Nekromanti Skeppsvarv

Poseur

Swashbuckler
Re: Medellivslängd (OT)

"Världsomsegling(dvs vetskap om att världen faktiskt är rund)"

Nitpick: att jorden var rund var allmänt känt bland akademiker sedan antiken, och det ifrågasattes egentligen inte. Det som däremot var kontroversiellt var jordens position i universum, där kyrkan hävdade att jorden låg i centrum (inte för att den var särskilt bra, utan för att den var den mest fallna himlakroppen, och därmed längst från Gud). Detta verkar motsvara världsbilden i Mundana.

Vet om det men jag syftade på att man nu hade bevis för det och att det verkar som att detv vanliga någorlunda medveta ofrälset vet om det och är säkra på det...Kyrkans syn på universium och mundanas syn håller jag med om att den är som den var på jorden. Men som sagt i mundana så VET folk att jorden är rund iallafall. inte bara gissar.

En till sak. Absinthe, så härligt och så eon. gillar att dom drack det i radh kamra.

Marukusu

Hero
Malörtssaft [OT]

"En till sak. Absinthe, så härligt och så eon. gillar att dom drack det i radh kamra."

Wikipedia said:
The precise origin of absinthe is unclear. The medical use of wormwood dates back to ancient Egypt and is mentioned in the Ebers Papyrus, circa 1550 BC. Wormwood extracts and wine-soaked wormwood leaves were used as remedies by the ancient Greeks. Moreover, there is evidence of the existence of a wormwood-flavored wine, absinthites oinos, in ancient Greece.
En uråldrig brygd alltså, långt innan den blev populär bland bohemerna på 1800-talet.

Poseur

Swashbuckler
Re: Malörtssaft [OT]

Jo jag vet att brygden är urgammal men om man skall jämnföra mundana och medeltiden(europa) så är den väldigt sen. men som sagt den drack i radh kamra dvs på bronsåldern typ.

Menade mest på att det var härligt med absinthe i eon och att jag har med den som "tjyvgubbdricka" i många ställen i eon(absinthe är även min syn på svarta draken så)

Marukusu

Hero

Jag har förvisso själv aldrig druckit absint, men baserat på uppgifter från kamrater som påstår att de har druckit "äkta" absint från Centraleuropa samt på hur absint i normala fall brukar porträtteras i media så verkar det som att absinten har hallucinogena/psykiska biverkningar (p.g.a. malörten då antagligen).

Svarta draken ser jag snarare som en jävligt stark (tirakisk?) sprit, typ tequila eller vodka med jävligt hög procent. Men jag är ju knappast en expert på ämnet, jag skriver bara vad jag tror.

Poseur

Swashbuckler

Jag har dock druckit äkta absinthe ifrån tjeckien och kan säga att det har hallucinogena biverkningar.

Officielt är nog svarta draken bara någon väldigt stark spritsort. men i mitt mundana är svarta draken svart absinthe.
Dvs jävligt hög alko% och lite hallisar som biverkning.

Lycan

Hero

Absint har inte några hallucinogena egenskaper. Vad jag har förstått så är den biomedicinska kåren rent utav oense om absint ens är centralstimulerande (även om drycken i någon utsträckning är smärtstillande).

Tujon, substansen som tidigare tillskrivits absintens hallucinogena egenskaper, förekommer inte i någon större utsträckning i absint, och är inte heller den hallucinogen.

- L

Rising

Vila i frid
Medhåll

Jag har druckit rätt mycket tjeckisk absint (sån som skryter om hög tujon-halt) samt testat alla möjliga hallucinogena droger.

Forskare har hittat vissa förklaringar bakom de påstådda effekterna av alfa-tujon i hur det inverkar på GABA-A-receptorn ihop med alkohol (läs mer här och här), men i min erfarenhet är den effekten helt klart skild från att exempelvis dricka sprit och röka gräs. Jag har upplevt ett "klarare" rus på absint; ett mer aktivt sådant; men det är långt ifrån de effekter som jag associerar med centralstimulanter. De typiska centralstimulerande effekter man känner när man tar starka hallucinogener eller amfetamin; såsom ökad taktil känslighet, en kall rysning längs nacken och ryggraden, samt en perceptionsmässig "buzz" har aldrig infunnit sig när jag druckit absint, inte ens när jag blivit tokbäng på skiten.

Så det känns mer som en "sportdrycksversion" av sprit än något möte med den mystiska gröna kreativitetsfé som myten intalar oss. I min erfarenhet.

Jag misstänker att de som säger sig ha upplevt centralstimulerande effekter på absinth aldrig experimenterat med verkliga centralstimulanter.

Poseur

Swashbuckler
cyklandes på avtagsvägar

forskare är heller inte överens om kinesisk medicin men det verkar ju funka ganska bra ju :gremwink:

Men nog med det, jag har drucik absinthe och helt klart fått ett verklighetsförvridet rus som jag aldrig fått under någon fylla i hela mitt liv.

Forskare har inte alltid rätt här i världen. Finns ju en hel del som fortfarande bestrider Fn´s klimatraport och hävdar att det är helt naturligt

MEN NU ÄR VI FAN UTE OCH CYKLAR LÅNGT OT!