Nekromanti Skeppsstorlek [Liten fundering]

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag satt och pulade med Mûhads flotta, och funderade på nån slags enormt skrytbygge till skepp som mûhadinerna höll sig med. Inspirationen kom från de jättedjonker kineserna byggde under den tidiga Mingdynastin, varav Zheng Hes tributskepp var det mest storvulna exemplet:



Grejen är...det här skeppet var 400 fot långt, alltså runt 120 meter. Den fyrmastade karacken beskrivs som "den största skeppstyp som seglar på Mundanas hav", men dess maxstorlek är 37 meter. Visst, Zheng He-exemplet är groteskt, men är inte också karackernas storlek lika groteskt mesig i jämförelse? 'Sjöfarare och pirater' verkar väldigt väl researchad, men jag måste ändå undra...är storleken på Mundanas fartyg verkligen korrekt?

Att kineserna historiskt sett är världsbäst på sjuka jätteprojekt är förvisso sant, men hallå, alltså...om europeiska skepp var små som de är i Mundana så var de ju helt sjuka, di där kineserna.

- Ymir, funderar
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Den fyrmastade karacken beskrivs som "den största skeppstyp som seglar på Mundanas hav", men dess maxstorlek är 37 meter. Visst, Zheng He-exemplet är groteskt, men är inte också karackernas storlek lika groteskt mesig i jämförelse? 'Sjöfarare och pirater' verkar väldigt väl researchad, men jag måste ändå undra...är storleken på Mundanas fartyg verkligen korrekt?"

Tja, nu vet jag inte vad Mundana har med vår värld att göra, men en 1700tals fregatt från englska flottan ligger på runt 50 meter, vilket torde ses som en ganska bra standard. Alltså, du vill inte göra skepp större. Större skepp betyder sunkig manöverförmåga och ett djupgående som gör en till en sittande anka för allehanda sjöpatrask som pirater, stormar och fransmän.
Detta förutsätter följande: Europeisk skeppsbyggarkonst, taktiskt tänkande och ekonomiskt förnuft. Om dessa sedan gäller i Mühad eller i Mundana kan nog du svara bättre på, jag säger bara att sjöfararmodulen inte verkar off med tanke på skillnaden i teknologi.


Storuggla, föredrar katamaraner
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tja, nu vet jag inte vad Mundana har med vår värld att göra, men en 1700tals fregatt från englska flottan ligger på runt 50 meter, vilket torde ses som en ganska bra standard.
Njae... Mundanas skeppsbyggarkonst ligger väl snarare på 14-1500-tals nivå som bäst.

/Joel
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Njae... Mundanas skeppsbyggarkonst ligger väl snarare på 14-1500-tals nivå som bäst."

Jasså? Jag minns något om peruker och... äh, jag har ingen aning. Men om flottorna är på 14-1500-tals nivå torde väl oceanfararna vara en bra riktlinje? Santa Maria var 75 fot lång och 25 bred. Nina och Pinta var mindre. 75 fot är runt... 20-25 meter? Verkar stämma.
Dåtidens skepp var inte av slagskepps eller hangarfartygsstorlek, det var små träbaljor. Det krävdes mod att gå till sjöss om man misstänkte en storm! :gremsmile:


Storuggla, föredrar luftskepp
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Mastodonanvändning

med tanke på att jag vill ha kolonialkrig på en ny kontinent mellan Consaber, Cirefalierna, Soldarn, Jargien och Mûhad vore det ju bara bäst om mûhadinnerna har skepp av den typen som rollpersonerna efter ett bismarckinspirerat äventyr lyckas slå ut styrningen på så att det driver in i något hemskt.

Aja, jag skulle absolut svälja ett gigantiskt mûhadinskt skepp om det finns bra anledningar till att de är de enda som hat liknande skepp.

/Ceram, har inte så mycket vett i huvudet just nu så han går för att sova...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Mjo, men Zheng Hes skepp på 120 meter byggdes alltså redan på slutet av 1300-talet..."

Okej. Kul för det. Men det är allt annat än normen, inte sant? Och om jag inte missminner mig undrade du om Sjöfararmodulen for med osanning, vilket 14 och 1500-tals skeppbyggandet inte antyder. Sen om folk kunde bygga större skepp är en helt annan sak, visst kan man. Men blir det ekonomiskt hållbart? Det är ju inget problem för härskaren över ett snorrikt imperium, men för handelbolag och simpla knugar torde ekonomin vara av avgörande vikt. Såvida man inte har en galen monark, det vill säga. Galenskap verkar ha en förmåga att åsidosätta alla finansiella hinder historiskt sett.

