Re: Detaljer (OT)
Inklusive ankor, jo.
Fler nitpicks:
1, I det första RQ presenterades faktiskt Glorantha OCKSÅ som bara ett alternativ bland många tänkbara - som Chaosiums in-house-värld. Det var på det sättet de flesta spel, och framförallt (A)D&D hanterade världar på den tiden (1978), så det var naturligt. Judges Guilds moduler till RQ var t.ex. placerade "någon annanstans", och Chaosium själva gav ut en fet världsbox till något som hette Questworld och kom ut 1982. Som gammal RQ-veteran vet jag att horder av runeletare hade egna världar. Ereb Altor och hur Drakar funkade för många jag känner är en bra analogi.
2, Detalj: Ankorna i RQIII presenteras i det generella monsterkapitlet/boken, inte tillsammans med Glorantha-specifika critters i Glorantha-boken. Detsamma gäller för övrigt broos, gloranthiska alver (även om de inte sägs vara växter, ser de UT som aldryami), gloranthiska troll ("uz", även om trollkin - RQ's motsvarighet till, säg, svartalfer eller goblins rent storymässigt - inte finns med) och - unikt för RQIII - halflings och orcher. Fast tuskriders i Glorantha är ganska orchiska från början... Inga av dess kritter passar särskilt bra i Fantasy Europe, och det är värt att notera att de utmärkta och få produkter som kom ut till det - Land of Ninja och Vikings - joxade rejält med reglerna för att få det till "historisk fantasy".
3, Mer material till Glorantha kom så småningom ut till RQIII, även om mycket var reprints. Nästan lika mycket som kom ut till RQII, för övrigt.
Just to set the record straight,
Nightowl, unrepentant Greggite och bidragsgivare till Issaries, Inc.
"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus