Nekromanti Skapandet av ett nytt rollspel...

Lysekoid

Veteran
Hej,

Jag är ny på detta forum, så jag skall försöka ta mig försiktigt fram. Jag har dock något begränsad kunskap när det gäller rollspel, eftersom jag endast intresserat mig av Forgotten Realms sedan millennieskiftet. I grund och botten så är jag ingenjör. Jag arbetar med teniskt utveckling, och har bland annat arbetat med projekt där spel utvecklats till mobiltelefoner, GBA, etc.

…men jag har definitivt kommit rätt genom att hitta hit. Jag har ett (för mig) stort projekt på gång. Jag skall inom 3-4 månaders tid trycka en rollspelsbok rörande en… science fiction värld som jag och mina kollegor har arbetat med i flera år. Det är ett stort arbete och vi fattas visserligen fortfarande en del saker, men det viktigaste av allt är att få världen testad… ja, innan tryckning sker i alla fall, så att vi kan få verifierat att allt fungerar.

Först hade jag tänkt åka till antingen Malmö eller Göteborg, besöka Tradition eller en annan Science Fiction bokhandel där de spelar rollspel, och höra efter om någon grupp där skulle vara intresserad att ge vårt spel en chans…

Sedan tänkte jag att jag kanske skulle fråga er här på forumet om råd…

I vilket fall som helst så har jag kommit hit för att stanna och det går bra, och lära mig mer om rollspel i allmänhet från er alla. Hoppas att det passar bra…

Simon

Swashbuckler
Lysekoid said:
I vilket fall som helst så har jag kommit hit för att stanna och det går bra, och lära mig mer om rollspel i allmänhet från er alla. Hoppas att det passar bra…
Hej! Hemskt välkommen hit, vill jag först säga! Roligt att du har hittat hit och hoppas att du kommer att trivas och få ut något av communityn här (vilket jag såklart tror)!

Eftersom communityn har funnits i många år så finns det såklart en del gammal jargong och en del ryggradsreflexsvar på en del vanliga frågor och sånt, men jag hoppas det inte kommer att störa dig för mycket.

Min erfarenhet när det gäller sådana här trådar är att de ibland får jättemycket svar, varav många drar iväg åt andra håll, eftersom användare svarar på varandras inlägg istället för på din trådstart, och iblan förblir det helt tyst. Känn dig inte nedtryckt i så fall, det har hänt oss alla att våra skitbra trådstarter har förblivit obesvarade i veckor ibland. Det är ju ingen som styr communityn som helhet, så det kan bli som det blir med det där.

Men, ifall du nu inte får fler svar än du hinner med här så ta dig lite tid att plöja andra trådar som ser intressanta ut, för det har helt säkert förekommit diskussioner som du har nytta av i ditt projekt. Och skriv nya trådar när du kommer på nya ämnen att diskutera.

Varmt välkommen, igen! :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Är det en bordsspelsversion av New Horizon som är på gång?

Genesis

Ni dés ni maître
Välkommen! Kul med nytt blod.

Kan du specificera litet tydligare vad du vill ha ut av den här tråden? Din frågeställning känns något luddig, så jag är inte säker på vad jag kan bidra med.

Rising

Vila i frid
Tjena Lysekoid! Kul att du hittat hit, och extra kul att ni har ett projekt på gång.

Jag är övertygad om att du kan hitta personer på det här forumet som är villiga att speltesta och ge synpunkter på textmaterialet; men för att hjälpa er lite på traven så vore det bra om du specificerade vad uppgiften innebär. Följande frågor vore det bra om du besvarade:

Hur mycket text är det ni har i nuläget, och hur stor del av den texten utgörs av världsbeskrivning respektive regler? Påminner reglerna om något annat befintligt rollspelssystem; och vad är det för stuk på världen?

Det är ju möjligt att någon tänker "wow, hoppas det är som Blixt Gordon!" och anmäler sig för att speltesta, och om det sedan visar sig vara mer i stil med Bladerunner så kan han bli besviken. Och somliga spelare kanske inte känner att de riktigt är tillräckligt kompetenta för att ge användbar respons kring vissa typer av regelsystem, som de inte är vana vid. Sådana saker.

