Nekromanti skillnad i priser

sleipner

Veteran
Precis skaffat nya drakar. Varför är priser på utrustning & vapen olika mellan grund & expertboken?

Eksem

Champion
Som jag förstått det tyckte de att det var dumt att folk kutade runt med såna obscena mängder mynt bara för att ha råd med en enkel kaffe (påminner på sätt och vis om Stockholms innerstad, men nuförtiden har vi ju kreditkort). De har helt enkelt skalat ner mängden mynt i spelvärlden.

Krille

Lord
Ohemula priser

"Som jag förstått det tyckte de att det var dumt att folk kutade runt med såna obscena mängder mynt bara för att ha råd med en enkel kaffe (påminner på sätt och vis om Stockholms innerstad, men nuförtiden har vi ju kreditkort)."

Heh! Påminner mig om en liten ögonöppnare som jag fick för ett antal år sedan (minst ett dussin). Rollpersonen rusar in i en butik och vill ha ett svärd (jupp, butiken var verkligen en slags fjantasy-motsvarighet till Seven-Eleven) och han vill ha det illa fort. Spelledaren himlar med ögonen, och expediten (med randigt förkläde) pekar på gång sju, precis bredvid trädgårdsutrustningen. Rollpersonen säger "åkej" och rusar dit, och hittar ett ställ med svärd, allihopa med prislappar och nummermärkning. Vi andra småfnissade rätt rejält nu, och det var rätt uppenbart att spelledaren var rätt trött på den här fjantasyklichén.

Spelaren hittar ett svärd som han är nöjd med och kommer tillbaka till kassan. Expediten tittar på prislappen och kräver en klase pengar (5000 silvermynt, eller nåt sånt). "Åkej, jag betalar och rusar ut och..."
"Stopp där!" säger spelaren. "Betalar med vad?"
"Femhundra guldmynt, såklart."
"...du vet om att det väger omkring 20 kilo?"
"Aja, jag har det i ryggsäcken."
"...åkej, du börjar räkna. En, två, tre, fyra, fem, sex..."
"Men fan!" vrålar spelaren. "Skärp dig!"
"Du ska betala femhundra små mynt. Varsågod och räkna upp. Säg till när du är på femhundra."
"Amenfan! Tar han juveler? Jag har en rubin som är värd femtusen silver."
"Åkej, du dänger upp en juvel på bordet. 'Var är äkthets- och värdeintyget?' frågar expediten."
"...vaddå?"
"'Hur ska jag kunna veta att den här är värd femtusen silver?'"
"Men du sa ju det till mig?"
"Det är expediten som frågar, inte jag."
"Men... har han ingenting i Värdera?"
"Näpp, inte vad du vet. Du är i Nedre Aborrmåla, i en lokal Seven-Eleven i den lilla byn med femhundratolv invånare och tjugosex höns. Hur kan du förvänta dig att expediten ska kunna värdera något annat än utsäde och gödsel?"
"....argh! Jag måste ju ha det där svärdet!"
"Tja, vad ska du göra? Räkna till femhundra guldmynt eller skriva ut en check?"

Vid det här laget satt vi andra och skrattade så vi tjöt, och kom enhälligt överens om att kraftigt revidera prislistorna i Drakar&Demoner.

Rickard

Urverk speldesign
Det är helt klart vettigt dessutom.. Nu vet jag inte hur stor prissänkningen är då jag inte innehar DOD6 med tillbehör.. Personligen tycker jag det är charmigt att någon flämtar över att få ett guldmynt i handen och att en häst kostar en förmögenhet (300 sm, EDD - har jag för mig)..

Det var väl lite därför sedlar kom till IRL, har jag för mig från någon historialektion i 8:an.. Inflationen gjorde att man gjorde större och större mynt.. Till slut vägde de så mycket att man började med skuldebrev (eller bankcheckar, fanns det?).. Dessa var alltså något av dagens sedlar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ber de som läser inlägget att ha överseende med trovärdigheten då den baseras på hans minne

Jarre

Swordsman
Re: Ohemula priser

Angående vikterna i DoD 4 och 5, så berodde det ju på den dåliga translationen från BEP till kg. Så att göra om dessa är verkligen någon som är mer regel än undantag när man spelar DoD...

