Nekromanti Skillnad mellan GW's & FFG's WHFRPs värld?

Mathias

Veteran
Tjena,

Har en undran över om hur stora skillnaderna är mellan Games Workshops Warhammer fantasy roleplays värld och den senare Fantasy Flight games? Reglerna är jag inte så intresserade av utan mer om man t.ex. läser Sigmars Heirs och ska spela i GW's värld kommer man att bli förvirrad över skillnaderna då?

/Mth.

Just Sigmars Heirs skrevs då Black Industries fortfarande hade WFRP, så den har FFG inget med att göra. Annars kan jag tyvärr inte vara behjälplig när det gäller produkter som faktiskt FFG's folk skrivit, för jag har inte så bra koll längre. Men jag skulle TRO att det inte är nån skillnad alls.

Mathias

Veteran
Så det var Black Industries som skrev Sigmars Heirs, det hade jag ingen kolla på. Man borde kanske kolla lite nogrannare på företagsnamnet på det man läser.

Vilken röra men så många olika företag som författare till samma spel. Då blir ju frågan ännu större egentligen.

Vad skiljer GW's, BI's & FFG's WHFRP ifrån varandra?

Mvh

/Mth.

Storuggla

Champion
"Vad skiljer GW's, BI's & FFG's WHFRP ifrån varandra? "

Regelmässigt är det en kasse saker, men settingmässigt är det något enklare: GW och Hogsheads utspelar sig före ett överjävlaepiskt kaoskrig, och BI och FFGs utgåvor utspelar sig efter sagda krig. Det har dött lite folk, Martin Luther har dykt upp och... ja... det var det. Ifall du vill ignorera Storm of Chaos eller vad det nu heter är det enkelt, jag gör det och ingen har slagit ner mig än.
En skillnad är dock Bretonnia, som i gamla utgåvorna är ett dekandent frankrike precis innan revolutionen, medan det i BI och FFGs utgåvor är gralriddare och jungfrur i vattenpölar, för att synkas mer med brädspelet.

Storuggla, kondenserad mjölk

Mathias

Veteran
Tackar för svaren.

Så hur hittar man den bästa informationen, för spelaren, till GW's WHFRPvärld? Finns det någon bra bok, någon bra hemsida?

/Mth, Blåmusselavkok med en gnutta vitlök

Mogger

Hipsteranka
Mathias said:
Tackar för svaren.

Så hur hittar man den bästa informationen, för spelaren, till GW's WHFRPvärld? Finns det någon bra bok, någon bra hemsida?

/Mth, Blåmusselavkok med en gnutta vitlök
Jag vet inte om de gamla modulerna finns längre men du klarar dig väldigt, väldigt långt med Shadows over Bögenhafen [sic], åtminstone den varianten som inkluderar Mistaken Identity. Där ges basal info om världen bla lite info till spelaren.

Jag tycker att Sigmars Heirs är sanslöst fanatsilös och att Storm of Chaos är en rutten idé. Och då hade jag ändå inga som helst problem med att sadla om till Nya Mutant, Chronopia eller Chronicles (så jag är alltså inte slav under nostalgi :gremsmile: ). Dåligt är helt enkelt dåligt.

Jimmy

The One Ringkvist
Old School Warhammer Rocks!

Det ÄR värt att hitta det gamla GW-produkterna. Garanterat.

Köp, njut, gråt när det är slut.

Patrick Bateman

Warrior
Måns said:
Jag tycker att Sigmars Heirs är sanslöst fanatsilös och att Storm of Chaos är en rutten idé.
Får man fråga vad du mer specifikt tycker är problem med Sigmar's Heirs?

Vi är nämligen på gång att spela lite WHFR i vår Coriolis-grupp. Även om jag själv är ytligt bekant med Warhammer, har jag ingen erfarenhet av rollspelet. Därför har jag inga preferenser mellan gamla och nya WHFR. Vår SL har också signalerat att det blir ver2 vi kommer att spela i. Men vore det värt att jaga rätt på gamla böcker via Tradera etc?

Arfert

Facit
Håller med... Enemy Within-kampanjen is the shit, och när man är klar med den (efter några år) så behöver man inte spela mer Warhammer...

