Nekromanti Skillnader mellan järn och stål?

bladerunner_35

Warrior
Hej.

Jag har haft lite funderingar på exakt vad som skiljer ett järnsvärd från ett stålsvärd ur ett rollspelsperspektiv och då främst Eon. Jag är med på den mest grundläggande delen - stål är i princip en renare och starkare form av järn.

Men exakt vad betyder det här i framförallt regeltermer men även mer värdsligt i Mundana.

Hur står är skillnaden mellan ett järnsvärd och ett stålsvärd, ett harnesk i järn respektive stål?

Hur långt framskriden är smideskonsten i detta avseende? Vad jag förstått så utgår standardmallarna från stålvapen, stämmer det?

Jag är även intresserad av faktisk historia; hur står revolution var stålet när det kom, ur ett vapen- och krigsperspektiv?

Förhoppningsvis finns det tillräckligt många historienördar som kan besvara mina frågor.

Tack på förhand,
/björn

Nkari

Veteran
Järn är bräckligare och samtidigt mjukare än stål.. samt att det var inte ett eureka moment när stålet "uppfanns" det smg sig fram allt efter som smides konsten frfinades, speciellt när det gäller upphättning av malmen.. =)

Sen är jag ingen expert men det här är hur jag har fattat det hela.. =)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
En viktig sak att nämna är att stål inte alls är en renare form av järn -- det är i stället järn med inarbetat kol. Rent järn är mjukt, bräckligt och dåligt på att hålla en egg, så därför arbetar man in kol i det för att göra det starkare och mer flexibelt. I Mundana är dvärgarna de enda som har tekniken för att tillverka stål i stor skala -- alla andra folk får hålla till godo med att banka in kolet för hand.

Adams

Veteran
Regelmässigt i Eon så ska alla vapen vara smida av stål. Det står faktiskt inget i vapenmästaren om vad som händer om man smider med järn bara att om man använder kvalitetstål så blir skadan +1 bryt 1,2 och priset x4.

Regmolar

Swashbuckler
Förutom det som står i Vapenmästaren om svärdstillverkning (och finns att tillgå, om än kanske i mindre bearbetad form, här) finns det en del gällande stål och smide att läsa in sig på på Björns svärdssida, även om det ibland kan vara svårt att hitta fram till det.

Ska jag dra fritt ur minnet och utan att kunna citera källor svarar jag såhär (är tyvärr inte historienörd nog, och det var ju ett tag sedan Krille hittade hit, men vi kan ju alltid hoppas att någon bättre vetande rättar mig där jag har fel).

Ett järnsvärd är - beroende på kvaliteten på stålet - sämre till avsevärt mycket sämre än ett stålsvärd. Har för mig jag läste i wiki att rent järn faktiskt ger sämre vapen än brons (övergången var för att tennet började ta slut, inte för att järnet var bättre, även om det med tiden blev det); i så fall borde ett vapen eller harnesk i vara ungefär lika bra, och troligen något sämre än, motsvarande vapen i (välsmitt) brons.

Den mundanska smideskonsten har fått fram ganska bra stål som standardkvalitet, och kan framställa ännu bättre dito om man är beredd att lägga lite pengar på det (se Vapenmästaren).

Enligt wiki är stålet nästan 3500 år gammalt, och utvecklingen har alltså mer eller mindre varit en kontinuerlig process, snarare än en revolutionerande sådan, om man räknar bort den första upptäckten (som i vilket fall troligen ligger något utanför vårat tidsspann om vi inte ska börja ägna oss åt mundansk arkeologi... kul koncept förresten, kanske man kan göra något äventyr av det?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Steel#History_of_steelmaking

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_ferrous_metallurgy

Nå, då lämnar jag över det till någon mer erfaren att rätta mina fel :gremwink:

LutherHex

Veteran
Fråga Krille, han tycks vara en expert på smidesteknik, kanske kan han till och med själv smida svärd? Hursomhelst är han grymt kunnig på smide och kan säkert skriva en doktorsavhandling i detta ämne.

Har för mig att Ymir också kan mycket om detta, men kanske förväxlar jag honom med någon.

bladerunner_35

Warrior
Visserligen sägar jag inte nej till mer information men jag har i princip fått svar på vad jag frågade vilket jag tackar för.

Tack.