Makaron
Veteran
- Joined
- 6 Sep 2016
- Messages
- 149
Det är så det brukar låta, jag har dock aldrig förstått varförskaraborgarn;n320641 said:Trodde det var dvärgar som tillverkade skjutvapen...
Det är så det brukar låta, jag har dock aldrig förstått varförskaraborgarn;n320641 said:Trodde det var dvärgar som tillverkade skjutvapen...
Kommer från den nordiska religionen/asatron. Dvärgarna smider vapen och smycken åt gudarna. Tolkien lånade konceptet och så har det rullat på.Makaron;n320646 said:Det är så det brukar låta, jag har dock aldrig förstått varför
Det där lät som en slags full-metal-jacket replik för typ Game of Thrones, förmodligen sagt av Bronn.God45;n320730 said:Så du har en pistol för att döda riddare och ett svärd för att mörda bönder.
Jag ser det här som den största av komplimangerMundo;n320734 said:Det där lät som en slags full-metal-jacket replik för typ Game of Thrones, förmodligen sagt av Bronn.
Det vill säga helt okej om det är din grej.skaraborgarn;n320621 said:Skjutvapen nästan lika tabu som att ha sex med en skäggig dvärgkvinna!
Det gäller ju även kanoner, och har nog mer med skeppstyp att göra. Medelhavsgalärer hade bara ett par pjäser i fören långt i på 1700-taletGrisodlar'n;n320645 said:Jag säger nog nej till arbalestbredsidor också. Tunga pjäser kan man ha i fören. Men armborstskyttar/bågskyttar/spjutkastare funkar nog finfint i en bredsida. Man får hämta lite inspiration från Ospreyböcker.
Fanns det ett där med? Det hade jag glömt. Men tror inte vi använde den i någon större utsträckning.Grisodlar'n;n320623 said:Jahapp. Jag/Vi skippade även avsnittet om krutvapen från Krigarens handbok.
Fundering: borde muskötcowboys bli något vi gör till Hjältarnas Tid?Krille;n320870 said:Ända sedan jag sköt med svartkrutsmusköt för första gången på riktigt har jag saknat skjutvapen i fantasyspel. De har förstås funnits i en del av dem även innan dess, men "inga krutvapen"-traditionen tappade all attraktion för mig sedan dess.
Tja, i och med Hjältarnas Väg är ju de hör officiella, så varför inte?gabrielledebourg;n320871 said:Fundering: borde muskötcowboys bli något vi gör till Hjältarnas Tid?
Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.Svarte Faraonen;n320874 said:Jag tror att en del av motviljan mot eldvapen också bygger på en överskattning av hur transformativa tidiga skjutvapen var för krigföringen. Om man vill ha tungt rustade ryttare med lansar, svärdsfäktare och andra nyttjare av blankt stål kommer man inte bli besviken på 1600-talet heller, trots att folk kutar runt med hjullås- och flintlåsvapen. Under den tid som en typisk rollspelsstrid tar hinner man antagligen bara använda en flintlåspistol en gång, därefter är det bättre att ta till värjan (eller, ja, flintlåspistol nummer två funkar ju också).
I de flesta fantasyvärldar så har all annan utveckling stått och stampat i ca 1000 år eller mer. Att samma sker med krutvapen känns i sammanhanget inte det minsta orimligt.skaraborgarn;n320883 said:Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.
Nej, men det gör väl inget för spelvärldens här och nu? Om man till exempel kör på att luntlåsmusköter är etablerade och hjullåsmusköter är det nya svarta för den som har råd -- ja, om vi ska jämföra med vår värld innebär det ändå att man har kring 250 års muskötutveckling kvar innan man börjar syssla med repetergevär och liknande. Dessutom gillar jag att spela i dynamiska världar som är stadda i förändring, så jag har inte mycket till övers för den där fantasytropen med teknologisk stasis i tusentals år.skaraborgarn;n320883 said:Ja men utveckling går fort fram. Att det skulle finnas musköter i exempelvis 500 år utan att några förbättringar sker är inte så där jättetroligt.