Nekromanti Skapande av RP

samiis

Warrior
Att göra en RP i eon tar ju ganska lång tid.

Men det mesta är ju ganska roligt, när skapar RPn, förutom just när man ska sätta ut färdighetsenheter, är det någon som har någon bra idé om hur man kan snabba upp detta, eller gör det roligare??

Jag har ett sätt som det finns många fördelar och nackdelar med...

Man börjar med att sätta ett litet kryss framför Färdigheten, om det är valfria enheter går man i genom alla och frågar om man vill höja färdigheten alls...

ex:
- berättarkonst?
- Nej
- Förföra
- JAAA!
- Förhöra
- Njaaej
osv...

Efter detta frågar SL om spelaren vill sätta Mycket (3) Medel (2) eller Lite (1) på färdigheterna.

ex:
- Hur mycket vill du höja förhöra?
- Lite
SL gör en liten 1a framför Färdigheten.
- Hur mycket vill du höja March?
- Medel
SL gör en liten 2a framför färdigheten.
osv...

Därefter räknar man ihop alla siffror, och får kanske 21.
Då delar man antalet enheter med 21 (t ex 90/21)
Svaret blir ungefär 4,3, detta är hur många enheter man kan sätta på Lite. På Medel får man sätta i snitt 8,6 och på Mycket ca 13.

Nackdelarna är främst att man inte kan göra en färdighet riktigt exakt så hög man vill, och att SL får en jobbig kvart, under stressande kommentarer från spelare som: Är du färdig snart, Vad har du i Matte??, Går det inte fortare... Medan han får räkna ut vad han ska få i varje enhet...

Fördelarna är väl främst att det går relativt snabbt...

synpunkter på detta och andra effektivare sätt...

Arvid

Warrior
"Fördelarna är väl främst att det går relativt snabbt..."

Jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna gå snabbare än:
"Berättarkonst?"
"Jag vill ha 10"
o.s.v.
Bara om spelarna har extremt svårt att bestämma sig men annars går det väl i de flesta fall långsammare.

Sir Foilan

Hero
Spelare som tar hand om det själva brukar vara ganska snabba. Det finns ingen mening i att SL måste vara där o fråga hur mycket spelaren vill ha i den och den färdigheten.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
tja...

Tja. Om SL är kvick på huvudräkning kan tabellerna, och om spelaren verkligen avskyr att hålla på köpa enheter till höger och till vänster och egentligen inte är särskilt intresserad av siffror överhuvudtaget så går det alldeles utmärkt att göra så.

Jag har gjort så på skapandet av 1 karaktär.
En annan gång så gav jag bara min spelare en penna och sa åt honom att skriva vad han vill ha. 10 min senare så fick jag papperet av honom och då fick man väl kanske finjustera lite granna. Men det gick snabbt, det blev jämlikt med den vanliga köpa-metoden, och spelaren slapp få panikångest. :gremwink:

/Naug

På yrkesfärdigheter så godkänner jag ofta systemet med att man får 15 på alla yf och sedan reducerar det med Ob1t6. Efter det lägger man till ett så att man har möjlighet att få 15 i färdigheten.
Alltså 15-Ob1t6--1

Mvh Victor Palm

I'll be back

samiis

Warrior
Jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna gå snabbare än:
"Berättarkonst?"
"Jag vill ha 10"
o.s.v.
Bara om spelarna har extremt svårt att bestämma sig men annars går det väl i de flesta fall långsammare.

Därför att om man , särskillt en ovan spelare, säger att man vill ha 10, kan det vara svårt att få alla enheter till att räcka. Med mitt sätt finns det inte en chans att de inte räcker, om man inte räknar fel.

De sista färdigheterna, som man ofta vill ha mycket i, alltså de som inte står på formuläret, t ex svärd eller magier, kanske inte går att höja till mer är knappt 10...

Arvid

Warrior
"Därför att om man , särskillt en ovan spelare, säger att man vill ha 10, kan det vara svårt att få alla enheter till att räcka. Med mitt sätt finns det inte en chans att de inte räcker, om man inte räknar fel."

Nä, men å andra sidan är det ganska lätt att justera saker efteråt. Men om du nu säger att det går snabbare för er så gör det väl det, jag har bara lite svårt att få ihop det.

"De sista färdigheterna, som man ofta vill ha mycket i, alltså de som inte står på formuläret, t ex svärd eller magier, kanske inte går att höja till mer är knappt 10..."

Menar du yrkesfärdigheterna? De har man ju egna enheter för. Eller menar du valfria?

samiis

Warrior
De valfria...

Men det kan i vilket fall som helst bli lite svårt att få det att bli jämnt, även med yrkesfärdigheterna...