Så det kan vara bra om du skulle presentera ditt rollspel lite närmare. (Inte minst för att jag ska kunna avgöra om jag är lämpad att hjälpa er)

Lysekoid

Veteran
Simon: Tack för dina vänliga ord. Jag är inte orolig för att folk inte skall svara… jag menar, finner dem ämnet intressant så svarar dem men gör de det inte så får jag göra ett bättre försök för att fånga folks intresse. Jag skall även titta runder på vad andra personer skriver… jag kanske inte kan bidra med något intressant just nu i början, men med tiden så blir det nog bättre…

Satorin: Jepp… jag har bott i Halmstad sedan 1999, då jag flyttade hit för att plugga. Flyttade hit från Helsingborg.

Den odödlige kejsaren: Jag minns inte att jag har nämnt något om New Horizon, men så är i alla fall fallet. New Horizon Campaign Setting heter boken, och är idag på ca 190 sidor (A4). Behöver finslipa den mer, något som vi arbetar hårt på, och vi hoppas att det skall sluta på ca 250 sidor totalt.

Genesis: Precis den fråga jag hoppades att någon skulle ställa.
Min tanke just nu i början är inte att gå in på mitt New Horizon projekt i någon detalj. Jag kan skapa en annan tråd för detta om intresset uppkommer. Vad jag är intresserad av att lära mig är:
1. Finns det intresse hos folk att testa ett nytt rollspel? (Like abstrakt fråga som troligtvis inte blir besvarad den närmaste månaden).
2. Vilka klubbar/bokhandel känner ni till där folk gärna spelar rollspel.
3. Om fantasy rollspel är vad folk mest gillar, eller om science fiction också skulle kunna fungera.

Men huvudsakligen så är jag inte ute efter just svar på frågor, utan snarare prata med folk, lära känna folk, och vem vet… det kanske leder till något intressant samarbete och en hel del spännande rollspelande…

Rising: Oj… mycket spännande frågor!
Vår bok är idag på ca 190 sidor.

Introduktion:
De första 30 sidorna är mer introduktion. Sammanfattad information om vad boken handlar om, vad den är till för, om världen, de folk som där lever, och lite annat smått och gott.

Regler:
Här kommer mitt största problem. I de spel som vi har utvecklat så använde vi oss av egna regler för karaktärstatistik och hur allt sådant fungerar. En inte gör komplicerad variant, som liknar de grundregler som vissa spel bygger på. Men vi insåg ganska snart att detta inte kommer att fungera på ett brädspel. Så då hade jag två alternativ: 1) Bygga upp något helt nytt från grunden (men det känns snarare som en sista utväg än som ett bra alternativ), 2) Försöka anpassa D&D regler till vårt koncept (där vi huvudsakligen tar bort sådant som inte finns i vår värld, såsom magi). Men detta är ett problem som vi kämpar med mest just nu…

Efter detta så kommer vi in på följande kapitel: 1) Planeten, 2) Stater, 3) Ekonomi.
Sedan har vi ett stort kapitel, uppdelad på mindre delar, som heter huvudsakligen ”Getting Started”. Här beskrivs hur du skapar en karaktär, sedan vilken stad som du bör börja spela i, sedan om olika äventyr.

Appendix:
Ett stort kapitel kommer sedan som beskriver raserna som lever här. Därefter kommer kapitel om världens kontinenter och styrelse, planetens ”flora” och ”fauna” (vi har idag ca drygt 100 egna monster), och där efter världen historia sedan människorna kom till denna planet, från år 2325 till 2495 på ca 22 sidor.

En sak är jag övertygad om. Någon gång inom loppet på 6 månader, så måste jag ha kommit så pass långt att jag har lärt känna lite bra folk med vars hjälp vi kan provspela spelet och rätta till fel som det kanske innehåller, så att spelandet till slut blir relativt enkelt och bekvämt. Jag lär inte trycka boken innan dess, för det vore nog ganska dumt…

Är det något mer som du undrar över?

Jag är dock osäker om jag har lov att utveckla New Horizon beskrivningar här i denna tråd… men jag gör kanske så tills det blir mer lämpligt att flytta till en annan tråd.

Nu skall jag iväg och kolla vad folk skriver här på forumet.

Genesis

Ni dés ni maître
Lysekoid said:
1. Finns det intresse hos folk att testa ett nytt rollspel? (Like abstrakt fråga som troligtvis inte blir besvarad den närmaste månaden).
Det finns, men man måste sälja in sig. Väldigt många på det här forumet bygger egna rollspel. Bara av de som svarat på din tråd så håller jag, Simon och Den odödlige kejsaren på med projekt just nu. Så det finns en hel del intresse för att testa nya rollspel här, men konkurrensen är hård. :gremsmile: Man måste sälja in sitt koncept, alternativt erbjuda sig att speltesta någon annans spel i utbyte.

