Nekromanti Skenbarålder

ulvtand

Veteran
En diskution som kom upp i helgens spel....

När åldras en alv?

enligt regelboken skall alverna slå på åldringstabbelen varge skenbarålder....dvs 14 års ålder

och

enligt alvboken inte förän alven är 837 år dvs vid 40år

dvärgarna vid 18år

Syeth-hd

Warrior
14?

vid 40 år så blir åldringsslag aktuellt. det är den skenbara ålderns som räknas. så alvboken har rätt. tänk också på att en magiker med 10 qadosh får slå åldringsslag vod 30 års ålder då den skenbara åldern är 40.

ok -10. skrev fel.

ulvtand

Veteran
jo visserligen men varför står det då i en senare utgåva av reglerna står det:

<center>Effekterna nedan gäller för människor, misslor och triaker. Alver och dvärgar slår varje skenbar år.</center>
Och alver börjar sin skenbar ålder vid 14 år.........

DeathJester

Veteran
Ja. Effekterna nedan gäller från 40 års ålder för människor, misslor och tiraker. Men när det gäller alver så är det den skenbara ålderna som måste uppnå 40 år, och 41 år, och så vidare.

Det står med andra ord korrekt, och likadant, även i den senare utgåvan.

Jaggernaut

Hero
Ja. Effekterna nedan gäller från 40 års ålder för människor, misslor och tiraker.

För människor och tiraker gäller 45 års ålder. Sedan är det dumt att de tagit med misslor också för iom Misslor (eller vad modulen nu kommer att heta) kommer de troligtvis ha skenbar ålder. För där kommer de sannolikt att ha en livslängd på 140 år.

/Jaggernaut - gammal som en missla

ulvtand

Veteran
Ja. Effekterna nedan gäller från 40 års ålder för människor, misslor och tiraker. Men när det gäller alver så är det den skenbara ålderna som måste uppnå 40 år, och 41 år, och så vidare.
Tja.. människior åldras efter 35 år enligt reglerna...

om man följer regelboken så åldras alver efter 14 år pga skenbarålder

om man följer alv boken så åldras en alv efter 837 år

jag tycker att 14 år är förtidigt och 837 år är försent...

men jag undrar famföralt över varför alver som lever så länge skall åldras vid 40 år (skenbart)

Hjalle

Swashbuckler
Well, antagligen rör det sig om ett missförstånd. Meningen i regelboken, som jag inte orkar kolla upp ordagrant hur den låter, ska antagligen låta "...åldras efter varje skenbar ålder -efter 35-". Jag vet inte varför gränsen är 40 (skenbara) år, då den borde vara 35 skenbara (341 fysiska), men helt klart borde det vara så att alver åldras varje gång de når en ny skenbar ålder - som är över den utsatta gränsen, må det så vara 40 eller 34.
En skenbart 52-årig alv är allstå uppemot 8000 år, vilket gör det möjligt för alver att bli i princip hur gamla som helst. Emellertid ställer den där Förbannelsen till det en aning, förstås.

-Hjalle, säker på sin sak.