Nekromanti Skapande av magiska föremål...

DarkEden

Veteran
Kan någon förklara närmare det där med att skapa magiska prylar. Kostnader och sådant... det står att det kostar 1000gc per dag det tar att skapa det, men hur vet man hur lång tid det tar? Kunde någon förklara detta närmare tror ni då det skulle vara till stor hjälp.

Plast is the most powerfull word in the world!
So PLAST with me...
www.plast.org

EchoFive

Veteran
Tvärtom. Det tar en dag för varje 1000gp föremålet kostar - även om det är en scroll of farting för 25gp.

DMG, sidan 241 och framåt förklarar det.

Exempel: jag vill göra en scroll of mage armor. Min struthatt är level 6, och han vill göra den med maximal effekt, så att den varar i sex timmar.

På sidan 245 står det att det kostar 12,5gp * spell level * caster level. Detta blir alltså 12,5 * 1 * 6 = 75gp. Utöver pengarna så betalar man en tjugofemtedel av priset i XP, dvs 75/25 = 3xp. Detta tar en hel dag att göra (för balans-syften, annars skulle man kunna massproducera scrolls of fireball och bomba skiten ur motståndet...). För detta får jag en scroll of mage armor som räcker i sex timmar när jag läst den.

Vill jag göra den billigare kan jag välja att enbart göra den med caster level 1. Kostnaden blir då 12,5 * 1 * 1 = 12,5gp, och 1xp.