Nekromanti Skate Rollspel

DODswe4

Hero
En annan Hobby jag har är skate, ja jag har nästan ett liv bredvid wrnu, så nu undrar jag hur stor chansen är att jag kan kombinera dessa två hobbys, jag menar då inte att jag ska spela samtidigt som jag kör, utan om det finns ett Skate rollspel. Om det finns tala då gärna om var jag kan få tag på det.

solvebring

Superhero
Hehe... Kul idé... Tyvärr så finns det inga Skaterollspel, jag har då aldrig hört om ett och är 99,9% på att det inte excisterar. Men du, varför inte göra ett eget?
Information om hur du kan gå till väga om du vill göra ett eget finns på forumet "Rollspelsmakande" ...Där finns det mycet du kan ta del av, har du några frågor så är det ju bara att göra inlägg i frågan. Jag själv har fått en del hjälp där som nybörjare i att på ett seriöst vis skriva rollspel. Jag har tills nu, då jag startat ett projekt bara gjort smårollspel utan vidare gagn. :gremtongue: ...Jag tror dock att det kommer bli mycket svårt att göra ett skate rollspel, visst olika färdigheter beroende på street eller pipe - olika stilar och kanske inslag av BMX, blades och snowboard också - men längre än det blir svårt - jag är tyvärr rädd för att rollspel av den typen som inte riktigt går ut på något mer, ett rollspel som inte är lite bredare bara skrider till att spelarna glider runt och gör en massa tomma handlingar medan spelledaren halvsover till de tröttnar... Antagligen därför rollspel av den typen med så tunn handling inte direkt är skrivna av några förlag. Nå, nog tjatat från min sida, var det jag hade att säga. Som sagt, är du sugen på Skaterollspel är jag rädd för att det blir till att skriva ett eget.

DODswe4

Hero
varför inte göra ett eget?
För att jag redan håller på med ett. Men det kanske jag gör som Dogma spel nångång. Man kan ju vara skate i svenil fast det är inte riktigt rätt ändå.

Jag har själv fått hjälp. Visst det är bara fråga, men man vet aldrig om det dom säger är rätt eller inte.

Angående strett och Pipe (ramp) så är det ganska lika, man skulle bara behöva en ramp för att göra vissa trik, ungefär som en rail kräver något att grinda/slida på.

Sant men jag menade inte så mycket trik egentligen utan att man är en ungdom som tycker skolan e pest, lyssnar på skate punk klottrar i tunnelbanan, tjuv röker, snor sprit från föreldrarna drar runt med polarna och gör allmäna upptåg. Det bör tillägas att det mesta inte görs av vanliga skatare men en del fungerar så i alla fall.

Mattis

Swordsman
Kolla in Dogmabidraget Citynatt från förra året. Skrevs av Niklas73, tror jag.

solvebring

Superhero
utan att man är en ungdom som tycker skolan e pest, lyssnar på skate punk klottrar i tunnelbanan, tjuv röker, snor sprit från föreldrarna drar runt med polarna och gör allmäna upptåg. Det bör tillägas att det mesta inte görs av vanliga skatare men en del fungerar så i alla fall.
Jovisst, gillar man den speltypen så visst. Jag gjorde för ett tag sedan ett rollspel kallat "Don't get busted" som nu sedan länge är raderat, det gick ut på att ha olika kriminella yrken i dagens samhälle... Det gick ungefär ut på att göra crimes, hålla på med tunga droger, fina bilar, dealar etc. Ungefär ett "dra-runt-och-härja" rollspel, jag kan lova att det inte funkade. En massa onödiga handlingar, inget gick direkt ut på något och som SL var det inte direkt kul... Det är väldigt svårt att hitta ett långvarigt nöje i sådana, som jag kalalr det "dra-runt-och-härja-rollspel"... Men alla har vi olika smak... Jag tror dock inte att det skulle funka.

Isletbranch

Veteran
Sant men jag menade inte så mycket trik egentligen utan att man är en ungdom som tycker skolan e pest...
Då behöver du ju inte göra ett skate-rollspel. Det ända du behöver göra är en kampanj i valfritt rollspel och betona aspekten av ni är skateare och saker som coola skateare gör ("snor sprit och ogillar skolan").
Då är det ju inte rollspelet som är uppbyggt kring skate utan det är äventyren som ska kretsa runt rampen, och så finns det rivaliserande skategäng (som är ett år äldre, huga!) och man använder skatespråk och så.