Så kort: Ja, mühadinerna kan mycket väl bygga ett toksvulstigt skepp. Men Sjöfararmodulen far inte med osanning för den sakens skull. Bara för att man kan betyder det inte att man gör. :gremsmile:


Storuggla, ivrar för ballonger
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mastodonanvändning

Aja, jag skulle absolut svälja ett gigantiskt mûhadinskt skepp om det finns bra anledningar till att de är de enda som hat liknande skepp.
En diet på hästkött, mûhadinsk vallmo, shishkebab och mintté tenderar att göra skumma saker med folk...

- Ymir, konstaterar
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Du kan tolka det på olika sätt.

a) Mycket riktigt har inga större skepp byggts. Som andra påpekat krävs det en "galen" statschef och jäkligt mkt resurser för att bygga för stora skepp (det är att kasta pengar i sjön). Kanske har inga sådana funnits.
b) Påståendet om karacker kan vara skrivet ur jargiskt/cirefaliskt/sabriskt perspektiv (jfr europeiskt). Man kan alltså tumma på det påståendet och mena att det finns betydligt större skepp, men bland de vanliga mundanaborna har man inte hört talas om detta, alternativt tror inte på vad man hört.
c) Finns denna jättedjonk arkeologiskt bevarad? Kan det vara så att den inte fanns? Kan det på samma sätt vara så att mûhadinska historieskrivare kraftigt överdriver uppgifter om sina egna skepp, etc? Överdrifter inom historieskrivning är ju inte direkt ovanligt...
d) Större skepp än karackerna har byggts, men de har inte seglat på "Mundanas hav". (de har alltså isf seglat på insjöar eller inte alls). Eller så framdrivs de inte med segel. Man kan tänka sig betydligt större roddfartyg, inte sant? Du kan alltid hitta kryphål.

/RipperDoc - som gärna ser större skepp, men isf inte hos mûhadinerna utan hos ebhroniterna :gremlaugh:
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Kineserna hade massor med 'konstikgheter' för sig stor skrytfartyg, krut, raketer och annat som det inte finns någon motsvarighet till i Mundana. Faktum är att de också hade djonker som drevs med skovelhjul. För flodtrafik fanns det sådana som drevs med skovelhjul som drog djonken med ett rep (lite som ett mobilt vattenkraftverk).

Nog om kineser...

Viktigt att poängtera att det inte finns några maritima influenser av senare datum än 1499 e.Kr. i Mundana. I vår värld ökade fartygsstorleken i västerlandet ganska drastiskt under 1500- och 1600-talet.

I Mundana är dock fartygen små. Detta beror på att de inte är flyttande plattformar för kanonbatterier.

MVH
Carl Johan "Old Salt" Ström
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Skeppsstorlek [Konstaterande]

Återstår bara att säga att du har så rätt så. Det är inte mûhadinerna som är Mundanas knasiga risätare, även om de haft en hel del påfund av mer excentrisk karaktär genom historien. Skrytbyggen a'la Zheng Hes tributskepp är givetvis Ebhrons område.

Så...sätt igång och skriv det :gremsmirk:

- Ymir, vill ha jätteskepp
 

Pearly*

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
13
Location
Bromma Kyrka, Bromma, Stockholm
Hm, blev automatiskt lite tveksam när jag läste om dina tankar. För mig känns det helt enkelt lite väl typiskt för en fantasyvärld att var och varannan nation ska bygga jättelika saker för att verka mäktiga (även om ju vår egen värld är fylld av detsamma). Nu finns det ju iofs rätt många nackdelar med ett såpass stort fartyg, vad jag har förstått från tidigare svar. Problemet som jag ser det, med att plocka in en sådan megasak, är att det kan bringa viss obalans till spelvärlden, och således kan den gemene spelledaren (eller bara jag själv?) känna att även Consaber måste ha ett sånt jättestort skepp, och då måste ju även Cirefalierna ha det, osv osv.
Jag vet, spelledaren är fri att göra vad denne vill och så vidare, men en kompensation för en sådan obalans kan förstöra mycket av känslan med Eons sjöfart och flottor. Viktigt blir alltså att förklara för den gemene och okunnige spelledaren att detta skepp är ett fantastiskt undantag (eller hur?), och förstås alla de nackdelar som faktiskt finns med ett stort skepp som detta (förutom fördelarna då, om det finns några). Alternativet blir väl att att man bara beskriver det i förbigående, som ett rykte som florerar.

