Nekromanti Skjutvapen i urban fantasy

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, anta att vi vill göra ett urban fantasy-rollspel. Den exakta miljön är inte så viktig, men vi vill åt känslan av att verkligheten är en lögn, att det döljer sig något bakom kulisserna, som i Neverwhere, Changeling eller Unknown Armies (eller rentav Kult eller Matrix), lite uråldriga ockulta konspirationer som i GURPS Cabal, och känslan av att alla gamla sagor och myter är sanna, så att vi får in lite älvor och troll och drakar.

Nu till problemet: det är ballt med svärd, och det passar bra in i konceptet med den dolda världen, eftersom det kontrasterar så bra mot det vardagliga. Men varför ska man slåss med svärd när man kan ha en automatpistol? Jag kan tänka mig några lösningar, men ingen jag är riktigt nöjd med:

Matrixlösningen går ut på att det finns folk som är så kraftfulla att de lätt kan undvika kulor. Däremot är det svårt att undvika ett svärd, just eftersom det kan hanteras av någon som är lika mäktig som en själv. Nackdelen med den här lösningen är att det fortfarande inte är motiverat med svärd mot mindre kraftfulla figurer.

Det vi skulle kunna kalla för Krilles lösning går ut på att det är socialt oaccepterat med skjutvapen inom den dolda världen, så att man automatiskt utmärker sig som konspirationens hantlangare om man går omkring med sådana vapen. Det här känns lite väl mycket som en efterkonstruktion, lite tagen ur luften.

Osårbarhetslösningen går ut på att alla varelser som hör hemma i den dolda världen, som drakar och troll, helt enkelt är osårbara mot moderna vapen. Nackdelen här är att det känns lite väl otroligt, nästan, men jag är inte säker. Dessutom känns det också lite taget ur luften.

Den högmagiska lösningen, som kanske kan sägas tillämpas i Mage, går ut på att det kvittar om man använder svärd eller pistoler, för magi är hur som helst mycket bättre och viktigare. Den här lösningen passar inte så bra om man inte vill fokusera hårt på magi och magiker.

Slutligen har vi den enkla lösningen, som går ut på att problemet inte är ett problem: det spelar ingen roll att man hellre använder skjutvapen, för det är minst lika häftigt. Om man börjar vandra ut i andra världar, som till exempel Älvalandet, någon parallellvärld eller Mars, så kan det dock kännas ganska fel med skjutvapen.

Så vilken lösning känns bäst? Finns det någon jag har missat?

/Dimfrost

rax

Swordsman
Shadowrun använde en variant av osårbarhetslösningen när det gällde andeväsen av olika slag. Det krävdes nämligen magiska vapen för att effektivt anfalla och skada sådana väsen. Kruxet var att endast närstridsvapen smidda för hand kunde göras till magiska vapen - serieproducerade k-pistar var inte tillräckligt "naturliga" (skulle man kunna säga) för att vara mottagliga för magi.

Effekten av detta var att om man ville anfalla ett andeväsen med k-pist, knytnävar eller icke-magiska närstridsvapen så använde man inte sin vapenfärdighet för att träffa, utan grundegenskapen Willpower. Anledningen var, citat: "Against spirit foes, unshakable will is more important than weapon skill."

Därutöver så fick ett andeväsen som anfölls på detta sätt extra skydd mot skjutvapen och andra moderna manicker. Många andra magiska väsen med permanent fysisk form (typ drakar) hade även detta skydd mot moderna vapen.

En sådan lösning tycker jag funkar fint överlag - varelserna i den dolda världen är inte osårbara mot moderna vapen, men bra nära. Här snackar vi alltså en form av sympatetisk magi - "ont ska med ont fördrivas". I urban fantasy är ju ofta sagoväsen särskilt sårbara inför den moderna världen - här är det tvärtom, vilket också är en skön anledning till varför den dolda världen kan existera parallelt med den verkliga utan att bli upptäckt - moderna vapen och metoder kan inte skada/upptäcka dem i någon större utsträckning.

Så långt mina tankar.