Finns det nåt coolare en en driveby med vattenpistol åkandes på en skateboard?

solvebring

Superhero
Sant men jag menade inte så mycket trik egentligen utan att man är en ungdom som tycker skolan e pest...
Detta låter mer som ett rollspel en polare gjorde, också ett oseriöst "härja-runt-rollspel" gjort på någon dag. Detta kallade han IG eller något sådant, det handlade om att vara en problemungdom i ett mindre samhälle, detta kretsade kring skolhat och fest på dålig hembränt. Om du vill ha ett skaterollspel får du nog ta och inbura dig mer på just Skate på någotvis, annars blir det nog ett lösdrivande rollspel av vilken typ som helst där endast fyllekaos och slagsmål kommer vara ämnet.

DODswe4

Hero
Visst skulle man kunna göra så, men jag vill gärna ha vad för svårighet är det på en 5ms bombdrop i DC rampen? jag menar visst kan man göra skate av ett annat rollspel, men finns det med värdena på vad för olika brädor gör och miljöerna är det rätt? Jag vill helt enkelt ha ett regel system för Skate, det skulle även kunna vara en modul till ett rollspel. förstod ni vad jag mande nu?

Attila

Veteran
Du vill alltså inte spela rollspel?

jag vill gärna ha vad för svårighet är det på en 5ms bombdrop i DC rampen? jag menar visst kan man göra skate av ett annat rollspel, men finns det med värdena på vad för olika brädor gör och miljöerna är det rätt? Jag vill helt enkelt ha ett regel system för Skate, det skulle även kunna vara en modul till ett rollspel. förstod ni vad jag mande nu?
Om jag har uppfattat dig rätt så vill inte du skapa karaktärer som agerar annorlunda mot hur du agerar...har jag rätt?

Det du talar om är en modul till fia med knuff.
Varför då inte spela fia med knuff om man vill kasta tärning?
För det är precis vad det kommer resultera i.
Om du nu kommer att försöka hävda att det inte kommer bli på det viset..så ber jag dig vänligen att läsa det jag citerat, som är skrivet av dig.

Rising

Vila i frid
Re: Du vill alltså inte spela rollspel?

Om jag har uppfattat dig rätt så vill inte du skapa karaktärer som agerar annorlunda mot hur du agerar...
Hur hittar du något om karaktärernas reaktioner i det som DoDSWE skrev? Han önskade regler och riktlinjer för skateboarding.

När jag spelar westernäventyr så vill jag inte använda DoD och låta cowboys få slå varandra med bredsvärd medan jag låtsas att gubbarna i själva verket skjuter varandra med revolvrar. Visst kan man göra det, men då måste vi ju använda en massa fantasi i onödan, vilket drar fokus från inlevelsen och rollgestaltningen.

Bra och relevanta regler kan avlasta deltagarna runt bordet, så att man kan lägga ner mer energi på själva fantasin, inlevelsen och berättandet.

Jag känner inte igen något regelsystem för skateboarding, utan uppmanar trådstartaren att ta något urbant spel och sedan skriva några riktlinjer för vad olika trick ska ha för svårighetsgrad, samt eventuell någon skaderegel för hur ont det gör när man misslyckas med tricksen. Förhoppningsvis räcker det för att man ska få en rolig skatekänsla att lira rollspel kring.

Sodivra

Champion
Skateboards doesn't roll, dices do.

Det du talar om är en modul till fia med knuff.
Varför då inte spela fia med knuff om man vill kasta tärning?

Äh, skatande kan ge upphov till en massa spänning och dynamik om det är skatande handlingen handlar om. Istället för att imponera på någon med Övertala så imponerar du på dom med Åka skateboard. Istället för att besegra någon med Svärd så besegrar du dom med Åka skateboard. Istället för att rida häst så rejsar du med skateboard!

Om regelsystemet dessutom är spännande och låter en göra intressanta val för att uppnå olika mål så har man ju ett höjdarsystem! Mycket lättare att göra spännande än den traditionella färdighetsmallen. (Och kom inte säg att det är tråkigt att rulla tärning för övertala/slåss/rejsa, för det är den mest framgångsrika stilen inom rollspel.)