2. Vilka klubbar/bokhandel känner ni till där folk gärna spelar rollspel.
I Sverige i allmänhet eller i ditt område? Vi har ett specifikt forum för att söka spelgrupper. Bokhandlar och liknande har jag ingen koll på.

3. Om fantasy rollspel är vad folk mest gillar, eller om science fiction också skulle kunna fungera.
Personligen är jag spelvärldsagnostiker. Jag bryr mig inte så mycket om spelvärlden, så länge reglerna är intressanta och ger mig den typen av berättelser jag vill ha. Dock är min smak ganska olik vad som finns i stora publicerade rollspel, så jag tvivlar på att ditt rollspel kommer att locka mig (vilket inte betyder att det inte är bra, bara att det inte är i min smak), baserat på det du sagt om det hittills. Det är något man lär sig snabbt här: rollspel finns i många olika smaker och det finns inga rollspel som passar alla.

Men huvudsakligen så är jag inte ute efter just svar på frågor, utan snarare prata med folk, lära känna folk, och vem vet… det kanske leder till något intressant samarbete och en hel del spännande rollspelande…
Det där är precis vad det här forumet handlar om!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lysekoid said:

Nu hoppar jag mest in och kommenterar hejvilt på saker jag är intresserad av... För min del finns fantasyspel inte ens på kartan, mitt primära intresse ligger i skcärkgenren, med små avknoppningar i superhjälte och SF (ej att sammanblanda). Bra SF-spel är det oerhört ont om; fantasy är "a dime a dozen".

Jag är dessutom raka motsatsen till genesis här ovan: jag är regelsystemsagnostiker, jag bryr mig inte så mycket om reglerna så länge det är en värld med potential för många intressanta äventyr och kampanjer. Det är viktigare att världen innehåller sådant som direkt får mig att känna att "hey, det här vill jag uppleva!" än att regelsystemet är perfekt. Varför inte släppa spelvärlden, helt utan regelsystem? Lite spelledartips, idéer om vilken typ av rollpersoner, äventyr och kampanjer man kör, och så låta det räcka. De flesta rollspelare fixar ändå att plocka fram sitt favvosystem som man redan kan, typ d20 modern eller Gurps eller WoD/Trinity eller Traveller eller vad man nu kan tänka sig.

Sedan finns det ju en liten klick Genesisar som kraftigt motsätter sig att regelsystem skulle vara utbytbara på det sättet, och menar att det roliga i att uppleva ett nytt rollspel mer ligger i att upptäcka hur spelets regler förstärker dess dramatiska potential. Och grejer. Grejen man ska minnas är att oavsett hur högt denna grupp rollspelare ropar, så är de i så kraftig minoritet att det inte ens är roligt. En överväldigande majoritet av världens rollspelare spelar D&D eller något annat mer... traditionellt regelsystem. Och traditionella regelsystem är rätt lika varandra. Man är ute efter helt andra grejer än att bygga fräcka regelsystem.

Nu blev det här sketalångt, vilket inte alls var min mening, men jag hoppas att något av det kanske var till hjälp.

Genesis

Ni dés ni maître
kranks svar påminner mig om en viktig sak: Vad är ditt mål med spelet? Vill du ha kommersiell framgång (i den mån det går att få bland rollspel)? Det du skriver antyder att så är fallet.

I så fall skall du definitivt lyssna på vad krank säger. Delvis. Släpp inte en spelvärld utan regelsystem, för det säljer inte. Släpp ett solitt, traditionellt rollspel med många supplement som kommer ut i jämn takt. Det finns de på det här forumet som vet hur man får rollspel att sälja (Marco och Arfert, framförallt, skaparna av Noir respektive Saga).

Men, som sagt, det hänger på vad du vill med spelet. Vill du slänga upp det på lulu.com och sälja till självkostnadspris och mest bryr dig om att du och dina vänner har kul med spelet är det helt andra regler som gäller.

Örnie_UBBT

Swordsman
Ett bra sätt att testa (och samtidigt marknadsföra) ett nytt rollspel är att skriva ihop ett scenario som passar på konvent (d v s ett scenario för 4-5 färdiga RP som man kan spela färdigt på 4-5 timmar), och sedan köra det på nåt konvent, helt enkelt. De flesta konvent i Sverige törstar efter arrangemang så kan man bara åstadkomma ett någorlunda hyggligt äventyr och kanske även bidra med en handfull egna spelledare så blir man nog accepterad. Och vips har du ett gäng mycket olika spelgrupper med olika erfarenheter och synpunkter som kan testa ditt spel, och ha roligt medan de gör det!