/Rax, strax läggdax

Feliath

Swashbuckler
Jag kan tänka mig en till variant, som väl i och för sig är en sorts twist på Krilles Lösning:

Beroendelösningen
Går ut på att det inte ligger för den dolda världens folk att hantera skjutvapen, helt enkelt; det känns klumpigt och främmande och de blir aldrig riktigt bra. De kan ytterst inte förstå skjutvapen. Svärd däremot, ja jävlar! Länge får man leta bland vanliga dödliga innan man hittar någon i vars hand ett svärd ligger lika naturligt som i en älvas! Yxor, knivar, spjut och påkar är naturliga för älvorna, familjära och rent instinktivt lättbegripliga, en del av deras domäner. Så naturligtvis använder de svärd istället för karbiner.
Regelmässigt är alltså Pistol en mycket dyrare färdighet än Fäktning.

Med det sagt så tycker jag att Gunkata och silverkulor och sådant också är ballt, så jag har egentligen inget emot att reducera svärd till rent effektivitetsmässigt suboptimala stilval, som ändå är rätt vanliga inom "dolda världen"-subkulturen i och med att de är typiska attribut.

Eller förresten, nu inser jag att jag kanske missuppfattat hela premissen: är det tänkt att man ska slåss mot doldvärldingarna? Jag antog att man skulle spela dem, så om det inte stämmer funkar inget av mina resonemang.

/Feliath - dazed and confused :zeppelinare:

Dimfrost

Special Circumstances
Eller förresten, nu inser jag att jag kanske missuppfattat hela premissen: är det tänkt att man ska slåss mot doldvärldingarna? Jag antog att man skulle spela dem, så om det inte stämmer funkar inget av mina resonemang.
Jag vet inte riktigt vad tanken är, men än så länge ska nog alla dörrar lämnas öppna. Alltså ska det gå att spela både vanliga människor som upptäcker den dolda världen, och omvänt. Annars hade du en bra och enkel idé.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
I Dixieland after Dark körde jag med lösningen att man bara kan skada magiska varelser med magiska vapen, och att de enda skjutvapen som finns i magiska varianter är lökiga vapen; antika musköter och muskedunder (och revolvrar, om man är extremt grym), medan magiska svärd är precis lika bra som vi förväntar oss att samtidens bästa svärd kan vara (bättre till och med, för de kan nämligen användas till att parera skott, så de är asgrymma, helt enkelt).

Den lösningen är typ densamma som den till Matrix och osårbarhetslösningen. Om man bara vill hacka människor så är det enklast att bara använda moderna skjutvapen.

---

Till det äventyr jag skriver till Millenium så kommer dock självklart alla älvor att använda den modernaste tekniken. Det blir mest urbant i det spelet.

Så det är olika i olika settings.

Jag tycker att om man nu SKA ha moderna skjutvapen i händerna på gamla mytologiska figurer, då är det bra om dessa figurer får ha en modern attitud i allmänhet, också. Jag vet inte, när vi testade DaD så blev det ofta mer Lock, Stock-känsla än något annat, och efter att ha spelat igenom hårda dialoger så kändes det liksom rätt att bara jamma med pickadolingar snarare än att trixa omkring i luften med wuxia-tekniker. Jag behöver nog ändra i reglerna, lite.

---

Jag kan klippa in (typ) vad som sades under en av dessa sessioner: Jag var en mara, och rollpersonerna hade precis kastat bönor på golvet omkring henne på O'Brians bar.