Ghu.. Jag försökte komma före Rising, men han vann på sitt feta försprång. :gremtongue:

Är du kompis med Caligula, förresten? :gremsmile:

DODswe4

Hero

Som rising säger, så är det inte om hur min(a) RPs ska handla det handlar om, utan regeler. Och som Arvidos går det att göra massor av färdigheter med bara åka skate bord.

Men RPn skulle nog handla ganska mycket som mig eftersom jag är den enda Skatare som jag verkligen vet om ordentlige, som inte är proffs och sådär.

Attila

Veteran

Arvidos
Istället för att imponera på någon med Övertala så imponerar du på dom med Åka skateboard. Istället för att besegra någon med Svärd så besegrar du dom med Åka skateboard. Istället för att rida häst så rejsar du med skateboard!
Jag må ha varit en aning kortsynt.

Rising
Hur hittar du något om karaktärernas reaktioner i det som DoDSWE skrev? Han önskade regler och riktlinjer för skateboarding.
DodSWE talar om att skateboard är något han sysslar med på fritiden. Vad han nu önskar är att skapa ett regelsystem med skateboard åkande.

Rising
Jag känner inte igen något regelsystem för skateboarding, utan uppmanar trådstartaren att ta något urbant spel och sedan skriva några riktlinjer för vad olika trick ska ha för svårighetsgrad, samt eventuell någon skaderegel för hur ont det gör när man misslyckas med tricksen.
Jag håller fullständigt med dig i detta.
Vad jag menar är att ett nytt rollspel behöver inte skapas...visst får han göra det om han så önskar.

Vad som jag tror vore vettigast är att använda sig av ett redan existerande urbant rollspel och använda sig av detta med sina egna modifieringar på regler. För att sedan skapa en kampanj runt skateandet. För att använda sig av ett redan existerande rollspel så spar man en massa tid, vilket jag skulle gjort då jag är något så in i helvete lat...
Precis som du skriver Rising...nästan

Vad jag reagerade på var just DODswe4 undran på om det finns ett skaterollspel.

Nope, jag har ingen aning om vem Caligula är här på forumet.
Hurså?

Olle Linge

Snigel

Vad jag reagerade på var just DODswe4 undran på om det finns ett skaterollspel.
Det finns ju riddarrollspel, agentrollspel, piratrollspel och gangsterrollspel, så varför inte ett skaterollspel?

DODswe4

Hero

Det kanske är ett lite för smalt område att göra ett rollspel på, kanske

Johan K

Gammal & dryg
Varför det ??

Det kanske är ett lite för smalt område att göra ett rollspel på, kanske
Nej, det tror jag av ren princip inte... Varför skulle det vara för smalt ??
Som snigel säger, det fins ju en hel drös med anra slags rollspel. Så varför inte ett skater-rollspel ??
Det är väll bara att ingen kommit på det ännu, förrens nudå... :gremgrin:

Sodivra

Champion
Dogmaduell! [Lämnar ämnet]

Nope, jag har ingen aning om vem Caligula är här på forumet.
Hurså?

Nä, det är bara det att ni har bägge historiska namn, och ni provocerar andra forumanvändare. :gremwink:

Förresten, det här gav mig en idé. Vi har haft två dogmadueller på vårt fina dogmarollspelsforum. Vad sägs om att göra något åt koncept som inte blir av och dogmaspel som inte blir spelade? Vad sägs om dogmadueller där vi gör ett spel av någons koncept? Jag tänker redan bevisa att flera tärningar kan vara nödvändigt, så jag kan bevisa att det går att göra skatarspel också i årets utmaning! Någon som är på? :gremgrin:

(Gah, inte nog med att Rising hann före mig i den här tråden, nu skrev Snigel precis samtidigt som jag också!)

Pom

Swashbuckler

Kanske är dagens skatekultur för smal för ett eget rollspel, kanske inte. Men om det skulle vara för smalt (vilket jag inte tror, det finns ju flera WWF-spel och en del spel byggda på enskilda TV-serier) kan man ju bredda det.

En värld där rullbrädeschaufförerna är bäst och ballast och dem alla springer till för att få hjälp att lösa brott, begå brott, bli accepterad eller bara mucka.

En efterkatastrofenklan i metropolruinerna som ömt vårdar sina fantastiskt unika fordon.

En rymdoperavariant där alla är silversurfare.

Stenåldersvarianten där specialtränade bältdjur ränner omkring skyhöga på svamp med skäggiga galningar på ryggen.

Etc...