Ohemula priser
"Som jag förstått det tyckte de att det var dumt att folk kutade runt med såna obscena mängder mynt bara för att ha råd med en enkel kaffe (påminner på sätt och vis om Stockholms innerstad, men nuförtiden har vi ju kreditkort)."
Heh! Påminner mig om en liten ögonöppnare som jag fick för ett antal år sedan (minst ett dussin). Rollpersonen rusar in i en butik och vill ha ett svärd (jupp, butiken var verkligen en slags fjantasy-motsvarighet till Seven-Eleven) och han vill ha det illa fort. Spelledaren himlar med ögonen, och expediten (med randigt förkläde) pekar på gång sju, precis bredvid trädgårdsutrustningen. Rollpersonen säger "åkej" och rusar dit, och hittar ett ställ med svärd, allihopa med prislappar och nummermärkning. Vi andra småfnissade rätt rejält nu, och det var rätt uppenbart att spelledaren var rätt trött på den här fjantasyklichén.
Spelaren hittar ett svärd som han är nöjd med och kommer tillbaka till kassan. Expediten tittar på prislappen och kräver en klase pengar (5000 silvermynt, eller nåt sånt). "Åkej, jag betalar och rusar ut och..."
"Stopp där!" säger spelaren. "Betalar med vad?"
"Femhundra guldmynt, såklart."
"...du vet om att det väger omkring 20 kilo?"
"Aja, jag har det i ryggsäcken."
"...åkej, du börjar räkna. En, två, tre, fyra, fem, sex..."
"Men fan!" vrålar spelaren. "Skärp dig!"
"Du ska betala femhundra små mynt. Varsågod och räkna upp. Säg till när du är på femhundra."
"Amenfan! Tar han juveler? Jag har en rubin som är värd femtusen silver."
"Åkej, du dänger upp en juvel på bordet. 'Var är äkthets- och värdeintyget?' frågar expediten."
"...vaddå?"
"'Hur ska jag kunna veta att den här är värd femtusen silver?'"
"Men du sa ju det till mig?"
"Det är expediten som frågar, inte jag."
"Men... har han ingenting i Värdera?"
"Näpp, inte vad du vet. Du är i Nedre Aborrmåla, i en lokal Seven-Eleven i den lilla byn med femhundratolv invånare och tjugosex höns. Hur kan du förvänta dig att expediten ska kunna värdera något annat än utsäde och gödsel?"
"....argh! Jag måste ju ha det där svärdet!"
"Tja, vad ska du göra? Räkna till femhundra guldmynt eller skriva ut en check?"
Vid det här laget satt vi andra och skrattade så vi tjöt, och kom enhälligt överens om att kraftigt revidera prislistorna i Drakar&Demoner.