Nekromanti Skillnad mellan olika OSG-versioner

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här borde jag kunna, men icke!

I bokhyllan står Castles&Crusades och Lamentations och ska jag vara helt ärlig har jag inte ens koll på vad det är för skillnad mellan dessa.
Sedan har jag pdf:en för Labyrinth Lord nedladdad eftersom jag spelar LL - men ärligt talat har jag inte ens öppnat filen eftersom det verkar fungera utmärkt med det jag kommer ihåg från mina gamla ADnD-dagar.

Så, vad är det för skillnad mellan de olika OSG-versionerna?
(och vilka OSG-versioner ska man ens bry sig om?)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Labyrinth Lord är en klon, och använder samma regler som BECMI, fast strukturerat på ett annorlunda sätt.

Lamentations of the Flame Princess är en emulering, och utgår från BECMI, men har ett generellt D6-baserat skillsystem och har bytt ut Thief mot Specialist. Det finns även justeringar av attack-tabellerna (bara Fighter blir bättre på att slåss), lite egna spells samt egna encumberence-regler.

OSRIC är en AD&D-variant, vad jag förstår. Vet inte om det är en ren klon eller inte.

Sword & Wizardry vet jag lite mindre om, men det är en D&D-variant som jag tror baserar sig i OD&D + Supplement, men har några egna regeländringar.

Sword & Wizardy White Box är en klon av OD&D, fast bättre strukturerad.

Dungeon Crawl Classics ser mest ut att vara en slimmad D20-variant med old school-touch.

Castles & Crusades vet jag väldigt lite om, utom att jag kan använda stats från C&C när jag spelar LL utan att behöva fundera på mer än AC.


Så har åtminstone jag fattat det.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,855
Eksem said:
Labyrinth Lord är en klon, och använder samma regler som BECMI, fast strukturerat på ett annorlunda sätt.
Neeeej, det är B/X aka Moldvay! För BECMI (egentligen Rules Cyclopedia, men det är typ samma regeler samlade i en bok) får man leta sig till Dark Dungeons.

De faktiska skillnaderna är väl rätt små (i B/X och därmed Labyrinth Lord så är d6 i skada för alla vapen standard, även om olika skada för vapen finns med som valbart – i BECMI och Dark Dungeons så är olika vapenskada det normala).

Castles & Crusades har väl haft känslan från AD&D som sitt mål, fast med d20/OGL-bas.

OSRIC (Old School Reference and Index Compilation) är AD&D i princip rakt av.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Uj då, det snurrar lätt ihop allt det är, vad är det mer för skillnad mellan BECMI och B/X egentligen? Finns inte alla BECMI-grejjerna som åtminstone optional rules i LL också?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Sword & Wizardry vet jag lite mindre om, men det är en D&D-variant som jag tror baserar sig i OD&D + Supplement, men har några egna regeländringar."

OD&D, där Core är om jag inte missminner mig de tre grundböckerna plus Greyhawk och Complete är hela rubbet.

Spellcraft and Swordplay är OD&D med Chainmailiga regler, ett "Tänk om spelet utvecklats med Chainmails regler och inte de där alternativa grejerna!".

Castles & Crusades siktar på en AD&D-känsla men med strämlinjeformade och enkla regler (och fungerar som en Rosettasten).

Openquest är Runequest, fast avskalat.


Storuggla, var är Rolemaster i allt detta?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,855
Eksem said:
Uj då, det snurrar lätt ihop allt det är, vad är det mer för skillnad mellan BECMI och B/X egentligen? Finns inte alla BECMI-grejjerna som åtminstone optional rules i LL också?
B/X och BE ur BECMI motsvarar varandra ganska väl, med några små skillnader här och där. B/X har 1d6 vapenskada som standard men olika skador som tillval med BECMI kör direkt på olika skador, t.ex. Rent generellt tycker jag BECMI är mer ”komplett” än B/X redan från början, och har oftare en regel för hur något fungerar (det här är inte en säljande punkt för mig, utan en anledning till att jag gillar B/X – och därmed Labyrinth Lord – mer).

CMI-biten lägger till fältslag, härska över borgar, höglevelregler för alver/dvärger/hober och allt möjligt som helt klart inte täcks av Labyrinth Lord.

Jag har inte full koll, men har för mig Rules Cyclopedia/Dark Dungeons täcker upp BECM och lämnar I (=Immortals) utanför.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag har inte full koll, men har för mig Rules Cyclopedia/Dark Dungeons täcker upp BECM och lämnar I (=Immortals) utanför."

Dark Dungeons täcker upp BECMI. Hela.


Storuggla, och har ingen derp-cyklop
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Storuggla said:
"Jag har inte full koll, men har för mig Rules Cyclopedia/Dark Dungeons täcker upp BECM och lämnar I (=Immortals) utanför."