Just det, pengarna.. Det system vi använder nu går ut på att göra pengarna mer värda. Därför flyttade vi ner alla myntsorter ett steg, alltså nya koppar motsvarar gamla silver, nya silver motsvarar gamla guld och ett nytt guldmynt motsvarar tio gamla guldmynt. Samtidigt ändrade vi enheten i alla prislistor till de nya kopparmynten. Väldigt smidigt, samtidigt som man får en lite bättre stämning i spelet - det kan vara en dröm att få tag i guldmynt om man är en fattig filur.

Nu blev också kopparstyckena värda något. Tidigare, vem sprang någonsin runt med kopparmynt? Värda lite, vägde de och tog bara plats i penningpungen.

Som exempel, så kan man med detta system köpa sig ett "vanligt" tvåhandssvärd med ynka 35 mynt, i guld. Smidigt som en ål i rapsolja? Tycker det...

Sanjuro

Warrior
Ohemula priser is right!

Underbar beskrivning Krille... precis samma "problem" hade vi i vår spelgrupp. När Expert kom tyckte vi fortfarande att priserna var en aning saftiga... detta skall ju vara low-fantasy trots allt. Om en bonde ser ett guldmynt skall han tamigfasen skita ner sig och göra ek-tecknet (motsvarigheten till att korsa sig, antar jag) tills axeln domnar. Därför delade vi priserna i Expert med 10 och kom fram till ungefär samma system som du, Yaaraer, beskriver i ditt inlägg. Nu är kopparmynt äntligen värda något!

Vi har vridit det ännu ett snäpp också, några dylika "seven elevens" som du beskriver existerar inte i vårt Trudvang. Går man till byasmeden kan man köpa hästskor och på sin höjd en handyxa eller två. Vapen och rustningar är inget som gemene man har tillgång till och vill man ha ett svärd av någorlunda kvalitet får man nog se sig om ifall närmaste adelsman och hans hird har några att avvara...

säger Sanjuro, som förut hette Ebbe lille, men som glömt lösenordet

Elder Girov

Swordsman
Vapen-seven-elevens...

Det beror väl också lite på var man är. Ute på vischan finns det förstås ingen smed som har ett gäng av allehanda vapen färdiga, men om man är i en större stad kan man ju tänka sig att det iaf finns ett eller två av det vapen man söker hos smeden. Rustningar å andra sidan är ju en annan sak, dom är ju inte direkt "one size fits all".

Sanjuro

Warrior
Re: Vapen-seven-elevens...

Nej precis. Jag brukar dock köra på det att svärd och andra vapen som det krävs relativt stor skicklighet för att smida är ovanliga, jämfört med relativt enkla vapen som hammare, spjut och stridsklubbor.

Rustningar är det, som du säger, kinkigare med. Ringbrynjor är väl relativt generösa i passformatet, men mera figuranpassade pansar som t.ex. plåtrustningar eller läderrustningar måste ju åtminstone vara gjorda för ungefär samma STO (plus/minus 3 kanske) som RP:n. Vill man vara riktigt grinig kan man säga att rustningarna måste vara specialanpassade för varje person. Men å andra sidan är det sällan som mina RP har möjlighet att få en rustning anpassad efter just den egna kroppen, så...

Elder Girov

Swordsman
Re: Vapen-seven-elevens...

Smederna i våra äventyr har också en stolt tradition att kunna skrapa fram "dålig" rustning (läder och dylikt) samma dag. Inte för att det hjälper riktiga äventyrare speciellt mycket, det är ju mästersmidd ringbrynja+plåt man vill ha...

Helgonet

Veteran
Synd att utr.listan i D6E inte är lika komplett

Tja, en rejäl sänkning av priserna var på tiden, vad är meningen med mynt om det är lättare att släpa runt på varorna. Synd bara att RM inte fick med en lika komplett utrustningslista som i grundboken.