Nekromanti Skippa o-teet

Krille

Super Moderator
En gång i tiden, när jag var ung och sökte efter Upplysning, så letade jag mig till Himalaya där jag kom att studera under en vis munk, mäster Fet. För att få veta om han var en värdig mästare så frågade jag honom om han kunde visa mig ett mirakel.

Han bjöd mig på te. Jag tyckte mig se någon vishet i detta och njöt av teet.

"Vad har te med mirakel att göra?" frågade mäster Fet.

I min ungdomliga arrogans trodde jag att det var nuet som mäster Fet ville visa var ett mirakel. "Det undrar jag också" svarade jag därför, "men te är godare."

"Håll dig till ämnet" sade mäster Fet. "Blanda inte ihop visdom med visdomsord - de har lika lite med varandra att göra som te har med mirakel."

Väldigt sant.

Jag hade precis fått min officiella ställning som OT-mästare av troberg. Jag var ju tvungen att testa min förmåga i att slänga ut lockande krokar. Dock inte sagt att jag kommer att starta en mastodonttråd om mumintroll. Det gör de så bra själva.

Var teet gott uppe i Himalaya förresten?

/BD, skäms inte för en gångs skull.

Krille

Super Moderator
"Jag hade precis fått min officiella ställning som OT-mästare av troberg."

Allting som du inte får från admins eller moderatorer är alltid inofficiellt, inklusive trobergs utnämningar. Det enda officiella du kan få här är tillsägelser, varningar och avstängningar.

"Jag var ju tvungen att testa min förmåga i att slänga ut lockande krokar."

Tvångstankar är inte bra. Du borde söka läkarhjälp. :gremwink:

Men allvarligt, om du nu nödvändigtvis är tvungen att slänga ut lockande krokar, beta med ämnen som är on topic, eller meta i Lunarstorms pöl istället.

"skäms inte för en gångs skull."

Det borde du göra. Skamvrån är därborta.

Troberg

Sinister eater
Är det verkligen så OT att diskutera troll och fantasy (även om det är mumin och Tove Jansson) på ett rollspelsforum så att du måste pinka revir så fort och hårt?

Som tråd-instigator (om det finns ett sådant ord i svenskan) så tycker jag att det var måhända i ett gränsland, men definitivt inte värre än 90% av inläggen på forumet.

Krille

Super Moderator
"Är det verkligen så OT att diskutera troll och fantasy (även om det är mumin och Tove Jansson) på ett rollspelsforum så att du måste pinka revir så fort och hårt?"

Har det med forumets ämne att göra? Nej.

Har det med aktuellt ämne att göra? Nej.

Ergo: off topic.

Fantasydiskussioner om Tove Jansson och mumin hålles lämpligen på rollspelskulturforumet. Starta en ny tråd där om det är så angeläget.

Troberg

Sinister eater
Har det med forumets ämne att göra? Nej.

Har det med aktuellt ämne att göra? Nej.
Och det hade tex Star Wars-statistikdiskussionen i tråden om rymdskeppsskada?

Håll igen OT-andet, men gör det på rätt nivå.

Dessutom skadar det inte att stänga av humorfiltret. Jag tolkade hans andra inlägg som ett skämt och som ett sätt att döda vidare diskussion i ämnet. Eller är jag bara mer lättroad än andra?

Krille

Super Moderator
"Och det hade tex Star Wars-statistikdiskussionen i tråden om rymdskeppsskada?"

Två fel gör inte ett rätt. Jag håller med om att Star Wars-diskussionen ballade ut, men mumin var ett medvetet urballande.

Släpp det här nu och återgå till ämnet. Eller gå åtminstone ut på något trevligt fik och ta en kopp te.

Vindhand

Myrmidon
Jäpp, debatten om huruvida deltråden är OT eller inte är också OT och har svällt till att vara större än den ursprungliga OT-deltråden. Om vi anstränger oss litet kan vi säkert få till en debatt om debatten om debatten som blir ännu större och ännu mer OT :gremcrazy:

Troberg

Sinister eater
Två fel gör inte ett rätt. Jag håller med om att Star Wars-diskussionen ballade ut,
Håller med.

men mumin var ett medvetet urballande.
Håller inte med.

Jag tycker bara att du kunde väntat ett tag och sett om din misstanke var befogad innan du slog till med storsläggan.

Nåja, jag ska inte förstöra julstämningen genom att uppehålla mig vid detta.

För att få upp lite julstämning och vara lite mer on topic så ska jag berätta om en, om än inte NPC, så åtminstone biroll.

I Victor Hugos roman 'Samhällets olycksbarn' (Les Miserables) finns en man, en polis, vid namn inspektör Javert.