Plus är såklart om man skriver ett scenario som presenterar vad som är kärnan i spelet (om det mesta av spelet t ex utspelar sig på en viss planet bör äventyret också göra det, om rymdstrid är viktigt ska äventyret innehålla en rymdstrid o s v), och om man har någon mekanism för feedback organiserad (informella samtal med spelgrupper och spelledare kan iofs räcka).

Ett litet tips bara. Månget svenskt hemmasnickrat rollspel/spelvärld har mött en större publik för första gången på konvent.

hälsar
Örnie

Lysekoid

Veteran
Att konkurrensen är hård är väl bara bra. Jag har inget emot konkurrens. Att sälja in mitt koncept är heller inga problem. Jag menar inte att jag tror mitt koncept går hem hos alla… vissa kanske gillar det och andra kanske inte gör det. Jag har dock tillräckligt med material för att göra bra reklam för det. Problemet är snarare att jag kanske inte är helt redo ännu… just därför som jag är här! För att lära mig från er som har mycket mer kunskap inom området än jag, så att jag kan komplettera New Horizon på de områden där vi har brister.

Du tog däremot upp en mycket intressant sak. Du skrev ”så länge reglerna är intressanta och ger mig den typen av berättelser jag vill ha.” Kan du möjligtvis specificera detta lite närmare? Vad innebär intressanta regler för dig?

krank

Den odödlige kejsaren said:
Är det en bordsspelsversion av New Horizon som är på gång?
Är det jag som är värdelös om jag inte vet vad New Horizon är? Min google-fu har dessutom svikit mig hårt.

Lysekoid

Veteran
krank said:
Nu hoppar jag mest in och kommenterar hejvilt på saker jag är intresserad av...
Perfekt!!!

krank said:
Jag är dessutom raka motsatsen till genesis här ovan: jag är regelsystemsagnostiker, jag bryr mig inte så mycket om reglerna så länge det är en värld med potential för många intressanta äventyr och kampanjer. Det är viktigare att världen innehåller sådant som direkt får mig att känna att "hey, det här vill jag uppleva!" än att regelsystemet är perfekt. Varför inte släppa spelvärlden, helt utan regelsystem? Lite spelledartips, idéer om vilken typ av rollpersoner, äventyr och kampanjer man kör, och så låta det räcka. De flesta rollspelare fixar ändå att plocka fram sitt favvosystem som man redan kan, typ d20 modern eller Gurps eller WoD/Trinity eller Traveller eller vad man nu kan tänka sig.
Wow... den tanken slog mig inte ens!!!

Men jag tror ändå lite regler bör föreslås... det behöver kanske inte krävas men bör föreslås. Det kan ju hända att någon vill blint följa boken och ändå lyckas skapa en karaktär, hoppa in i ett redan förberett äventyr och spela igenom det utan problem. En guide måste nog ändå kunna leda en spelare i handen genom ett helt spel… även om vi lägger fokus på att låta folk bestämma sina egna regler!!!

Idén är dock mycket bra!!! Jag gillar den och tror att du faktiskt har löst ett stort problem för mig. Detta vill jag nog prata mer om…

krank said:
Sedan finns det ju en liten klick Genesisar som kraftigt motsätter sig att regelsystem skulle vara utbytbara på det sättet, och menar att det roliga i att uppleva ett nytt rollspel mer ligger i att upptäcka hur spelets regler förstärker dess dramatiska potential. Och grejer. Grejen man ska minnas är att oavsett hur högt denna grupp rollspelare ropar, så är de i så kraftig minoritet att det inte ens är roligt. En överväldigande majoritet av världens rollspelare spelar D&D eller något annat mer... traditionellt regelsystem. Och traditionella regelsystem är rätt lika varandra. Man är ute efter helt andra grejer än att bygga fräcka regelsystem.
Detta kan jag förstå, men så som jag ser det så har jag nog bara två alternativ att välja på:

1) omarbeta ett redan känt regelsystem, vilket kräver att jag har god kunskap om ett specifikt regelsystem, vilket jag inte har, eller att jag samarbetar med någon som har denna kunskap och vill hjälpa mig med detta,

2) att jag skapar ett helt eget regelsystem, vilket jag kan klara av, men som nog skulle ta ett par månader att göra, samt för bästa kvalitet, bör göras i samarbete med någon som verkligen är expert på regelsystem.

