Nekromanti Skapandet av äldre rollpersoner.. obalanserat?

Xenon

Veteran
Jaha då va man grisodlare nu me.. kanske inte det värsta man har blivigt kallad men låt gå för denna gången :gremtongue:

jag har nyligen skapat en rollperson som har en något högra ålder än normalt.

vad som då kan vara konstigt är att en alv som är 72 år gammal och har studerat magi i hela
sitt liv får +20 enheter vilket jag anser är löjligt.
en person som levt i 40 år får samma + 20 skulle man då inte lärt sig något mer under de 32 åren som är mellan 40 och 72...?

sån tur är har min sl moddat reglen men jag tycker inte det blir någon vettig balnce i det hela i vart fall.
är det någon som har ett vettigt system med bra balans i?
tror jag fick 60 enheter som vi körde...

ha et gött MVH // Xenon (främlingen)

Mouja

Hero
Jag tror...

... att alver är mycket segare än människor.. det som för en människa tar 20 minuter kanske tar 120 minuter för en alv... med undantag för toabesök då.. det skulle se ut!

Det var ett seriöst menat inlägg... men se vilken fin vändning!

Xenon

Veteran
Re: Jag tror...

Hmm jajo det va just en lustig vändning... :gremgrin:

kan ju iofs. liga något i det men om man då ser det som en 72 årig gammal mäniska så skulle han ju få samma modifikation. vilket i sin tur kan liknas med att en man/kvinna i hög ålder skulle lära sig långsammare.

vad man i så fall kan se till är att om man skapar en gammal gubbe låt oss säga 67 år så skulle man kuna dra slutsattsen att det inte skulle kunna finnas speciellt mäktiga magiker.

om ni tycker det låter konsigt så prova skapa en magiker med Eon's grund regler och se vilka häpnansväckande värden den kommer få... :gremwink:

rätta mig ogärna om ni tycker jag har fel *flinar*

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Åldersbalansering

"vad som då kan vara konstigt är att en alv som är 72 år gammal och har studerat magi i hela
sitt liv får +20 enheter vilket jag anser är löjligt.
en person som levt i 40 år får samma + 20 skulle man då inte lärt sig något mer under de 32 åren som är mellan 40 och 72...?"

Det finns iofs ganska få system som över huvud taget ger dig bonusar till färdigheter bara för att du är gammal. Och att det inte är så mycket i Eon är väl något slags fånigt balansskäl. Om ni känner att man bör slänga på 60 enheter så tycker jag det låter ganska rimligt.

"är det någon som har ett vettigt system med bra balans i? "

Bästa jag hittat är Neotech 2 där man inte har yrken utan sysselsättningsperioder. Dessa perioder bör ju iofs ta allt längre och längre tid i anspråk desto äldre man blir, men tanken med perioderna är mycket god.

/Naug

Xenon

Veteran
Re: Åldersbalansering

Tjaa
man kanske skulle ta och ta en titt på de systemet.
om inte annat så kanske man kan ta delar ur det för att få balnce.
ska ta och fördjupa mig i det hela.

MVH // Xenon

Bonuserfarenhet i enheter pga ålder

sån tur är har min sl moddat reglen men jag tycker inte det blir någon vettig balnce i det hela i vart fall.
är det någon som har ett vettigt system med bra balans i?
tror jag fick 60 enheter som vi körde...
Min husregel som du talar om är enligt följande:

Bonuserfarenhet i enheter:
20-99: +10 enheter/ +1 per år (totalt +60)
100-500: (År – 100) / 5 (+ 60)
501-1000: (År – 500) / 10 (+140)
1001+ (År – 1000) / 20 (+190)

Modifieras av 0.5/1.5 beroende på om karriären var misslyckad/framgångsrik och bör huvudsakligen läggas på yrkesfärdigheter.

En 300 årig alv med normal karriär får således samanlagt 60+40= 100 extra enheter.

En 800 årig alv med normal karriär får således samanlagt 30+140= 170 extra enheter.

En 5000 årig alv med normal karriär får således samanlagt 200+190= 390 extra enheter.

Är inte säker på om regeln är särskilt balanserad eller att matematiken stämmer exakt - men så är det ju också bara min alldeles egna husregel och jag är alldeles för trött nu för att tänka klart...

Så du hittade hit till slut...

...din gamle räv :gremwink:

kan ju iofs. liga något i det men om man då ser det som en 72 årig gammal mäniska så skulle han ju få samma modifikation. vilket i sin tur kan liknas med att en man/kvinna i hög ålder skulle lära sig långsammare.
Vilket är vetenskapligt bevisat att det fungerar så. Hjärnans inlärningsförmåga är som bäst under de första åren av en persons uppväxt och avtar sedan kraftigt i slutet av tonåren (minns inte den exakta statistiken utan endast kontentan av den).
Min egen husregel är iofs inget gott exempel på en regel som tar hänsyn till detta men så orkade jag inte heller krångla till det för mycket...och något litet extra borde man ju trots allt lära sig för varje passerat år...

