Nekromanti Skjuta någon man inte ser?

Hobbe

Veteran
Det är en sak som jag har funderat lite på, hur gör ni andra spelare/speledare när en person gömmer sig, exempelvis i ett hus eller en tågvagn av trä och det står några andra och skjuter in mot vagnen fast dem vet inte exakt var personen dem skjuter mot befinner sig.

Vi spelar med att dem som skjuter får minus 10-20 (och använder sig av träffmallen som vanligt)beroende på hur stor byggnaden är.
Men det känns inte redigt rätt att spela så. Så om ni har några andra lösningar när ni brukar spela hör jag dem gladeligen.

(När det är en mindre byggnader som ett ute-dass använder vi oss av den vanliga träffmallen utan något minus förutom skadan då.)

Mini

Veteran
Var hälsad, Hobbe.
Nja, spontant känner jag att det låter lite väl lätt att träffa en person gömd i ett hus och bara ha -10-20.
Det skulle vara trevlig att veta hur ni tänkt när ni tog den siffran. Kan den vara förknippad med att skjuta i beckmörker?
Men för all del, jag har ingen rätt att kritisera, då jag inte har någon bättre idé.
Lycka till med spelandet och ha det gott
önskar

Mini

Grim_UBBT

Veteran
I.o.m. att man inte vet var pesonen man skjuter på befinner sig är det ju slumpen som avgör huruvida man träffar eller inte. IMHO känns det därför fel att ge en negativ modifikation till träffchansen.

Själv skulle jag lösa problemet genom att slå 1T100 (träffa tågvagnen/huset är ju inga större problem) för var person som skjuter mot den tänkte personen i vagnen/huset. Vart skott skulle då kunna ge 1% chans att träffa, så två skott i samma runda ger 2% o.s.v. Det kanske låter lite, men en tågvagn är rätt stor så...

Om man är flera personer som skjuter mot samma tänkta person inne i vagnen/huset kan man lägga ihop deras antal skott för att slå om något av dem träffar. Endast ett slag bör göras i så fall, annars slår var person separat.
Det ger en liten chans för var skott att träffa eller en större chans för en kärve kulor från flera vapen att träffa.

Träffmallen kan användas som vanligt om man träffar, men personligen skulle jag slumpa fram vilken kroppsdel träffmallens mitt skall riktas på.

Semper idem /[color:white]Grim</font color=white>
"Om du hade tigit, hade du fortfarande varit filosof." Boethius

Red Dust

Veteran
Jag är böjd att haalla (finns inget aa paa detta tangentbord) med de andra inläggen. Man kan inte paastaa att det handlar om skicklighet i saadanna situationer, utan jag skulle (möjligtvis) använda mig av ett slumptal (t.ex. T100).

M.v.h.

Red Dust som sitter i Nürnberg i Tyskland för närvarande.

Riddaren

Swashbuckler
Jag tycker nog att SL bestämmer var i kåken personen/erna befinner sig, sedan får rollpersonen tala om var han siktar på kåken. Sedan används träffmallen som vanligt. Med utgångspunkt från RP:ns sikte.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

Hobbe

Veteran
Jag kommer i fortsättningen använda mig av grims system vilket jag gillar bäst.
Jag tänkte (precis så som mini trodde att jag tänkte) i beckmörker är det nästintill omöjligt att se någon vilket det även skulle vara att skjuta mot någon/några inne i en byggnad. Det blir löjlig enkelt att träffa någon då, vilket ni oxå la märke till.

(Tänk er slutet på Young guns 1 när militären med gatling gun beskjuter Billy the kid inne i ett hus, kulorna visslar förbi, något liknande kommer nog hända mina stackars spelare coolt va.)

Tackar så mycket för era suveräna förslag

Red Dust

Veteran
Re: Skjuta någon man inte ser?

Var och en gõr som de vill, men jag skulle fõredra att anvenda slumpen. Fõr hur noga tror du erligt talat att men "siktar" paa en liten koja? Det er bara att brassa paa, om inte annat i syfte med nedhaallande eld saa man sjelv kan faa fram naagon till huset. Dessutom finns det andra faktorer som spelar in, t.ex. saa staar man inte upp i helfigur om kulorna bõrjar vissla runt en om man er vid sina sinnens fulla bruk, utan man tar skydd saa gott det gaar (tro mig jag vet), daa tycker jag att det blir enklare och snabbare istellet fõr att fõrst rita upp en treffmall õver huset (eller whatever) och sedan treffmallen õver en liggande figur. Det er min syn paa saken.

Red Dust.

Jag skriver fraan Budapest nu och naagra bokstever saknas.