Nekromanti Skillnad på EON 1 och EON 2?

Skuggvarg

Hero
Jag tycker om EON. Trots att jag bara gluttat lite i regelboken, och fått spela ca två och ett halvt äventyr, eller nåt sånt. EON känns bra, det har rätt stil. På nåt vis. Jag tycker om det, hur som helst. Det enda som gör mig olycklig är att jag inte själv har EON.
Men nu tänkte jag fråga alla er som VET:
Hur stor skillnad är det på den nya och den gamla EON-boken? Vad är det som har förändrats? Vad har blivit bättre, vad har blivit sämre, osv? Säg vad ni tycker, ni som spelat den gamla versionen, och nu spelar den nya.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."

Perenna

Swordsman
Det är inga större skillnader regelmässigt. Några fel från Eon 1 har rättats till inför Eon 2. Vissa regler är bättre förklarade med exempel i Eon 2.

I Eon 2 finns dessutom extraregler för grundläggande stridskonster, örter och gifter, sjukdomar, och ett bra kapitel för spelare/spelledare (vilket saknas i Eon 1).

Enda nackdelen med Eon 2 är att det lilla kapitlet om 'Mundana' (spelvärlden) och kortfattade beskrivningar av dess raser inte finns med i Eon 2.
Detta kompenseras dock av att dessa 12 sidor finns att ladda ned gratis på Neogames hemsida http://www.neogames.se

Så... spring iväg och köp Eon 2! :)

Alvdräpe

Veteran
Framför allt är det skadesystemet som är ändrat. Sedan är det några regelbuggar som är borta, stridskonster finns med (lite i alla fall). Annars är det inte så stor skillnad.

Men det är bättre.

Perenna

Swordsman
Precis som Alvdräpare nämnde... Skadesystemet är uppsnabbat enligt samma modell som finns i Krigarens väg. Resultatet är lika realistiskt, men mängden Trauma, Smärta och Blödningstakt är redan uträknade i tabellen. Detta gör att skadorna blir identiska med Eon 1, fast systemet fungerar dubbelt så snabbt.

Helmgast
Köp boxen när den kommer!

innehåller sjukdomar, droger, örter, gifter, nya regler om kvalitésförmål och nya regler om brytrisk. Samt förbättring av skadesystemet, lite regler om attributshöjning, sänkning och arv av attribut. Förbättrad bakgrundstabeller, så man vet när man ska titta i alv, dvärg- eller tirakboken. Så EON II är bra. Det är alltid bra att ha två grundböcker, vi har tio!!!

// Slut.

Skuggvarg

Hero
Re: Köp boxen när den kommer!

Mjaha, mjaha...vet du när den mumma-boxen kommer ut då?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."