vad man i så fall kan se till är att om man skapar en gammal gubbe låt oss säga 67 år så skulle man kuna dra slutsattsen att det inte skulle kunna finnas speciellt mäktiga magiker.
Hajar din poäng och håller med dig - därav min husregel (som du ju är bekant med) för bonusenheter pga ålder.
Men nu finns det ju trots allt bevisligen ett flertal tämligen kompetenta magiker i Mundana, exempelvis Magister Rafali (som jag vill minnas bara är strax över tjugo). En "mäktig" magiker behöver ju iofs inte vara en person som kan tillintetgöra städer med enorma jordskred eller döda drakar med "jätteblixten Allan" utan en mäktig magiker kan lika väl vara en person som i för hållande till resten av världens magiker besitter exceptionell förmåga. 20 enheter extra vid en ålder av 67 (kombinerat med de negativa åldersmodifikationerna pga hög ålder om man spelar människa) gör en inte särskilt mycket kompetentare - på tok för lite enligt min mening - men detta åtgärdar ju den nämnda husregeln eller syftar du på ytterligare höjning? (din lille powergamer där - försöker ragga extra enheter till karaktären va? :gremtongue:)
Eon magisystem tycker jag är ett bra försök till att tona ned ûberheten hos magi samtidigt som den inte blir mindre användbar för det - du kan fortfarande göra otroliga saker med den som du inte kan göra på något annat sätt. Således är den en unik och eftertraktad kraft men inte som sagt något som normalt sett gör dig övermäktig - vill man ha sådana magiker får man vända sig till andra spel och då oftast till priset av att den allmäna nivån av realism också brukar sjunka.

om ni tycker det låter konsigt så prova skapa en magiker med Eon's grund regler och se vilka häpnansväckande värden den kommer få...
Vill minnas att din magiker blev RIKTIGT bra från början faktiskt - en sisådär 50 enheter extra pga sin höga ålder som alv iofs men ändå en person som både "medelsvensson på gatan" och "stora starka Bengt" gör rätt i att akta sig för. Vad kan man begära mer än det med en NYBÖRJARkaraktär?

DAKRilla

Hero

"[Jag tror] ... att alver är mycket segare än människor.. det som för en människa tar 20 minuter kanske tar 120 minuter för en alv... med undantag för toabesök då.. det skulle se ut!"

Det tycker jag behöver utvecklas ytterligare. Det kan ju knappast bero på att de är segare i skallen än andra eftersom det skulle vara mycket inkonsekvent med deras attribut. För det är ju Psyke som representerar hur lätt man lär sig saker, ett attribut som de generellt sett har åtminstone medelbra värde i, även när de blir gamla, till skillnad från människor.

Så... en eventuell seghet får man nog i sådana fall anta bero på att alverna de saknar engagemanget och alltså är omotiverade att lära sig saker, att de kanske tänker "Äh... det där kan jag göra (eller lära mig) imorgon, nästa år eller nästa århundrade", en inställningen som helt enkelt inte ger lika mycket möjlighet till lärdom. Typ. För de är väl tidlösa varelser, eller nå?

Xenon

Veteran

Kan nog hålla med om att det kan vara som du säger...

men det kan ju kansk generellt gälla alver överlag men kanske inte alla alver.
Vissa alver kan ju va angelägna till att lära sig saker mer efektivt(i synnerhet de som känner till att mörkret är påväg med en rasande fart) .

eller vad tror ni?

Xenon

Veteran
Re: Så du hittade hit till slut...

Klart jag behöver hitta kryphål för att göra min karaktär bättre... :gremsmirk:

vilket jag ävem lyckades med... du sa aldrig at man fick 1,5x enheterna om kariären va lyckad... och man måste ju ju påstå att han hade en lyckad kariär..

dags för moddong... :gremtongue:

en anledning till (förutom power gaming) så skapade jag denna dikusionen för att höra andras åsikt + att man kan ju inte förbli grisodlare för alltid.... :gremgrin:

Vissa alver kan ju va angelägna till att lära sig saker mer efektivt(i synnerhet de som känner till att mörkret är påväg med en rasande fart) .

Vad jag vet är det bara en alv som känner till detta, kommer dock inte ihåg vad han /hon heter. Men alven i fråga har kommit en drake in på livet, och det väldigt nära. Visst, Liljans Råd anar att det är något i görningen, men inte vet dom att Mörkret är på väg.

Mvh Victor Palm...

...Som inte kommer ihåg vilken modul han läste detta i.

Xenon

Veteran

Hmm ok du menar ledaren för huset Cuvri'an hon som har god kontakt med Verdurhakh?

hon är väll en av de få som vet att mrökret är på väg.
men menar du att inte ens liljans råd kännner till detta faktum?

hade fått för mig att det va få men ändock några som kände till denna hemlighet...

//Xenon

hraufnir

Swordsman
*lycklig över ALLAN*

Ja, YES! änligen ser jag ngn annan än mig (och ett fåtal av mina vänner som jag tidigare spelade rollspel med) som använder uttrycket Allan som ett kraftuttryck!!! *skrattar lyckligt* you've made my day

zackonthenet

Veteran
alver ålder

har inte själv spelat Eon men alla mina erfarenheter av alver så är väll en 72 mer eller mindre en rätt ung prick.

Xenon

Veteran
Re: alver ålder

tja du har väll ganska rätt men sen kan man ju se det i jämförelse till mäniskor som inte är mer kvicktänkte på något vis varför skulle de ha lärt sig mer...

vad som även ska tilläggas är att det inte är att rekomendera att spela för gamla alver då de blir innåtvända med tiden och blir otroligt tråkiga att spela..

där av problematiken med hög ålder på alver... :gremwink:

The_Gorger

Hero
En liten lustig OT

vill man ha sådana magiker får man vända sig till andra spel och då oftast till priset av att den allmäna nivån av realism också brukar sjunka.
Första gången våran spelgrupp spelade Drakar o Demoner var det en som gjorde en 3000 årig mörkeralvsmagiker, som kunde slunga enorma blixtar och liknande, det lustiga var att han blev utklassad av en 17-årig människomagiker i gänget. svartalven snålade dessutom med sina 50(!) i mana. 17-åringen hade bara en magi att komma med, men med denna "vann" vi äventyrer. Det var snubbla! Vi mötte masssa monster bla ett 50m högt troll. Magin snubbla och sedan stod vi alla vid huvvet och högg för vilda livet.

Vilken tid va!