Nekromanti Skill-DC i 4E

Necross

Swashbuckler
Jag verkar ha missat nåt ganska basic i 4E. På sidan 42 i DMG finns en liten tabell som antyder att man ska sätta olika hög DC beroende på vilken level PC:na befinner sig (hur icke-intuitivt detta än må kännas!)

Men ok, må så vara. Allt för spänningen. Men nu till det verkligt mystiska... Trots detta i DMG:n finns DC angivet i PHB på varje Skill-beskrivning. T.ex. Acrobatic Stunt på Acrobatics har base DC 15. Oavsett level eller?! Jag är helt förvirrad. Skulle man då inte bara skrivit "Easy", "Moderate" eller "Hard" på exempel-DC:na på Skill-beskrivningarna? (och kanske +2, +5, +10 osv på exempel-modifikationer, som t.ex längst ned på Stealth på sid 188).

Jag fattar inte. Hjälp?

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tror tabellen gäller skill challanges medan det under Acrobatics handlar om skill checks.

Dock vet jag att tabellen på sida 42 dmg har blivit kraftigt erratad.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Situationerna som beskrivs i Skills-kapitlet är exempel på konkreta handlingar rollpersonerna kan företa sig. De har alltid samma DC.

"Easy", "Moderate" och så vidare syftar på hur man konstruerar ett skill check eller en skill challenge för att ge rollpersonerna rätt utmaning. Detta varierar beroende på nivå.

Se det som så här: de slag som beskrivs i Skills-kapitlet är som enskilda monster. De är alltid konstanta. De slag som beskrivs i DMG:n är som riktlinjerna för vilka monster man ska använda vid en viss level -- de säger hur svåra utmaningar som är intressanta.

Flurtis

Hero
Det är därför man husreglerar hela systemet om man inte ska spela grottröj.

Off the record husreglerar jag min D&D kampanj så här:

XP- Bortaget, spelarna levlar efter varje spelmöte. Dvs ett spelmöte en level. Ett måste om man innte vill tillbringa varje spelmöte i en dungeon.

Skill Challange- Bortaget, använder vanliga gammla DC check som jag höftar ut värdet beroende på situation.

Värdera- är inklämt i någon av kunskaps skillsen.

Reward systemet - Omgjort. Dels för att komma undan julgranseffekten och dels för att det är super sunkigt att dela ut art objekts och gems med ett fast värde, dessutom suger det hästbaxxx att man inte har en färdighet för att värdera dessa saker. Whats the point?

Generellt tycker jag att wizards gjort ett jäkligt bra jobb med själva stridssystemet men allt runt omkring verkar de bara ha nonchat totalt. Lite synd faktiskt.

//Mattias

Dilandau

Myrmidon
flurtis said:
XP- Bortaget, spelarna levlar efter varje spelmöte. Dvs ett spelmöte en level. Ett måste om man innte vill tillbringa varje spelmöte i en dungeon.
Så kör vi också! Fast nu har vi spätt ut det hela och kör 1 lvl var 3:e spelmöte. Främst för att vi tyckte att man levlade så snabbt att man inte han lära sig ordentligt hur ens powers fungerade.

rjonas

Hero
flurtis said:
Det är därför man husreglerar hela systemet om man inte ska spela grottröj.

Off the record husreglerar jag min D&D kampanj så här:

Skill Challenge- Bortaget, använder vanliga gammla DC check som jag höftar ut värdet beroende på situation.

Värdera- är inklämt i någon av kunskaps skillsen.

Reward systemet - Omgjort. Dels för att komma undan julgranseffekten och dels för att det är super sunkigt att dela ut art objekts och gems med ett fast värde, dessutom suger det hästbaxxx att man inte har en färdighet för att värdera dessa saker. Whats the point?

Generellt tycker jag att wizards gjort ett jäkligt bra jobb med själva stridssystemet men allt runt omkring verkar de bara ha nonchat totalt. Lite synd faktiskt.

//Mattias
Jag har gjort ett alternativt system för skill challenges. I grunden går det ut på att utmaningen slår tillbaka. Spelarna utför skill checks beroende på vad det är som ska utföras och räknar lyck. Spelledaren slår anti-skill checks och räknar misslyck. Först till ett givet antal vinner.

Det blir ett trevlig samberättande när spelarna kommer på sätt att använda sina skills för att nå ett mål och att spelledaren sen erbjuds en chans att utmana spelarnas svagare skills.

1. -Ers nåd, vi sympatiserar med er bergfasta hållning gentemot högländarna och ber ödmjukast om fri lejd norrut för att konfrontera avskummen. [Diplomacy]
  2. -Naturligtvis, men då känner ni givetvis till bakgrunden till min ovilja mot klanerna? [History]

Nu ligger dock ENWorld Wiki nere så jag kan inte länka dit.

Flurtis

Hero
Jag har inte upplevt det problemet än. Man får ju inte så många powers per level. Istället har jag gjort Encounterna svårare så att spelarna måste använda sig av alla sina powers. Sen spelar jag med rena brädspelfantaster som är vana att hålla koll på regler och strategier.

//Mattias

CapnZapp

Myrmidon
Jag gör som jag gjort i alla andra rollspel och tidigare upplagor av D&D.