Nekromanti Skit-western

Preffect

Veteran
Spelet borde heta skit-western.
På baksidan kunde det stå: "Rid in i en stad och bli beskjuten utan synbar anledning i sann Gillbring anda"
Sen får vi inte glömma det totalorealistiska skadesystemet.
Det är inte alltför sällan man fått en kula i magen utan att ens riskera dö. Vafan, jag har ju fysik 15 så jag kan på min höjd svimma av innan blödningen slutar. Eller så kan man få en lätt skada i ögat. Eller som det blev den gången jag blev skjuten mitt i bröstbenet. Inga brutna ben men kulan gick igenom kroppen, hmmmmm.

Nä grabbar, det finns bara ett riktigt rollspel och det är mitt hemmagjorda SwashBuckler :gremlaugh:, det utger sig iallafall inte för att vara seriöst, hähä.

mvh
Preffect

Storuggla

Champion
"Spelet borde heta skit-western."

Det skulle nog inte sälja lika bra då kanske ^_-

"På baksidan kunde det stå: "Rid in i en stad och bli beskjuten utan synbar anledning i sann Gillbring anda""

Beror det verkligen på spelet? Att bli anfallen utan synbar anledning är ju knappast spelets eller konstruktörernas fel utan snarare spelledarens om han/hon inte kan tänka rakt själv.

"Det är inte alltför sällan man fått en kula i magen utan att ens riskera dö. Vafan, jag har ju fysik 15 så jag kan på min höjd svimma av innan blödningen slutar. Eller så kan man få en lätt skada i ögat. Eller som det blev den gången jag blev skjuten mitt i bröstbenet. Inga brutna ben men kulan gick igenom kroppen, hmmmmm."

Folk dör av de sjukaste skador och överlever de värsta. Krilles paradexempel är om en tant som ramlade och bröt höften (eller något ben i den trakten) och dog av det och hans släkting som har en metallgrunka i hjärnan men lever ändå.
Om spelledaren inte har fantasi nog att modifiera resultat utan slaviskt följer tabellerna eller tar allt som står i en bok som den helige skrift så är det, återigen, inte konstruktörernas fel utan... spelledaren.
En spelledare kan sabba det bästa systemet och göra det sämsta till guld, det hänger bara på hans/hennes fantasi och flexibilitet.

Storuggla, hävdar att han drog först

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Varning

Dra ner på attityden, visa respekt för Anders och Tove och deras spel på deras eget forum, och skärp dig.

Magnus - moderator på rollspel.nu

Re: Tagga ner

Du verkar ha något rejält personligt mot oss, eftersom båda dina senaste inlägg valt att fokusera på oss som personer. Trist attityd.

Till sakfrågan. Skadesystemet. Visst, du har lättare att överleva i rollspelet än om du verkligen hade blivit skjuten på den tiden. Den största skillnaden är att vi inte tycker att rollpersoner skall dö av så nesliga saker som blyförgiftning (dvs inte av skadan i sig, utan av den blodförgiftning blyet i efterhand orsakade, helt enkelt för att såret inte kunde göras rent nog). Däremot är Western ett system där eldstrider är farliga, och rollpersoner kan dö.

Det känns som om ditt, eller din spelledares, största problem är att använda fantasin när ni läser av träffar med hjälp av träffmallen. Figurens ställning är en generalisering, inte en absolut sanning för hur rollpersonen (eller spelledarpersonen) valt att stå. Det som vid första anblick ser ut att vara en träff rakt i bröstet eller ögat kan (när skadan lästs av) visa sig vara en knapp som blev avskjuten då personen i sista sekund vred överkroppen - istället för att kulan går in rakt framifrån och ut genom ryggen kanske den bara rispade bröstet då den träffade från sidan.

Uttalandet att 15 i Fysik räcker för att inte behöva vara rädd för skottskador tyder bara på att du inte läst reglerna ordentligt. Med de värdena kan din rollperson förblöda av ett enda skott om du har otur, eller av två Svåra Skador. Om du inte får hjälp att se till Skadorna/stoppa blödningen i tid.

Lika obegriplig är äventyrskommentaren. Visst, det förekommer skottlossning. I en del fall blir rollpersonerna till och med blir ofrivilligt indragna. Men det sker aldrig helt utan anledning;-)

Sedan finns det ju ingen som tvingar dig att spela Western. Gillar du inte spelet kan du ju alltid spela någonting annat, eller använda egna regler. Alla har olika smak - gudskelov.

Slutligen. Det är kul att du gjort ett eget spel. Vi förstår om du tycker att ditt eget spel är bäst - du har ju gjort alla regler precis så som du tycker att de borde vara. Vi förstår också om du vill försöka få andra intresserade av ditt spel. Men. Det här var sista gången du gjorde det genom att gå in på vårt forum och snacka skit om Western. Vill du att folk skall tycka att ditt spel är bra får du hitta en annan metod, en annan ton och ett annat forum att göra det på. Och du, de flesta är mer intresserade av spelprojekt där konstruktören berättar varför det egna spelet är bra än varför han inte gillar andras.

/a & t

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tråden låses

Vill du kritisera, försök åtminstone vara konstruktiv och undvik alla former av personliga påhopp, vilket du knappast gjorde nu. Det blir en varning nästa gång.

- Ymir, admin.