Nekromanti Skillnad i att äventyra i Asharina eller Consaber?

Oceanliner

Warrior
Fick från en nedanstående deiskussion en liten tankeställare angående de båda länderna (områden) Asharien och Consaber.
Våran spelgrupp äventyrar mest i Asharien och Soldarn och vi äger både boken om Consaber som den om Asharien & Soldarn.

[color:green]Min fråga är; vilka skillnader är det på erat sätt att äventyra mellan dessa två områden?</font color=green>

Själv ser jag den markanta skillnaden som hatten nämde nedan, att Consaber är inte riktigt så mycket organiserat kaos som Asharien och i viss mån Soldarn.
Detta medför att jag funnit det lämpligare att spelleda mer heroiska kampanjer i Consaber och lite mer tjuvar och rövare i Asharien och Soldarn.

PS: Är stavningen bristfällig beror det på feltryckningar snarare än ordblindhet, hela högerhanden är nämligen gipsad.

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>

Krille

Super Moderator
"Min fråga är; vilka skillnader är det på erat sätt att äventyra mellan dessa två områden?"

Den stora skillnaden som jag märkte bland speltestare var att i Asharien sysslade man mest med resor, vildmarksäventyr och kortare äventyr som var över på en eller två spelkvällar. I Soldarn blev man lätt insyltad i politiken, men spelledaren vågade sällan utnyttja områdets potential på grund av områdets litenhet. "Man kan ju inte ens nysa i Soldarn utan att det påverkar politiken" som någon uttryckte det. En ganska vanlig kommentar som jag fick var att Soldarn var för litet och Asharien för obebott för att man skulle kunna göra något riktigt maffigt.

De grupper som spelat i Consaber har nästan alltid blivit insyltade i intriger på högsta nivå. Det försigår mer fuffens där än jag någonsin kunde ana när jag skrev modulen. /images/icons/wink.gif Däremot har Consaber sin svaghet i att området är lite väl organiserat och civiliserat för den sorts "vilda västern"-äventyr som ofta förekommer i Asharien. Det är väldigt mycket små intriger, mellanstora intriger, stora intriger eller riksomfattande eller internationella intriger i Consaber, men det finns knappt ett enda gravkummel att dungeonbasha i.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Bjorn

Hero
Asharien

Ja själv har jag än så länge inte varken spelat eller spellett i consaber så jag nöjer mig med att komentera asharien. Personligen tycker jag att det känns som att det i mångt och mycket är Jargien och dess konflikter med grannländerna som är "motorn" i mundanas värld och då känns det ju som att man inte vill spela allt för långt därifrån. (Eller som vi ibland säger "Det finns inget land öster om raunfloden".)

Sedan tycker jag personligen att det snarare är så att man nästan automatiskt kommer in på "stora" grejer i asharien. I mångt och mycket så skulle jag jämföra Asharien med USA/amerika mellan frihetskriget och war of 1812, med en stark både ideologisk och realpolitisk fiende (Jargien) som i och för sig ligger geografiskt avsides men som ändå alltid finns närvarande strax under ytan. Och som om inte det räkte så har man den sanariska alliansen med alla dess spänningar och motsättningar bara ett stenkast bort, diverse dvärgafästen uppe i bergen med sina agendor, ett vankande inbördeskrig hos ens allierade soldarn att ta itu med etc etc...

Eller som Jim Carey säger "There's no end to the possibilties!"

Dessutom så tycker jag att det känns som att man (dvs ni på Neo) har underskattat den sprängkraft som olika länders samhällsmodeller innebär. Jag skulle t.ex. INTE vara speciellt avundsjuk på Kungen och Lorderna i soldarn som försöker hålla ihop ett feodalvälde när grannen, handelspartnern och den allierade i norr predikar frihet, jämlikhet och broderskap... Att man dessutom pratar samma språk gör det ju i princip oundvikligt att ideerna sprider sig.