Dark Dungeons täcker upp BECMI. Hela.


Storuggla, och har ingen derp-cyklop
Nu orkar jag inte kolla upp men är det inte Wrath of the Immortals reglerna som används istället för Immmortals boxen?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,855
anth said:
Så, vad är det för skillnad mellan de olika OSG-versionerna?
(och vilka OSG-versioner ska man ens bry sig om?)
Om du inte märkt det redan så kanske det går att lista ut från min och Eksems utväxling att det här är något av en djungel.

Det finns några ”rena” kloner (Labyrinth Lord, Dark Dungeons), ett gäng nästan-kloner, och en hög med spel där man lagt in sina husregler eller experimenterat lite mer. Vad som är vad kan vara lite flytande, men i de första två fallen är det inte konstigt att de gamla AD&D-erfarenhterna bär dig långt, för grundstommen i de här äldre D&D-versionerna är oftast ganska stabil över de olika spelen.

Skillnaderna ligger oftast i detaljerna. Ta en titt på den här tabellen där några spel jämförs så får du en översikt över vad det kan röra sig om. Som tillägg till tabellen kan väl nämnas att Lamentations… har en del egna hyss för sig genom att börja AC från 10 istället för 9, bara ger Fightern förbättrade träffchanser, och att ha egna system för tjyvfärdigheter och bärförmåga.

I slutändan är det, som med nästan allt annat, en smaksak.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Nu orkar jag inte kolla upp men är det inte Wrath of the Immortals reglerna som används istället för Immmortals boxen?"

Det bästa svaret jag hittade var "vissa" delar av Wrath of the Immortals... wtf, jag kommer fortsätta RC!


Storuggla, det går enklare
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Man verkar på utrikiska bloggar dela in olika kategorier av spel i OSR:

Retrokloner är spel som försöker härma orginalen så nära som möjligt: OSRIC, Labyrinth Lord och Dark Dungeons(men kanske något pytteliten revidering som egentlgien mer kan ses som errata/förtydligande snarare än husregel).

Simulacrum spel är inte lika noga utan försöker mer fånga upp en specifik spelstil eller känsla från en viss D&D version. Reglerna försöker inte vara vara exakt desamma utan kan ha fått större, eller mindre nästan obetydliga, ansiktlyft och husreglingar:

Castles & Crusades är ett ganska tydligt simucrum spel och siktar på AD&D1ed känsla.
Men det finns exempelvis spel som är helt egna med kraftig old school D&D inspiration. Exempelvis spel som är tankeexperiment hur ett spel skulle ha sett ut som det gjorts under 70-80-tal av TSR och använde D&D regler(eller mycket närliggande regler). Exempelvis om Gygax och Arneson skulle ha varit grekisk mytologi nördar? Mazes&Minotaurs. Mousegaurd som OSR spel? Woodland Warriors. Om D&D egentligen hade varit ett scifi rymdspel i 70-tals stil? Stars Without Number eller X-plorers etc. Korsa B/X D&D och Gamma World? Mutant Future.
Även Lamentations of the Flame Princess och Carcosa hamnar här bland simulacrum spelen: OD&D/Basic D&D med lovecraftianskt/weird fantasy tema och en bunt husregler.

Mellan dessa talar man ibland om s.k Nearclones. Dessa faller egentligen också under Simulacrum. Spel som är hyfsat rättrogna någon D&D version men har en del grejer "tillfixade" i olika grad. Exempelvis stigande AC och ingen THACO, ingen race-as-class, någon husregel från 3,5 SRD´n , annorlunda Saving Throws eller något annat. Exempelvis: Basic Fantasy RPG(B/X fast utan race-as-class och stigande AC+Base Attack Bonus är de tydligaste skillnaderna. Och att det går till Level 20) eller Swords&Wizardry(endast ett Saving Throw, möjlighet till att använda stigande AC och kanske lite annat småplock).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Goblinoid Games

Jag kidnappar min egen tråd och skapar en deltråd om Goblinoid Games.

Som jag förstått är:
Labyrinth Lord = B/X
(och Goblinoid har ingen motsvarighet till BECIM)
Advanced Labyrinth Lord = ADnD (men det är kompatibelt med LL)

Hur är Goblinoids övriga produkter?
Jag har förstått att Mutant Future = Gamma World,
men vad är "Starshps & Spacemen" och "Star Explorer" för något?

Wikipedia står det att Goblinoid Games även ska ha en BRP-produkt som heter GORE (som motsvarar CoC/RQ) - men jag hittar inte den på Goblinoids sida - någon som vet var den finns?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Re: Goblinoid Games

anth said:
men vad är "Starships & Spacemen" och "Star Explorer" för något?
Är original spel som dom skaffat rätten att återutge helt enkelt, om jag fattat saker rätt.

Gore hittar du här
 
Top