Nekromanti Skillnader mellan Eon III och Eon IV

Landrim

Warrior
Min lillasyster har fått upp ögonen för Eon (och rollspel, woho! :D) sedan hon spelade det på ungdomsgården. Jag äger redan grundboxen och några böcker för Eon III och tänkte börja spela med henne framöver. Har själv inte spelat Eon på säkert 7 år så måste gå genom reglerna igen. Men jag blev lite nyfiken på nya utgåvan av Eon och undrar om det är värt att skaffa den, är det några större skillnader mellan 3an och 4an?

Mundo

Myrmidon
Där är många skillnader, men bara sådär snabbt från the top of my head.

1: Fokus. Både genom karaktärsskapandet och genom världsbeskrivningen är spelet mycket mer fokuserat. Du kan spela var du vill (i teorin) men allting beskriver Jargien. Detta är bra tycker jag, det gör det lättare att få en bra uppfattning om landet och folket som lever där.
2: Reglerna. Streamlined och gjort mycket, MYCKET enklare att förstå utan att det blivit nämnvärt dummifierat.
3: Allt i en bok. Hela spelet kommer i en bok. Du behöver inte köpa 12 böcker för att kunna spela din kampanj, för allt du behöver veta finns i grundboken.

Landrim

Warrior
Ok, hur är det med skapandet av rollpersoner i 4an? Är det lika detaljerat som i 3an och får man lika mycket fluff till rollpersonerna? Kommer ihåg att det var något av det bästa i Eon enligt mig, att man fick mycket idéer till rollpersonen samt att spelledaren fick mycket att leka med runt dem

Kaigon

Helmgast
Landrim;n95187 said:
Ok, hur är det med skapandet av rollpersoner i 4an? Är det lika detaljerat som i 3an och får man lika mycket fluff till rollpersonerna? Kommer ihåg att det var något av det bästa i Eon enligt mig, att man fick mycket idéer till rollpersonen samt att spelledaren fick mycket att leka med runt dem
Vi har numera fyra feta tabeller med 100 resultat var. De heter Färder & äventyr, Intriger & illgärningar, Kunskap & mysterier samt Strider & drabbningar och vi har jobbat en hel del med att fylla dem med fluff och härliga dramakrokar som berikar rollpersonen.

LordTengel

Swordsman
Kaigon;n95213 said:
Vi har numera fyra feta tabeller med 100 resultat var. De heter Färder & äventyr, Intriger & illgärningar, Kunskap & mysterier samt Strider & drabbningar och vi har jobbat en hel del med att fylla dem med fluff och härliga dramakrokar som berikar rollpersonen.
Alla resultaten ger någonting regeltekniskt också, ej att förglömma.

Cieylor

Veteran
Det är mindre slump i karaktärsskapandet (men ändå mer slump än i många andra rollspel). Man slår inte längre fram attribut och det finns inga framgångsslag i sitt yrke, vilket gör rollpersonerna mycket jämnare och mer kompetenta än i tidigare Eon.

Karaktärer i Eon IV känns helt klart mer kapabla. De har alla höga siffror från början, de har hjältepoäng att offra när något bara måste lyckas, och de kan inte fumla.

Mundo

Myrmidon
Landrim;n95187 said:
Karaktärsskapandet är riktigt coolt, bättre än trean by far faktiskt. Alla händelser har en beskrivning snarare än "du helar blödning lite snabbare" eller "du har hittat en hemlös katt" och hjälper dig skapa en intressant bakgrund och karaktär.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Karaktärsskapandet är fortfarande intressant och slumpartat, men resulterar (imo) i mer well-rounded karaktärer (har i princip aldrig slagit fram en karaktär som blivit 100% nonsensical). Det nya systemet ger även mycket mer valfrihet och du behöver inte oroa dig för att den karaktär du planerat inte kommer ske pga misslyckade framgångsslag osv.

I övrigt är regelsystemet i sig mycket lättare och det har stoppats in lite saker som belönar karaktärsspel genom att återhämta fokus/välmående (som är väldigt viktigt att ha!). Strider går också mycket snabbare än tidigare då antalet tärningsslag minskat och övertagssystemet gör även att en strid snabbt kan bli väldigt farlig (oavsett skills).

