Nekromanti Skatter i färdiga äventyr

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har fått intrycket att spelarna är tänkta att få önska sig lämpliga magiska föremål i skatterna eller rentav plocka själva från en lista. Men i färdiga äventyr finns det ju färdiga skatter. Är det tänkt att spelledaren ska anpassa dessa till rollpersonerna, eller blir skatterna i färdiga äventyr automatiskt sämre än i andra? (Alt. hur jobbigt är det för spelledaren att göra det ändå, och hur mycket rubbar det den tänkta spelbalansen? Det är inte jag som är spelledare.)

Bakgrund: vi ska börja spela Keep on the Shadowfell, vilket väl dessutom är ökänt för bristen på skatter, och jag funderar på hur värt det kan vara att spela en tiefling som ju vill ha ett flaming-vapen så fort som möjligt.

Feliath

Swashbuckler
Ööh, riktigt så är det väl inte direkt upplagt; det är snarare så att ett tips till spelledaren är att man kan låta spelarna göra önskelistor man sedan kan arbeta utifrån, eller rentav välja själva ur böckerna, men balansen är inte avpassad för det utan för att rollpersonerna ibland ska hitta grejer de inte har något bruk för också.
Om det däremot är för få parcels skatter i äventyret, så är det nog läge för SL att höja mängden loot. Man kan ju med fördel bara peta in extra föremål och pneder i existerande skattgömmor.

Själv är jag rätt intresserad av vad som händer med balansen om spelarna fuckar upp och förlorar slagsmål och på så vis aldrig kommer över någon viss bit loot. Det skulle jag vilja se mer detaljerade beskrivningar av.

/Feliath — does the wishlist thing

Hellzon

Långsamma Vargen
Det balansmässiga poängen* är att man har ungefär +1 per 5 levlar i vapen (skada och plus på träff), rustning (AC) och amulett/cape (övriga försvar). Resten är inte så noga. Sen är de officiella äventyren som du tydligen sett snåla med loot - tanken är antagligen att man ska portionera ut föremål utöver det redan skrivna.

Adventure-pathen in Dungeon Magazine är mycket mer explicit med skattpaketen. Det finns en lista i början på varje äventyr med "Dessa parcels finns i modulen. Bestäm själv vilka magiska föremål de består av."

*) Enligt Mike Mearls i nån forumpost, och han borde ju veta vad han talar om.

Necross

Swashbuckler
Jag har fått intrycket att spelarna är tänkta att få önska sig lämpliga magiska föremål i skatterna eller rentav plocka själva från en lista.
Vad har du fått det intrycket ifrån?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
DMG, s. 125:

The trickiest part of awarding treasure is determining what magic items to give out. Tailor these items to your party of characters. Remember that these are supposed to be items that excite the characters, items they want to use rather than sell or disenchant. If none of the characters in your 6th-level party uses a longbow, don’t put a 10th-level longbow in your dungeon as treasure.

A great way to make sure you give players magic items they’ll be excited about is to ask them for wish lists. At the start of each level, have each player write down a list of three to five items that they are intrigued by that are no more than four levels above their own level. You can choose treasure from those lists (making sure to place an item from a different character’s list each time), crossing the items off as the characters find them. If characters don’t find things on their lists, they can purchase or enchant them when they reach sufficient level.