Mogger

Hipsteranka
Det jag tycker är förbannat coolt med Warhammervärlden är "...but what about the enemy within?"

Det finns monster, kaosmarker m.m. men den stora faran är förruttnelsen inifrån. Det är i princip helt borta i Sigmars Heirs, där det har bytts ut mot återuppbyggande och optimism "vi vann, nu måste vi städa!". Det är att ta död på hela spelkonceptet. Och "vi vann...but what about the enemy within?" är ju skitfånig premiss.

Dessutom målar SH upp en statisk och trist värld. "Alla som bor i Alzheim är si och så och det har de alltid varit och de har alltid haft exakt samma hårfärg sedan Alzheim I grundade området och inget kommer att ändras i framtiden heller, om så en hel Kaosarmé väller över landet..."

Så, jag tycker att SH är ett skitbra exempel på hur man kan ta död på ett spel. Eller tro att man gör något bra, men inte ha förmågan att förstå att man gör raka motsatsen. Jag köper inte längre några moduler till WFRP2 så jag vet inte riktigt vad FFG kommer att göra, men skadan är liksom redan gjord. BI släppte bara skit (kampanjen var under all kritik!). Ok, regelsystemet är betydligt bättre, men i övrigt finns det inget att hämta.

Så ja, jaga upp gamla böcker! :gremsmile:

Andersson

Hero
Jag håller helt med Måns, och för den delen Arfert med. Det roliga med Old School-Warhammer-världen är dels att den ger utrymme för dynamik - saker kan faktiskt ändra på sig - men framför allt att den lyfter fram det inre hotet. Det är inte kaoshorden som är det verkligt farliga, utan snarare liknöjdhet, livsleda, korruption och för den delen överdriven fanatism som tar samhället med myrsteg mot avgrunden. Det är nog därför som Enemy Within-kampanjen kan kännas aktuell än idag trots att äventyren snart är 20 är gamla. Allt medan de till rollspel nödtorftigt förklädda figurspelsmoduler som BI/FFG släppt totalt saknar allt vad charm och spelvärde heter.

Storuggla

Champion
Jag har tidigare menat i gamla WFRP var en kultist någon som hade ett respektabelt yrke och gick på suspekt möten och mässor en gång i månaden och that was it. I det nya WFRP är en kultist en snubbe som har dödskallar hängande från bältet till vardags och istället för att gå på möten springer runt på stadens gator med en stor yxa, naken, och brölar "Blöööööd fööör the blööd-göööd!". Det är upp till var och en vilken sorts fiende som är roligare att bekämpa.

Storuggla, «if there isn't at least a combat in each avdenveture, how can it be a world of perilous avdenture?»

Jimmy

The One Ringkvist
Arfert said:
Håller med... Enemy Within-kampanjen is the shit, och när man är klar med den (efter några år) så behöver man inte spela mer Warhammer...
Helt sant. Men det är så j-vla bra bara. Prova att läs lite (gärna av SL) utplockade pocket romaner/noveller för att öka på känslan av världen.

Fläsk, svett, stål, dekadens, vansinne, bricka, kultism, avancemang, elitism, agenda, makt, öde, karriär, och en satans massa ingredienser för magikern att släpa på!

Christoffer

It's all pig.
Eftersom jag har för lite tid och lust för att spelleda färdiga äventyr lär Enemy Within förbli ospelat under resten av mitt liv, vilket inte gör så mycket men en snabb fråga: Warhammerromanen med samma namn, är det kampanjen i romanform eller något helt annat?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Poppe said:
Eftersom jag har för lite tid och lust för att spelleda färdiga äventyr lär Enemy Within förbli ospelat under resten av mitt liv, vilket inte gör så mycket men en snabb fråga: Warhammerromanen med samma namn, är det kampanjen i romanform eller något helt annat?
Konstigt nog så vet jag inte svaret på frågan men däremot så har jag den om du någon gång vill låna den

Storuggla

Champion
"Warhammerromanen med samma namn, är det kampanjen i romanform eller något helt annat?"

Det är något helt annat med med samma namn.

Storuggla, enligt synopsisen iaf