TomasFriaLigan;n73253 said:
Well, jag tycker att den jämförelsen haltar rejält eftersom A) att spela rollspel är inte alls samma sak som att spela in film och B) M0 inte alls överlämnar all story och setting till spelarna själva att skapa. Att upprepa det påståendet gång på gång gör det liksom inte mer sant.
Jag valde att uttrycka mig försiktigt, men okej. Mutanten är bäst betjänt av raka tydliga svar. Här är ett sådant.
Vad skiljer de två rollspelen åt?
För mig har den viktigaste skillnaden lite eller ingenting med själva spelen att göra. Den viktigaste skillnaden handlar om spelskaparnas syfte och mål med spelet, världen, produkten - själva anledningen till att dem bakom respektive förlag alls är i rollspelsbranschen.
Järnringen som gjorde MUA har (hade?) ambitionen att sälja färdigskrivna äventyr; både som ett (i mitt tycke oöverträffat) sätt att fördjupa och bredda världen, skapa en automatisk gemensam upplevelse (åt alla spelgrupper som väljer att spela det officiella materialet), och låta en stackars heltidsarbetande spelledare omvandla sina pengar till tid genom att slippa behöva skriva äventyren själva, men viktigast av allt:
en ambition att förmedla en tydlig författarvision och redan från början genomtänkt berättelse.
Det jag (och kanske du, Mutanten?) behöver allra mest ut av ett rollspel är inte regler, inte värld, inte äventyrsplatser eller SLP-gallerier. Det jag behöver allra mest är en fastlagd story att utgå från, att bli så inspirerad av att jag bara "måste" visa upp (=spelleda) det för mina spelare, för mig att klippa och klistra i, att göra till sin egen historia.
Mina favorit-rollspel är alla sådana med väldigt starka ambitioner att berätta en historia (i motsats till att ge mig som SL "verktyg" att berätta dem själv): Call of Cthulhu är givetvis oöverträffat - flera av äventyren är utmärkta små horrornoveller i sig själva. Warhammer har alltid haft ambitionen att berätta en story, förmedla en moral. Mutant UA är som ett svenskt Warhammer.
Men Fria Ligan arbetar inte så. Alls. Det är,
för mig och bara mig, som att År Noll är en väsensskild produktkategori jag vill, men inte kan, avnjuta. Det är (givetvis) fortfarande ett rollspel, men dess existens gör det plågsamt uppenbart för mig att jag inte bara enkelt kan kalla mig "rollspelsälskare". (Det fanns förvisso många andra sorters produkter inom vår hobby långt tidigare som jag visste jag inte var intresserad av, men de var mycket lättare att ignorera förnuftsmässigt men framförallt känslomässigt.)
Detta är skillnaden mellan År Noll och MUA.
Därför säger jag: prova före köp.
Till alla som nu njuter av Fria Ligans spel säger jag: grattis! Jag avundas er.