Nekromanti Skatter i D&D Essentials & officiella äventyr...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag spelleder D&D Essentials, mer exakt sitter vi just nu upp till armbågarna i det rätt trevliga äventyret Reavers of Harkenwold som medföljer Dungeon Master's Kit.

Nå: I äventyret är det ganska så extremt tomt på skatter. Det rör sig om ett par hundra guldmynt här, ett lvl2 magic item där.

Sen nu råkar jag läsa i Rewardskapitlet i DM's guide (fortfarande essentials)... Där står det att man per level bör hitta nånting i stil med 10 "treasures", och så finns det en finfin tabell man kan slå på för varje "treasure" man hittar.

Saken är såhär:
- Det står i DM's guiden att vissa encounters kan ge fler treasures, andra inga alls, men att det ska vara typ 8 encounters och 10 treasures mellan levlar.
- Det står inte i äventyret att man får några "Treasures"; det står bara om specifik loot (typ X guld, en ädelsten, och ett lvl2-item).
- Skatterna man får i äventyret tycks inte alls motsvara de skatter DM's guiden talar om; det är väldigt mycket snålare både vad gäller level på föremål och mängd pengar och frekvens på att hitta något.

Frågan är: är det tänkt att skatterna i äventyret ska ges UTÖVER rullningar på skattetabellen, eller är det tänkt att de specifika skatterna ska ERSÄTTA slag på skattetabellen?

Vad tror ni? Hur skulle ni göra?

krank

OK, det här var tydligen det tråkigaste som skrivits på länge. Eller så är det bara lågsäsong.

Nåja, mina spelare efterfrågade nyss att vi skiter i treasuretabellerna och baram kör rakt av att de får ett lvl [rollpersonens level]+1 föremål varje gång de levlar. Vilket då skulle hålla dem kompatibla med nyskapade rollpersoner (typ); för visst är det så att nyskapade rollpersoner får ett lvl-1, ett lvl, och ett lvl+1 föremål?

Jag förklarade för spelarna att med treasure-reglerna får de i genomsnitt 1-2 prylar var på sin lvl+1t4 varje level, men de ville hellre ha färre saker mer sällan. Tydligen. Konstiga spelare.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Svare på din fråga är, i tur och ordning, nej respektive ja.

krank

Dante said:
Svare på din fråga är, i tur och ordning, nej respektive ja.
Så de ska ersätta? Det känns ju lite konstigt, mtp hur jäkla lite man får. Jag har ju hört talas om att de officiella äventyren skulle vara lite snåla, men det här är ju rentav fånigt... Framför allt eftersom det här äventyret följde med i samma paket son Dungeon Master's Guide...

Nåja, det får bli husregler då. Annars känner ju spelarna att de tjänar på att låta sina rollpersoner dö hela tiden, för att få ny loot.