Nekromanti skatter

Virocon

Swordsman
Skatterna ska bevakas av monster vars grottor bara har en ingång och som, av ren slump självklart, återvänder hem precis i tid för att ta dem på bar gärning med skattestölder. Sätter du två bergs- eller grott-troll till att vakta skatten så kan du låta RP:erna få en 30.000 silver som de måste slåss mot diverse fega rånare för att behålla. Gift i glaset
är ingen svårighet, ej heller att stjäla varorna medan de sover. Tjuvar brukar inte ha så hög heder. Var det det här du undrade över?

tyvärr så var det inte alls det jag undrade över, men det var jag som gjorde det lätt att missförstå... =)
jag undrade om skatterna/snarare tullarna som man måste betala när man ska in till andra länder... och finns det inga vägar som inte är bevakade så att man bara kan gå in i landet? eller får man något slags uppehållstillstånds papper som man måste visa när man vistas i landet?

Saigon, shit I'm still in saigon. While I'm in here, Charly's out there, getting strong...

Virocon

Swordsman
Ah, okej. Det är helt upp till dig skulle jag säga. Av en ren slump skulle ju RP:erna kunna upptäckas en bit från gränsen utan giltigt kvitto, och är de helt otroligt långt bort från vägarna så kan de få möta lite monster. Bra va?
I övrigt, skatterna borde vara motsvarande 5 silver eller så, inte så högt. Folk ska ju ha råd att besöka landet.

Johan K

Gammal & dryg
Det beror på vad det är för skatt. Är det en ganska medelnåttig skatt så behöver det inte vara draken Smaug som vaktar men är det den största-skatt-som du-kan-stava-till & deras morsa så ska det nästan vara löngn i h-vete att skaffa den.

En normal skatt ska vara ca.50 guld 500 silver, nån fin rustning..

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

G

Guest

Guest
jag undrade om skatterna/snarare tullarna som man måste betala när man ska in till andra länder...

Jag vet inte men jag skulle gissa på att det inte är tull mellan länderna utan snarare är det tull i städerna. Om en köpman vill handla i en stad måste han betala en tiondel av det han vill handla med till stadens markisen eller liknande. Om man däremot måste över en bro, t.ex. från Colonan till Consaber där man måste över floden Nantien, så måste man erlägga en särskild broavgift. Den är 1 silver per fot/hov/vagnshjul mm.

och finns det inga vägar som inte är bevakade så att man bara kan gå in i landet?

Tja, det beror väl på vart man är men det borde ju gå att komma in i ett land i smyg. Men risken att bli upptäckt av en gränspatrull finns väl alltid.

eller får man något slags uppehållstillstånds papper som man måste visa när man vistas i landet?

Det skulle jag inte tro. Det skulle vara alldeles för krångligt. Möjligtvis skulle några delar av Jargien kunna tvinga "utbölingar" till detta med deras byråkrati. Men ett papper gör inte så stor nytta när det är många som inte kan läsa.

/Tiamel