Nekromanti Skavenrunor

Targon

Hero
1. Hur mycket får man utifrån rådande copyrightlagar använda sig av Skavenrunor till sitt eget rollspel?

2. Är det en god idé att använda sig av Skavenrunor till sitt eget rollspel?

Krille

Super Moderator
1: Det får du nog fråga en advokat om. Det beror lite på om de är formskyddade konstverk, ett typsnitt, eller symboler. Men om jag får gissa, du är nog tvungen att göra något eget.

2: Om rollspelet heter Warhammer Fantasy Roleplay eller Wathammer 40 000 Roleplay, ja. Annars nej.

peterb

Swordsman
1) Typsnitt kan både skyddas upphovsrättsligt som brukskonst, eller som ett mönster och då regleras skyddet av mönsterlagen. I det förra fallet krävs det att typsnittet är särpräglat och i vilket fall som helst så kommer skyddet bli smalt, i stort sett inte mer än ett skydd mot slaviska efterbildningar. Skydd enligt mönsterlagen kan endast ges till nya och särpräglade typsnitt, med ny menas här att typsnittet måste ha skapats efter 2002. Nu skall jag erkänna att jag inte vet hur Skavenrunor ser ut men om de baseras på Futharken så kan de få problem med kravet på särprägel.

2) Om dom är snygga så varför inte... det blir ju alltid en fråga om tycke och smak.

Fö. har jag besvarat en liknande fråga i denna tråd .

Troberg

Sinister eater
Delvis orelaterad fråga

Någon som vet var man kan hitta (som font eller clipart) bra, gratis, magiska symboler? Ni vet vad jag menar, sådana där som ser lagom olycksbådande ut som man kan använda i handouts och sånt. De behöver inte ha någon historisk bakgrund, de ska bara se olycksbådande och magiska ut.

peterb

Swordsman
Nyfiken som jag är så kollade jag upp hur Skavenrunorna ser ut och taget som en helhet liknar ju dom inte futharken det minsta. De enskilda runorna torde, enligt min mening, sakna varje form av skydd. Endast om de ses som en helhet skulle jag säga att dom kan anses vara särpräglade nog för att få skydd.

Att använda en eller annan av runorna i en bild eller som en illustration borde därför gå an men att använda allihopa skulle jag inte rekommendera.

Targon

Hero
Så här blir det...

...nämligen att jag struntar i skavenrunorna mer än som blott inspiration. Satt i går kväll och pulade ihop egna runor, baserade på syriska (konsonanter) och grekiska (vokaler). Tycker att resultatet blev ganska schyst, speciellt i Adobe Illustrator. Visar dem kanske någon gång för er forumiter för att höra era synpunkter.

Simon

Swashbuckler
Re: Så här blir det...

Visar dem kanske någon gång för er forumiter för att höra era synpunkter.

Gärna!

[color:\\"brown\\"] S [/color]