Nekromanti Skillnad mellan ODD-versioner

anth

Vetefan
Vad är skillnaden mellan de olika Dungeons&Dragons-versionerna?

Med ODD menar jag:
- 1st ed: 74, white box, 3LBB (Gygax&Arneson)
- 2nd ed: Holmes (77)
- 3rd ed: B/X, Moldway (81)
- 4th ed: BECMI, Mentzer (83)
- 5th ed: RC (91)

Nu är jag inte helt grön när det gäller ODD, men även om jag har Mentzers röda och RC låt oss utgå från att jag inte har något ODD-supplement.

Det jag lyckats utröna är:
- att Holmes var en rejäl omarbetning av ODD74.
- att Holmes grovt motsvarar B i både B/X och BECMI, d.v.s. level 1-3.
- att B/X motsvarar BE i BECMI, d.v.s. level 1-14.
- att RC är en bok som sammanfattar de 5 boxarna i BECMI, d.v.s. level 1-36.

Den här tråden är INTE tänkt för att diskutera OSR-kloner, men för sakens skull kan man säga:
- att Labyrinth Lord (LL) motsvarar BECMI.
- att LL Original Edition Characters motsvarar ODD74.
- att Dark Dungeons motsvarar RC.
Dessa tre OSR-kloner finns att ladda ner gratis.

Botulf

Hero
Det fanns även en startbox (svart med röd drake i en version iaf) som täckte level 1-5 och var en introbox till Rules Cyclopedia. Brukar refereras till som "The Classic D&D Game"(även känd som Black Box/BB). Vilket är lite ironiskt då RC är kulmen av en produktlinje som från början var tänkt som en intro till OD&D/AD&D.

Det jag lyckats utröna är:
- att Holmes var en rejäl omarbetning av ODD74.
- att Holmes grovt motsvarar B i både B/X och BECMI, d.v.s. level 1-3.
- att B/X motsvarar BE i BECMI, d.v.s. level 1-14.
- att RC är en bok som sammanfattar de 5 boxarna i BECMI, d.v.s. level 1-36.
RC saknar det mesta ur Immortal Set. För att spela Immortals fullt ut i RC krävs Wrath of the Immortals boxen som även skrev om reglerna en del för att göra dom mer lättförståeliga. Annars tycker jag du sammanfattar det bra.

Nope, LL bygger på Moldvay´s Basic-Expert. Fast skillnaden mellan Moldvay´s Basic Expert och Mentzers Basic Expert här rätt hårfin vad jag förstått. Annars stämmer det om de andra två.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Holmes (samt LL = B/X)

Holmes är en rejäl omarbetning så till vida att den gode doktorn har valt och vrakat lite i vad han vill ha med och inte. Jag minns inte på rak arm hur mycket Holmes har med från supplementen, men det är en del i alla fall (tjyvklassen t.ex.). Utöver det så lägger Holmes till ett nytt initiativsystem (högst Dex först, de som ligger nära varandra rullar 1t6 för att se vem som är först), och nämner (beroende på utgåva) saker som kanske inte finns i OD&D (att salt är som gift för zombies till exempel!).

En del andra knasigheter kommer in i Holmes-versionen för att man, i efterhand, velat använda den som intro till AD&D trots att den är skriven som intro till OD&D. Det är antagligen härifrån det skojiga att knivar ger två attacker per runda och att tvåhandsvapen bara ger en attack varannan runda dyker upp. Vad är det roliga med det? Jo, alla vapen gör 1t6 i skada i Holmes. Knivar är alltså typ fyra gånger bättre än tvåhandssvärd om man kör bokstavligt. :gremsmile:

anth said:
Nej, Labyrinth Lord motsvarar B/X (Moldvay/Cook).