Frågan är bara... tror du verkligen att det går att släppa en komplett Campaign Setting bok och inte inkludera ett eget regelsystem?

I vilket fall som helst, så tror jag att ditt alternativ vore enklast för mig, om det inte råkar vara så att jag finner en regelsystemexpert som ställer upp på att hjälpa mig.

Lysekoid

Veteran
Låt mig säga så här… jag är inte intresserad av att skapa något som endast spelas på ett forum eller så… jag vill ta fram en solid och seriös värld. Jag tror att konceptet vi har innehar denna potential (även om alla spelvärldsskapare troligtvis anser samma sak). Mitt mål är att trycka upp en riktig bok, i stil med Forgotten Realms Campaign Setting, och sedan sälja den via butiker såsom SF-bokhandeln till tryckpris. Skulle jag få någon vinst så investerar jag det i att skapa nästa bok…

Det viktigaste är 1) att göra det rätt och professionellt samt 2) skapa något varar och som sedan kan användas på många andra oliak sätt och inte bara för rollspel.

krank

Lysekoid said:
Wow... den tanken slog mig inte ens!!!

Men jag tror ändå lite regler bör föreslås... det behöver kanske inte krävas men bör föreslås. Det kan ju hända att någon vill blint följa boken och ändå lyckas skapa en karaktär, hoppa in i ett redan förberett äventyr och spela igenom det utan problem. En guide måste nog ändå kunna leda en spelare i handen genom ett helt spel… även om vi lägger fokus på att låta folk bestämma sina egna regler!!!

Idén är dock mycket bra!!! Jag gillar den och tror att du faktiskt har löst ett stort problem för mig. Detta vill jag nog prata mer om…
Då tycker jag att vi pratar mer om det. En tanke kunde vara att du snackar med folk som har koll på lite olika system, och låta dem ta en titt på ditt material och sedan i samarbete med dig skriva en tillpassningsguide. Du skulle kunna ha ett kapitel på 10-20 sidor längst bak i boken med "såhär spelar man med GURPS", "såhär spelar man med d20", "såhär spelar man med BRP"...

Om det du vill ha är ett traditionellt system a' D&D eller DoD eller World of Darkness, där man i allmänhet anser att poängen med systemet är att tillföra trovärdighet/realism snarare än att till exempel hjälpa till att skapa en dramaturgisk struktur för dina äventyr eller så, så finns det väldigt mycket färdigt att välja mellan; generiska simulationistiska system finns det mycket gott om.

Lite beroende på hur hårt du vill att regelsystemet ska knytas till världen behövs mer eller mindre tillpassning. Exempel: Gurps är ett generiskt system med väldigt (väldigt!) många tilläggsböcker.

I den ena änden av skalan skriver man "Vi rekommenderar att du kollar i Gurps-grundboken eller lättvarianten Gurps Lite, och sedan plockar fär- och nackdelar och färdigheter från Gurps Space, Gurps Biotech och Gurps Powers, för att passa de raser, yrken etc som beskrivits i boken".

I den andra änden skapar du specifika yrkes- och rasmallar, skriver egna skills, och gör en lista med exakt vilka för- och nackdelar och färdigheter man får använda och vilka böcker de finns i.

Med reservation för att jag faktiskt inte vet om man får göra så, rent legalt. Jag har inte en blek om hur Gurps' licensavtal ser ut, tyvärr.

Lysekoid said:
Detta kan jag förstå, men så som jag ser det så har jag nog bara två alternativ att välja på:

1) omarbeta ett redan känt regelsystem, vilket kräver att jag har god kunskap om ett specifikt regelsystem, vilket jag inte har, eller att jag samarbetar med någon som har denna kunskap och vill hjälpa mig med detta,

2) att jag skapar ett helt eget regelsystem, vilket jag kan klara av, men som nog skulle ta ett par månader att göra, samt för bästa kvalitet, bör göras i samarbete med någon som verkligen är expert på regelsystem.

I vilket fall som helst, så tror jag att ditt alternativ vore bäst för mig, om det inte råkar vara så att jag finner en regelsystemexpert som ställer upp på att hjälpa mig.
Problemet är nog inte så mycket att hitta en regelsystemsexpert (såna finns det ett gäng av på forumet) så mycket som att upptäcka hur licenserna ser ut för systemen. d20 är ju ett säkert val eftersom licensen där är ganska lätt av sig, men hur Gurps eller andra generiska system ser på saken har jag som sagt ingen koll på.

