Re: Upphovsrätt [OT]
Nu vet jag inte om Sverige och USA har likadana copyrightlagar, men i diverse diskussioner om copyright jag sett så har en princip dykt upp om och om igen: man kan inte ha copyright på en idé eller en regel, bara på sättet denna regel/idé är uttryckt - och om det valda uttryckssättet är det enda vettiga sättet att presentera regeln/idén på så kan det nog vara svårt att fälla någon för copyrightbrott i det fallet också.
För att ta ett exempel från D&D: det är inget brott att skriva någonstans att alver får +2 i Dex, -2 i Con, gratis färdighet i alla bågar plus antingen långsvärd eller värja, nattsyn, och så vidare. Däremot får jag inte kopiera texten om alver i Player's Handbook rakt av - framför allt inte de delar som ger alverna lite kött på benen så att säga, eftersom dessa inte är regler.
På samma sätt borde tabellerna för alvers och dvärgars ålder inte vara direkt skyddade av copyright, i alla fall inte alvtabellen (dvärgtabellen har om jag minns rätt en avsevärt enklare matematisk princip).