Nekromanti Skiss hjälp.

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Någon som vet en bra tutorial på hur man målar berg.
Det blir bara skit så fort jag försöker ge denna grundskissen färg.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har tyvärr ingen schysst tutorial på lager, men även om jag själv absolut inte fixat det säger jag bara John Howe. Gå igenom hans portfolio och syna hans skisser. Under Sketchbooks och Concept Art under Movie Pictures hittar du mycket matnyttiga skisser. Han har många motiv med berg, klippor och stenar. Det ser förövrigt skitenkelt ut men är svårare än man tror. Jag får iaf fan aldrig till det. Länge sedan jag försökte nu iof...

Edit: Det är dock egentligen mest ljus och skugga, ljus och skugga för att ta fram form efter form. Sedan ska det se trovärdigt ut - det är en annan femma. Testa att jobba i gråskala först.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Man tar 3-5 foton på berg. Av rätt typ. du vill ha berg på avstånd. Man tittar på dem. Man analyserar dem. Man ser på vad som färger som används. På värnden på ljus och skugga.

Referens is the shit.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Man tar 3-5 foton på berg. Av rätt typ. du vill ha berg på avstånd. Man tittar på dem. Man analyserar dem. Man ser på vad som färger som används. På värnden på ljus och skugga.

Referens is the shit.
True, referenser är verkligen bra skit. Fast jag lyckas ändå inte. Fast jag tecknar alldeles för sällan för att ens ha rätt att uttala mig egentligen. :gremtongue:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tror att en väldigt vikig hantverkskicklighet för att man ska ha nytta av referenser är att man lär sig måla av det man ser från grunden. Och att man målar ett antal bilder helt från referens antingen verklig eller från foto för att lära sig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Jag tror att en väldigt vikig hantverkskicklighet för att man ska ha nytta av referenser är att man lär sig måla av det man ser från grunden. Och att man målar ett antal bilder helt från referens antingen verklig eller från foto för att lära sig.
Oh, yes indeed. Det är verkligen ett schysst tips. Näst efter fysisk, tredimensionell verklighet, om jag får säga det själv. Inte för att jag är duktig och tecknar av verkliga saker alltför ofta, men jag köper snacket om att saker som ska verka tredimensionella bör upplevas i sin verkliga form för bästa avbildning. Ett problem är dock att det är svårt att finna allt i verkligheten.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Du behöver egentligen bara öva:

Grundformer.
Skugga/ljus.
Färg.
Återge texturer.

och har du lärt dig att måla av det från verklighet och referens så har du lärt dig den viktiga grund du behöver för att använda referens bra.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Du har en fin poäng där, tror jag.
Fan... Nu blev jag verkligen på teckningshumör. Men tja, jag ska försöka skriva något istället. Om jag orkar. Fast man borde sova också... :gremtongue:
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag har, så snart den har laddats upp på dropboxen skickar jag en lämplig länk.
 
Top