Sen har jag ett par kamrater som just nu jobbar på ett mycket (enligt mig) bra och realistiskt/trovärdigt system som funkar till... det mesta. De brukar dessutom vara väldigt tillmötesgående när det gäller att hjälpa till med tillpassning av systemet för nya spelvärldar och liknande. Om du vill kan jag peka dig i deras riktning.

Lysekoid

Veteran
Nej... jag tror snarare att det är krank som är unik som har kollat upp vad det är... tro mig, ingen vet vad det är hahaha!

Lysekoid

Veteran
krank said:
Då tycker jag att vi pratar mer om det.
Perfekt! Tack!

krank said:
En tanke kunde vara att du snackar med folk som har koll på lite olika system, och låta dem ta en titt på ditt material och sedan i samarbete med dig skriva en tillpassningsguide. Du skulle kunna ha ett kapitel på 10-20 sidor längst bak i boken med "såhär spelar man med GURPS", "såhär spelar man med d20", "såhär spelar man med BRP"...
Det hade kanske inte varit fel... För mig känns det som regelsystem och spelvärld är två stora (men separata) saker och att jobba med båda vore nära på självmord. Antingen lägger man all sin energi på det ena eller på det andra. Bättre att göra en sak bra än att göra två saker halvbra! Men, det är bara min personliga åsikt… och innebär inte att något är bättre än mig och klarar av att hålla båda saker i luften samtigit!

krank said:
Om det du vill ha är ett traditionellt system a' D&D eller DoD eller World of Darkness, där man i allmänhet anser att poängen med systemet är att tillföra trovärdighet/realism snarare än att till exempel hjälpa till att skapa en dramaturgisk struktur för dina äventyr eller så, så finns det väldigt mycket färdigt att välja mellan; generiska simulationistiska system finns det mycket gott om.

Lite beroende på hur hårt du vill att regelsystemet ska knytas till världen behövs mer eller mindre tillpassning. Exempel: Gurps är ett generiskt system med väldigt (väldigt!) många tilläggsböcker.

I den ena änden av skalan skriver man "Vi rekommenderar att du kollar i Gurps-grundboken eller lättvarianten Gurps Lite, och sedan plockar fär- och nackdelar och färdigheter från Gurps Space, Gurps Biotech och Gurps Powers, för att passa de raser, yrken etc som beskrivits i boken".

I den andra änden skapar du specifika yrkes- och rasmallar, skriver egna skills, och gör en lista med exakt vilka för- och nackdelar och färdigheter man får använda och vilka böcker de finns i.
Verkar definitivt genomtänkt!

Jag är inte för att skapa något som är jätte hårt knytet till spelvärlden. Mig spelar det ingen roll vilket regelsystem det är. Jag kanske har lite förkärlek för D&D, eftersom det är det enda som jag känner till då jag äger flera D&D och Forgotten Realms böcker.

krank said:
Med reservation för att jag faktiskt inte vet om man får göra så, rent legalt. Jag har inte en blek om hur Gurps' licensavtal ser ut, tyvärr.
För mig är det tvärt om. Företagskontakter ingår i mitt jobb, så det svåra för mig hade varit att välja ett regelsystem och det lätta att ta kontakt med företaget i fråga för att ta reda på vad de kräver för att jag skall erhålla en licens till deras system.

Jag tror att ett regelsystem som folk redan känner till hade kunnat vara en bekväm utväg...

krank said:
Problemet är nog inte så mycket att hitta en regelsystemsexpert (såna finns det ett gäng av på forumet) så mycket som att upptäcka hur licenserna ser ut för systemen.
Som sagt... jag har lättare för att kolla upp licensen än det föregående...

krank said:
Sen har jag ett par kamrater som just nu jobbar på ett mycket (enligt mig) bra och realistiskt/trovärdigt system som funkar till... det mesta. De brukar dessutom vara väldigt tillmötesgående när det gäller att hjälpa till med tillpassning av systemet för nya spelvärldar och liknande. Om du vill kan jag peka dig i deras riktning.
Hmm... jag skulle nog gärna vilka ta en titt på detta alternativ... om du är vänlig nog att peka mig i rätt riktning.

Lysekoid

Veteran
Otroligt... jag har bara varit här en dag och jag har redan fått mycket mer hjälp än vad jag hade kunnat hoppas på. Ni har alla bemött mig väl och jag tänker definitivt stanna här på detta forum en längre tid!

Tack!