Landrim

Warrior
Ok, låter som jag får inskaffa ett ex av fyran vid tillfälle :)

Blasphemy

Swashbuckler
Landrim;n95235 said:
Ok, låter som jag får inskaffa ett ex av fyran vid tillfälle :)
Det tycker jag! Men då är jag också sjukt partisk ;)

Vi hade stora mål med den fjärde utgåvan. Allt är nästan nyskrivet och byggt på ett smidigare och mer strömlinjeformat sätt men det ska ändå kännas Eon. Så man kan fortfarande dö av en kniv i ögat från ingenstans. Men vi har expanderat många andra delar, bland annat gjort det intressantare att spela socialt dugliga karaktärer samt lagt in regler för mentala trauman och mycket mer.

Sedan är ju spelet mycket uppsnyggat med. Ta en titt i galleriet på Indigogo vet jag.

https://www.indiegogo.com/projects/eon-iv#/gallery

Toman

Warrior
Mundo;n95171 said:
3: Allt i en bok. Hela spelet kommer i en bok. Du behöver inte köpa 12 böcker för att kunna spela din kampanj, för allt du behöver veta finns i grundboken.

Förutom magi då, det får vi alla vänta ett tag till på. Men gillar det nytillkomna greppet på "religiös magi" - böner och riter.

Landrim

Warrior
Toman;n95284 said:
Förutom magi då, det får vi alla vänta ett tag till på. Men gillar det nytillkomna greppet på "religiös magi" - böner och riter.
Är där inga magiregler i grundboken? I trean är där ju enkla magiregler i grundboxen men expanderas i Mystik och Magi

Mundo

Myrmidon
Landrim;n95388 said:
Är där inga magiregler i grundboken? I trean är där ju enkla magiregler i grundboxen men expanderas i Mystik och Magi
Stämmer. Däremot finns där -riktigt- coola Böner som fungerar ungefär som magier, fast med religiös bakgrund istället för magisk. Mycket stämningspassande och coola effekter.

jensofsweden

Stjärnmagiker
precis, inga magier annu men tror detta ar beraknat att komma i slutet pa aret/borjan pa nasta ar sa blir forhoppningsvis inte nagon jattelang vantan pa detta. Den religiosa magin kan aven moddas ganska enkelt for att passa till andra religioner om man vill nissa runt som lamiakultist eller liknande :)

.113

Swashbuckler
Jag tycker faktiskt att ni allihopa är ganska elaka. Bara för att JAG inte har eon 4 så måste ni ju inte prata om det så jag VILL ha det! :/

Landrim

Warrior
Kan man köra med treans magiregler tillsvidare, eller är hela spelsystemet okompatibelt med det? (Vet att minst en av mina spelare kommer vilja vara magiker om jag kommer spela Eon med min vanliga grupp också)

jensofsweden

Stjärnmagiker
Nja, ifall ni ska husregla kan jag rekommendera att kolla in de trådar som finns här på forumet med lite system som är baserade på sådant vi redan vet om systemet. Jag har en gammal tråd om ämnet som blev nästan färdigställd (inkluderar regler för dissipation) som är baserad mycket på de religiösa magierna. Dock är dessa inte längre helt relevanta längre sedan ny information uppkommit, men det finns iaf en nyare tråd på ämnet som behandlar detta (kommer inte ihåg vem som skapade den dock).

I annat fall försök bara övertyga henom om att spela en präst/inkvisitor/munk/nunna/whatever istället, de använder ju också "magi" :) (och det är jättelätt att husregla till annan religion än Daak om hen nu inte vill vara Daaktroende)

EDIT!

Deckard gjorde den nyaste och mest relevanta Magiregel tråden:
http://www.rollspel.nu/forum/specifi...-magi-i-eon-iv

Och här är den gamla trådan skapad av yours truly:
https://www.rollspel.nu/threads/70780

Landrim

Warrior
Oh well, inte värre än att man kan invänta magiboken efter jag skaffat fyran :p