Han kan inte hantera sin bakgrund (född i fängelse) på annat sätt än att följa lagen till dess minsta punkt. Detta ger honom en framgångsrik karriär inom polisen, men så småningom arresterar han en hungrig man (Valjean) för stöld en limpa. Valjean döms till straffarbete i 15 år (tror det var 15 i alla fall). När han så småningom släpps är han märkt som brottsling och kan inte försörja sig och bestämmer sig därför för att skaffa en ny identitet. Javert får reda på detta, och eftersom Valjean är den ende som undsluppit hans nit gör han det till sin livsuppgift att fånga honom, att radera fläcken på hans felfria tjänstehistoria.

När de så småningom möts för sista gången inser Javert att Valjean är en bättre människa än vad han själv är. Hans nit har inte gjort honom till en god människa och han kan inte ens själv leva upp till den standard han satt för andra. Det ända han uppnått är att utplåna sin egen mänsklighet. Enda vägen ut utan att dra större skam över sig är att dö, och han hoppar i floden och drunknar.

Alla likheter med personer och diskussioner här är helt oavsiktliga, och jag menar verkligen inte att någon ska ta en misslyckad simtur. Jag fick bara lite inspiration av diskussionen, det ena ledde till det andra och han är trots allt den intressantaste personen i boken.

Troberg

Sinister eater
Re: flyttning [OT]

det här inlägget och efterföljande inlägg är alltså flyttande ifrån ett annat forum.
Fusk! Mitt inlägg ( här ) var on topic, men efter flytten är det inte längre det. :gremgrin:

Är du en sån som välter spelbrädet när du håller på att förlora också? :gremshocked: :gremgrin:

Vindhand

Myrmidon
impad

visste inte att man kunde flytta delar av en tråd...

(se detta inlägg som beröm av forumets features, så är det inte OT där deltråden råkar befinna sig just nu :gremsmile:)

Krille

Super Moderator
"Jag tycker bara att du kunde väntat ett tag och sett om din misstanke var befogad innan du slog till med storsläggan."

Min erfarenhet när det gäller "vissa fortfarande inte namngivna och fortfarande inte bortglömda OT-monster" är helt enkelt att jag inte behövde vänta. Tre inlägg in i tråden, och några av de mest ökäna OT-monstrena diskuterar redan något som vare sig har med tråd eller forum att göra. Kan det bli värre? Det är liksom lika uppbollat för smash som om man röstade in en republikan i Vita Huset och sedan körde in en jumbo i en skyskrapa på Manhattan.

"Alla likheter med personer och diskussioner här är helt oavsiktliga, och jag menar verkligen inte att någon ska ta en misslyckad simtur."

Tur det, för Bolognersjön är till att börja med inte tillräckligt djup för att man ska drunkna i den ens om man försöker, och för det andra bottenfrusen. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Min erfarenhet när det gäller "vissa fortfarande inte namngivna och fortfarande inte bortglömda OT-monster" är helt enkelt att jag inte behövde vänta.
Iofs så kan jag se din poäng, men ge folk en chans att bättra sig. Både Black Dwarf och jag har minskat vårt OT-ande mycket på sistone, ungefär som du och Rising dragit ner på er ord-pingpong.

I vilket fall så hade jag nog kunnat plocka det om det gick överstyr, det var ju trots allt "min" tråd.

Dessutom, utan att jag blivit namngiven, måste jag påpeka att jag inte känner mig som ett OT-monster. Jag har kanske ryckts med i några trådar, men oftast är det fråga om ett seriöst inlägg med någon komisk grej på slutet som någon nappar på. Jag försöker dra tillbaka tråden till ämnet om jag kan, jag ser inte OT som ett självändamål utan snarare som ett sätt att gå runt ett problem och attackera det från ett annat håll.

Om folk tog sig tid att läsa mina inlägg ordentligt i stället för att tro att man kan skippa till poängen på slutet så hade vi kanske fått en bättre respons.

Tur det, för Bolognersjön är till att börja med inte tillräckligt djup för att man ska drunkna i den ens om man försöker, och för det andra bottenfrusen.
Dunka inte huvudet blodigt mot den i så fall.

Hoppas du inte tog illa upp, jag blev bara inspirerad av övernitiskhet i allmänhet och kom att tänka på denna karaktär som dragit det till dess logiska slutpunkt. Att jag sedan kunde ge dig en vänskaplig skrevspark utan att vara OT var bara verbal akrobatik utan djupare substans. Inget allvarligt menat med andra ord.

Feuflux

omjonasson.se
Re: visst går det

men funktionen används för sällan, imho. Att flytta delar av trådar som blivit OT till ett skräpfora hade varit ganska smidigt.

Oj, här har vi en bra idé. Jag som oftast lägger ner att läsa en tråd när den börjar spåra ur nånstans mitt i och växer enorm på kort tid, skulle uppskatta om någon skötte urgallringen åt mig.

Kitzune

Swashbuckler
Re: flyttning [OT]

Oi, Sereg. Är det verkligen klokt att skicka en hel tråd som
är OT till ett forum? Borde denna tråd inte låsas och rullas
i tjära och fjädrar, för att sedan glömmas bort?

Troberg, skärpning - Sluta skriv OT i OT-tråden :gremmad:

/Alexander Gyhlesten, tröttnat