Nekromanti Skatt?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Kom på en grej... När man är greve och tar in skatt, då är rätt mycket av det "in natura", så att säga? Ungefär hur många % av motsvarande man får in i silver, är egentligen dagsverken eller dylikt? Typ hälften? Tre fjärdedelar? Har något gått åt helvete snett om man tjänar 16'000 per månad i rent silver, eller ska det vara så?
(vi talar om en stad på 1000 pers)

Krille

Super Moderator
"Kom på en grej... När man är greve och tar in skatt, då är rätt mycket av det "in natura", så att säga?"

Typ allt. Är det inte i dagsverken så är det i natura.

"Har något gått åt helvete snett om man tjänar 16'000 per månad i rent silver, eller ska det vara så?"

Ja, något har gått åt helvete snett.

Min favoritmetod att hantera förläningar är att konstatera att det går jämt upp. En greve kan ha finare kläder, fler fester och större torneringar med häftigare priser än en baron, men det går jämt upp. Förutom att det förmodligen är det mest realistiska så är det också det enklaste.

Mouja

Hero
Min enkla åsikt...

...är den att du, som greve, får högst 1 koppar om dagen (Då en helt vanlig man tjänar in ungefär 1 silver om dagen.).
16 000 ?! I Månaden ?!
Vet hut människa... det är ju hur mycket som heldst... Låt folket behålla litet vet ja...
Tänk även på att andra Grevar och Baroner ... och Riddare ... även dom får ta in skatt, så spara lite pengar till dem också...
Svälter inte folket där du bor ?!? Om du tar alla deras pengar alltså... Jag skulle vilja veta hur de ser ut ... eller vänta det vill jag inte.

Kullendorff

Warrior
Kan vara helt fel ...

Men jag har för mig att städer med stadprivelegier inte betalar skatt till ev. länsherre ...

Men vette fan var jag fått det ifrån .. så det kan välan vara helt åt skogen.

MvH
Kullendorff

Vindhand

Myrmidon
Min favoritmetod att hantera förläningar är att konstatera att det går jämt upp. En greve kan ha finare kläder, fler fester och större torneringar med häftigare priser än en baron, men det går jämt upp. Förutom att det förmodligen är det mest realistiska så är det också det enklaste.

Det är en jättebra metod... Man kan dessutom expandera den med:
<dl><dt>"Det går _inte_ jämnt upp" (typ 1)</dt><dd>något skadar ens inkomster -> äventyr för att fixa detta</dd><dt>"Det går _inte_ jämnt upp" (typ 2)</dt><dd>Man har för mycket inkomster -> problem i framtiden då folk avsätter en för ens girighet</dd></dl>

Bjorn

Hero
En stad på 1000 invånare har väl normalt sett stadsprivilegier (det är väl liksom själva definitionen på stad) och betalar därför inte skatt till sin länsherre på det sättet.

Sedan så håller jag (för en gångs skull) med krille, 16.000 per månad "I KONTANTER" är alldeles för mycket. Enda möjligheten att en länsherre skulle ha sådana bastardinkomster vore om det fans en silvergruva inom hans förläning. (En med hyffsad stor produktion också, 16.000 silver är trotts allt ca 30kg. och länsherren lär väl bara få en viss "procent" som i all "beskyddarverksamhet" för det är ju i princip det feodalism är, besyddarverksamhet upphöjd till lag.)

/Bjorn

Krille

Super Moderator
"En stad på 1000 invånare har väl normalt sett stadsprivilegier (det är väl liksom själva definitionen på stad) och betalar därför inte skatt till sin länsherre på det sättet."

Tusen pers är dock rätt litet för att vara en stad, så det är tveksamt om staden faktiskt har stadsprivilegier. I så fall skulle staden inte vara en stad per se, utan en befäst större by.

"länsherren lär väl bara få en viss "procent" som i all "beskyddarverksamhet" för det är ju i princip det feodalism är, besyddarverksamhet upphöjd till lag."

All statlig verksamhet, oavsett system, är i princip beskyddarverksamhet upphöjd i lag.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Han har stadsprivilegier och till och med en dvärgisk jättemur som omsluter staden (kostade över 600'000d). Gatorna är stenbelagda och han har saker som Aurias & Pelias-tempel, kyrka (och därmed kyrknissar som också ska ha skatt), några tavernor (typ 2 stycken tror jag) byggda av greven själv (i.e. han får inkomsterna, bara där är det någon tusing i månaden), och lite mer. Med vägtullar och handelsskatt, efter alla avdrag, enligt Eons kapitalregler - blir det 16'000. Det var därför jag började fundera på betalning i form av dagsverken och dylikt. Men det fortfarande en jävla massa havre för motsvarande 16'000! /images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
Here ends the discussion

"Han har stadsprivilegier"

Bra. Då har han inte rätt att ta ut skatt. Tullarna tillfaller staden, inte greven, och handelsskatterna tillfaller kronan, inte greven.

Krille

Super Moderator
Re: Skatt? [ot]

"jävla anarkist ;)"

Man behöver inte vara anarkist för att inse att man får problem om man inte betalar besky... skatt.