Nåja, jag ska väl lämna planerandet åt dig, Ymir, men jag har bara en sista sak att påpeka, eller snarare fråga: Andra vanliga skeppstyper i Mühad kommer väl också att presenteras? Blir enligt min meing lite väl mycket om man får läsa om detta monsterskepp det första man gör. :gremsmile:

- Erik, med många parenteser
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att en nation råkar sitta på ett 100 m långt skrytskepp skulle knappast ändra balansen Mundanas sjömakter emellan. Av ditt tal om obalans låter det som att alla nationer i Mundana måste vara lika 'bra'. Liksom, Consaber och Cirefalierna skulle äga Mûhad till sjöss även om mûhadinerna satt på ett halvdussin jättedjonker från helvetet. Typ.

Och jag har ju ångrat mig. Svulstiga jättefartyg är mer en ebhronitisk grej helt enkelt. Mûhadinerna föredrar vansinniga arkitektoniska och mekaniska projekt :)

Jag skulle gärna se att fler unikt västerländska skeppstyper än lanackan presenterades i 'Sjöfarare och pirater'. Nu är det ju inte så dock, och jag får kanske fylla ut de luckorna genom att beskriva någon ny skeppstyp lite kort. Dock fungerar det att använda en del österländska skeppstyper med, rundskepp framförallt - den designen kan ju rentav ha uppstått i Mûhad och spritt sig österut över Mundana. Fast nej, den är för olik lanackorna, och har säkert ebhronitiskt ursprung. Det behövs en lite större mûhadinsk fartygstyp.

- Ymir, resonerar
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det behövs en lite större mûhadinsk fartygstyp.
Om de helt enkelt inte lärt sig sitt fartygsbyggande från öst. De bygger måhända större skepp enligt Falisk eller Jargisk modell?
Momlanerna kan mycket väl ha Tirakiska skepp t ex.

/Joel
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
matimat [OT]

En diet på hästkött, mûhadinsk vallmo, shishkebab och mintté tenderar att göra skumma saker med folk...
Äter de upp hästarna? De är väl svindyra. Betyder det att de äter döende hästar eller att de har speciella uppfödningar av mathästar?

Mintté gör föresten vem som helst tokig rysligt fort.

/Ceram, valsar iväg mot solnedgången
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Det skulle vara tirakpirater

som skulle komma på tanken att anfalla ett skepp med flera tusen personer ombord. Det var kanske lite överdrivet men jag vill minnas att det var över tusen personer per skepp. Förresten hade väl flottan mindre lättmanövrerade skepp också.

'Ett stort skepp till en stor man' eller 'Ett jätteskepp till en jätte' var nog Zeng-Hes motto.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Där håller jag nog med Ymir. Sabrierna och cirefalierna har mer skepp och troligtvis bättre taktiker än mûhadinerna (är inte helt insatt i sjöfarten i mundana, sjöfararboken är nämligen inte min). De skulle nog förlora på att satsa på större skepp då de redan har en flotta av mindre skepp som de behärskar, jag gissar att det annorlunda att manövrera ett sådant stort skepp jämnfört med de skepp de redan har. Och de kostar inte litet heller, de kostar snarare multum. Troligtvis får man flera mindre skepp till samma pris som ett stort.

Ifall jag har helt fel får ni gärna säga det för jag kan egentligen ingenting om sjöfart, sjöslag och det mesta annat till havs.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mjae, Mûhad var en hyfsat stor sjömakt i forna dagar, då kontakterna med österlandet var tämligen begränsade. Möjligtvis kan de ha fått en del skeppsbyggarkonst från Akpilos och Edron, dock.

- Ymir, mätt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: matimat [OT]

Nej, de äter förmodligen inte sina hästar, de har alldeles för mycket kavalleri och alldeles för sparsam betesmark för att slösa så. Det var jag som överdrev lite, bara.

- Ymir, har aldrig smakat mintté
 
Top