/Bjorn

Re: Asharien

, med en stark både ideologisk och realpolitisk fiende (Jargien)

Fiende och fiende. Jargien bryr sig inte ens om asharien. Deras största fiende är muhad och asharien skulle inte klara ett direktanfall från jargien om de bestämmde sig för att invadera.

Nu kommer mina spelare yrka på att asharien faktiskt har överlevt ett direktanfall från jargien, men då hade asharien ett kraftigt gränsfort och sina allierade alverna som kom för att hjälpa dem.

Sitter i spanien, 22 grader i skuggan, igår 30.../images/icons/cool.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Consaber är lika ultraciviliserade som England och soldarn som Danmark. Medeltiden naturligtvis.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Kullendorff

Warrior
Wild Wild West contra Europa

Det är lite mer Västern stämning och ordnad anarki över Asharina området. Visst Soldarn är oxå ganska strukturerat, men iom att inbördes kriget i min kampanj fortgår för fullt så är det ganska mycket kaos där oxå.

Enkelt utryck kan man säga att det är mer våld i Asharina än vad det är i Consaber. Det är mer intrigerande och dolkar i mörkret i Consaber.

Personligen tycker jag dock det är bäst att alterera, iom att vår spelgrupp innehåller en godsherre ifrån Consaber och en nykläckt baron ifrån Soldarn (+ ett gäng annat bös) så är det väldans lätt att motivera dom att åka än hit eller dit. Sen det förestående kriget mot Thalaskerna kommer ju bli en höjdare. Den Soldarnska Baronen ska bara återbörda ett magiskt barn ifrån en galen självutnämd kejsare mitt inne i Tarkas, avsätta en av handelsfurstarna i Meloriens Cirefoz, vinna inbördeskriget åt kungen samt styra upp Henéa alverna som stör hans baronis handel med dvärgarna. Sen ska han sätta sin intrigerande senechal att ta hand om hans baroneri och åka över till Consaber och visa de där smutsiga Thalaskerna vem som bestämmer ... ;]

Consaber känns överlag mer civiliserat än vad Asharina gör.
Dock känns det som Consaber ligger lite för "off" för att erbjuda det där lilla extra.
Asharien är bra med jargien lurkandes runt hörnet, ett Sunari som skriker efter erkännande, en massa lömska skäggmisslor i bergen som bara pressar alla på pengar och har en massa lömska planer samt att Västlandet ligger så väldans långt ifrån Consaber ... och med västerns öknar som bakgrund kan man bygga underbart stimulerande spelkvällar.

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Bjorn

Hero
Re: Asharien

Fiende och fiende. Jargien bryr sig inte ens om asharien. Deras största fiende är muhad och asharien skulle inte klara ett direktanfall från jargien om de bestämmde sig för att invadera.

Ojo, nog tror jag att Jargien bryr sig om asharien allt... Inte för att dom är direkt bekymrade militärt eller ekonomiskt eller så utan just för att dom inte vill att dom ideer om politisk och religös frihet som asharierna har skall sprida sig.

Men visst, skulle Jargien kunna sätta in sin fulla styrka mot asharien så skulle nog inte Asharien ha mycket att sätta imot. Nu har ju dock Jargien som du mycket riktigt påpekar rätt mycket annat att stå i. (Risk för krig med Muhad och Momolan, inre kriser, piratverksamhet från Takalor, krig med Soldarn etc etc...) Men å andra sidan så hör ju detta ihop med att vara en stormakt, man får oftast mycket att stå i då... Själv tycker jag just att analogin USA vs Brittiska imperiet runt 1800 är en ganska passande parallel

Sedan så tror jag iofs inte att Asharien är en sån pushover som en del verkar vilja påstå. Armen är kanske inte så stor och så men om nå'n skulle invadera så har ju i princip varje vuxen asharier i alla fall ett eller ett par tre vapen och dom flesta asharier har ungefär lika stor tveksamhet mot att använda sina vapen som sjutglada texasbor.

/Bjorn