Nekromanti skapande av rollpersoner

Ottar

Veteran
När man slår fram attributen för en rollperson med tärningar är det svårt att på för hand välja vilket yrke man ska ha.
Hur gör ni?

Belgarth

Swordsman
eftersom våran SL är en hygglig prick
brukar det inte vara svårt att få dom statsen som passar til det yrket man vill ha.

annar kan man ju använda sättet att slå fram 9 siffror och placera dom som man vill

Baron Marak

Swordsman
Jag slår attribut, karaktärsdrag, väljer ras och kön, slår längd och vikt samt ålder.
Sen slår jag familjetabellen och därefter så kommer bakgrundstabellerna. När detta sedan är klart så slår jag familjens huvudnäring och ser efter omständigheterna vilket yrke som är lämpligt. Struntar alltså i att ha förbestämt vad jag ska ha för rollperson. Följer Eons riktiga rollpersonsgenerering, den som många inte kollar på.
Har hört av en del att detta är helt fel. Men faktiskt så har jag aldrig varit så nöjd med några rollpersoner som jag är med de jag fått (2st till Eon).
Jag bryr mig mer om att se vad jag kan göra utav siffrorna jag har, inte hur jag ska göra med min idé och få siffrorna att stämma.

Duddmannen

Hero
Omvänd ordning

Jag föredrar att låta folk bygga sina karaktärer med poäng istället. Då får man ju den karaktär man vill ha. Därmed kan man börja med att välja yrke och sedan räkna ut ungefär vad man skulle tänkas behöva.

Tycker i alla fall jag funkar bäst.

/Duddmannen

ejectXreject

Veteran
Vi slår fram 9 värden och sätter ut dem efter eget tycke. Om någon spelare är väldigt missnöjd så moddar jag det i egenskap av SL. Likaså moddar vi slag på bakgrundstabellen etc. som vi inte tycker passar..
Anledningen att vi inte kör rakt av är helt enkelt att det är bättre att ha en karaktär man trivs med, än en som har en motsägelsefull bakgrund/konstiga eller låga (eller för den delen höga!) värden och allt annat som kan uppstå. Därmed inte sagt att jag låter dem klippa och klistra hur som helst.. :gremlaugh:

Slarn

Excentriker
Hos oss brukar det vara så att spelaren redan har någon form av "skiss" till en Rp i huvudet, sedan slår han fram attributen och sätter ut efter bästa förmåga, var han vill alltså. Alternativt kan man ha flera idéer, och se vad som passar bäst. De flesta vet dock redan innan de slår fram attributen vilken ras och vilket yrke de ska ha. Bakgrundstabellerna slår vi totalt slumpvis, på det klassiska sättet, på. Då får man föda åt kreativiteten när man ska skriva bakgrund åt Rp:n.
Så gör vi...

Zaaken

Veteran
Vi börjar med att bestämma yrke och ras sen slår vi 9 slag och sätter ut dom valfrit sen sätter vi ut minus och plus med tanke på rasen och sen efter det så ändrara man som man vill ha det för att om man nu vill skapa en krigare så är det inte så kul att han/hon får typ 7 i STY så...

Vi brukar också nästan ha hela Rp:n klar i huvudet så i bland slår vi inte fram någon atributt vi sätter bara ute den. Men då brukar man i stället fråga SL om det går bra... Bakrunds histotian har man också nästan klar innan man skappar gubben... Det är typ så man får idén... Man kommer på en bra historia och därefter karakttären... Vi slår därimot fram fördelar och nakdelar mm