Nekromanti Skenbar ålder för Alver o Dvärgar

apaman

Veteran
Kan någon var snäll att lägga in en tabell för hur gamla alver och dvärgar respektive skenbar ålder. Exempel om en alv har sken bar ålder 25 hur gammal är han då?

Krille

Super Moderator
"Kan någon var snäll att lägga in en tabell för hur gamla alver och dvärgar respektive skenbar ålder."

De tabellerna finns i Spelarens Handbok, sidan 26 (tabellerna SH-6 och SH-7), i Eon2 på sidan 58 (tabellerna 2-56 och 2-57) samt i modulerna Alver och Dvärgar (Alver sidan 57, tabell A-3 respektive Dvärgar sidan 65, tabell D-8).

Du får ursäkta om jag inte lägger upp tabellerna online, men faktum är att Neogames äger dem. Varje försök att lägga upp dem online är ett upphovsrättsbrott.

"Exempel om en alv har sken bar ålder 25 hur gammal är han då?"

Någonstans mellan 64 och 72 år.

Riddaren

Swashbuckler
Precis, men Dvärgar är enkelt att räkna ut, fast nu orkar jag inte springa upp 1 våning för att kolla åldern det börjar gälla.

Men efter en viss ålder räknas deras ålder dubbelt mot en människa.

Riddaren

Mederian

Warrior
Upphovsrätt [OT]

Inte för att jag tänkte lägga upp tabellerna i fråga - men skulle inte det räknas som ett citat och därför inte klassas som upphovsrättsbrott i enlighet med citatregeln (så länge man uppger upphovsrättsman och källa)?/Med

Krille

Super Moderator
Re: Upphovsrätt [OT]

"Inte för att jag tänkte lägga upp tabellerna i fråga - men skulle inte det räknas som ett citat och därför inte klassas som upphovsrättsbrott i enlighet med citatregeln"

Faen vet. Jag är inte så säker på att det är fråga om ett citat i just det här fallet - det finns inget annat syfte att citera än att kringgå upphovsrättslagen, liksom.

Staffan

Myrmidon

Nu vet jag inte om Sverige och USA har likadana copyrightlagar, men i diverse diskussioner om copyright jag sett så har en princip dykt upp om och om igen: man kan inte ha copyright på en idé eller en regel, bara på sättet denna regel/idé är uttryckt - och om det valda uttryckssättet är det enda vettiga sättet att presentera regeln/idén på så kan det nog vara svårt att fälla någon för copyrightbrott i det fallet också.

För att ta ett exempel från D&D: det är inget brott att skriva någonstans att alver får +2 i Dex, -2 i Con, gratis färdighet i alla bågar plus antingen långsvärd eller värja, nattsyn, och så vidare. Däremot får jag inte kopiera texten om alver i Player's Handbook rakt av - framför allt inte de delar som ger alverna lite kött på benen så att säga, eftersom dessa inte är regler.

På samma sätt borde tabellerna för alvers och dvärgars ålder inte vara direkt skyddade av copyright, i alla fall inte alvtabellen (dvärgtabellen har om jag minns rätt en avsevärt enklare matematisk princip).

Bjorn

Hero

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Nu vet jag inte om Sverige och USA har likadana copyrightlagar

<hr></blockquote>

Det finns säkert en del små detaljer som skiljer, men i stora drag så följer båda (och det gör nästan alla "civiliserade" länder) den så kallade Bern-konventionen som är en internationell överenskommelse om copyright och sånt.

Det är altså helt korrekt som du säger att det är FRAMSTÄLLNINGEN som är copyrightskyddad, DATA, IDÈER eller MEKANISMER kan man däremot alldrig skydda med copyright. Så för att ta ett konkret exempel så skulle det för en annan speltillverkare vara helt OK (lagligt sätt altså, moraliskt vete faan) att "stjäla" färdighetsmekanismen från t.ex. Eon (dvs slå obXt6 mot FV) givet att man inte snodde beskrivningen. Vad man däremot (iaf i teorin) kan göra är att PATENTERA spelmekanismer och så har skett i ett fåtal fall (jag tror att WotC har ett Patent på en av "huvudmekanismerna" i Magic t.ex. och jag har för mig att TSR Patenterade THACO och AC systemet då det begav sig), dock så är ju ett patent ett jävla krångel så därför görs det nästan alldrig.

Så för att återgå till set speciella fallet, så skulle jag hävda att om man återgav själva tabellen så är det MINST ett gränsfall copyrightmässigt, emedan att återge den data som står i den på annat sätt (t.ex. i löptext eller som en graf eller liknande är helt OK. (Rent legalt sätt altså, moralen får väl var och en stå för.)

/Bjorn

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vad man däremot (iaf i teorin) kan göra är att PATENTERA spelmekanismer och så har skett i ett fåtal fall (jag tror att WotC har ett Patent på en av "huvudmekanismerna" i Magic t.ex. och jag har för mig att TSR Patenterade THACO och AC systemet då det begav sig), dock så är ju ett patent ett jävla krångel så därför görs det nästan alldrig.

<hr></blockquote>

Rätt och fel... WOTC (eller snarare Richard Garfield) har patent på "tap"-mekanismen i Magic, men mig veterligen hade TSR inga patent alls gällande THAC0, AC eller något annat. Ett annat problem med patent är att man bara kan ta patent på originella saker - i rollspelens urtid skulle man kanske kunnat ta patent på metoden att slå 1d20 och lägga till ett värde beroende på naturlig fallenhet och ett annat värde beroende på träning och jämföra med en svårighetsgrad för att avgöra om man lyckades, men idag är denna metod så pass inarbetad att ett patent inte skulle funka.

Riddaren

Swashbuckler

"Nu vet jag inte om Sverige och USA har likadana copyrightlagar, men i diverse diskussioner om copyright jag sett så har en princip dykt upp om och om igen: man kan inte ha copyright på en idé eller en regel, bara på sättet denna regel/idé är uttryckt - och om det valda uttryckssättet är det enda vettiga sättet att presentera regeln/idén på så kan det nog vara svårt att fälla någon för copyrightbrott i det fallet också."

Det finns några skillnader, men i det stora spelar det för oss svenskar ingen roll, eftersom om detta t.ex. ligger på en amerikansk server och riktar sig till svenskar, gäller ändå svensk lag, men inte om den riktas till andra nationer också.

Internationellt sätt följer Sverige reglerna i Bernkonventionen av år 1886 (Berne Copyright Union). Denna skrev inte alla länder under, däribland USA.

Därför har även Världskonventionen av år 1952 betydelse (The Universal Copyright Convention) vilken även bl.a. USA skrev under. Här anges t.ex. användandet av Copyright symbolen.

Mvh
Riddaren

Dan (Neo)

Veteran
Detta gäller!

>>Inte för att jag tänkte lägga upp tabellerna i fråga - men skulle inte det räknas som ett citat och därför inte klassas som upphovsrättsbrott i enlighet med citatregeln

Det är OK att citera fakta, t ex att en skenbart 25-årig alv är ca 70 år gammal. Däremot får man inte citera längre sammanfattningar, till exempel en stor tabell - detta klassas som ett brott mot det så kallade katalogskyddet.