Jag: "Det där fungerar bara på romerska lemurer, dumskallar. Mot mig hjälper inga.. eh... böner."
Kleopatra: "Ah... Tja, vi ville vara på den säkra sidan..."
Ivan: "Det var inte helt lätt att hitta dig, ska du veta. Hela dagen har faktiskt varit en enda lång..."
Jag: "...mara?"
Ivan: "Yeah. En mara. Så... Stämmer ryktena om att du letar efter jägare?"
Jag: "Kanske. Ni har inte presenterat er. Kan jag bjuda på något, förresten?"
Der Schneider: "Jag vet inte om jag behöver presentera mig... A finger of vodka för mig, i vilket fall som helst."
Jag: "Hmmm... Låt mig gissa, kan det ha varit du som såg till att mina rådgivare aldrig mer kommer att kunna... suga på sina tummar?"
Der Schneider: "...Snip snap..."
Jag: "Ah. Hälsa Pelle Snusk-"
Der Schneider: "-Struwwelpeter-"
Jag: "...att jag saknar honom från den gamla världen. Nilens drottning behöver knappast presentera sig för mig, men vad vill hon ha?"
Kleopatra: "Svar. Utan vidare dröjsmål."
Jag: "Så fort som vår tredje gäst presenterat sig. Jag ger ogärna jobb till grupper mindre än fyra till antalet, och det ska till någon väldigt speciell person för att ni skall få ett uppdrag av mig såsom er grupp är beskaffad just nu."
Ivan: "Jag är Ivan."
Jag: "Vilken Ivan? Det finns många, många Ivan..."
Ivan: "Ivan"
Jag: "*flämt* ... Heliga guds moder... Den Ivan?!"
Ivan: "Jag förlåter dig för att du inte känner igen mig. Jag rider ju inte längre på den grå vargen, utan kör numera en bil. En Alvis Firebird... Vodka till mig också."
Jag: "Okej, ni har kvalificerat er. Mer än väl. Jag erbjuder en dubbelt så hög lösensumma som vad Hannibal har lovat er för att döda mig."
Kleopatra: "Du vet inte vad barbaren lovat oss."
Jag: "Han sover och drömmer som alla andra, gör han inte? Tro mig. Jag vet."
Der Schneider: "Hmmm... Antingen är du dum och generös, eller så är du dum och opålitlig, för... det är helt enkelt för mycket pengar. Förskott?"
Jag: "Nej. Jag har principer jag aldrig tummar på."
Der Schneider: "Om du försöker lura oss så kommer jag se till att du inte kommer kunna tumma på någonting mer."
Jag: "Snip snap?"
Der Schneider: "Exakt. Det ser ut som en fälla. För dubbla den summan så går jag liksom nästan med på att se till att det blir klippt för självaste Jultomten."
Jag: "Jag har inget otalt med Jultomten. Jobbet gäller Grendel."
Kleopatra: "Trollet Grendel? Är inte han död? Jag trodde att Jack Jättedödaren gjorde slut på honom för mer än tusen år sedan."
Jag: "Nej, nej. Heh. Den enda jätte som Jack har gett stryk är den som han har innanför sina byxor."
Ivan: "Du skämtar. Alla vet ju att Jack-"
Jag: "Det 'alla' vet har ofta spridits av kvinnor. Och väldigt många kvinnor genom historien har varit villiga att säga precis vad som helst efter att ha fått klättra på Jacks bönstjälk..."
Kleopatra: "Så pass?"
Jag: "Jag lovar. Han är den ende man som inte behövt stoppa en korkbit i nyckelhålet för att behålla mig kvar i sovrummet hela natten..."

...vilket jag tyckte var en grym ordväxling. När diskussionerna hålls på den moderna Tarantino-nivån, då kan gärna skjutvapnen få vara det också.

/Rising
som har spelare som gillar ordvitsar.

och sheiiit vad jag kapade tråden i sökandet efter en anledning att kunna posta den loggen... *flämt*

Foggmock

Myrmidon
Fattigt! [OT]

Vafan, man har ju inte dräpt en drake förrens man satt ett p-skott i arslet på den ju! :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Jag föredrar en kombination av Krilles lösning och den enkla lösningen. Urban fantasy är en sagogenre, så realism är helt enkelt inte något eftersträvansvärt. I så fall kan man lika gärna säga att ett anfall är ett anfall är ett anfall är ett anfall, och sedan struntar man i huruvida det sker med klor, svärd, pistol eller eldboll. Och ja, det går minsann att parera kulor, det har jag sett på TV (eller snarare i filmen Princess Blade, men det är ju nästan samma sak).

Samtidigt känns det coolt om moderna handeldvapen är signaturvapen för The Bad Guys. Det ger lite samma effekt som när agenterna i Matrix tar över någon: plötsligt vet man att man är i trubbel när någon drar fram en stor elak pistol. Konstlat eller inte, det är coolt.

Sedan kan man ju, om spelarna ändå envisas med att ha vapen, ha gnälliga gnomer och angstiga älvor som klagar på att dagens ungdom inte har någon respekt. Det var minsann bättre förr, när folk höll sig inom Konventionerna.

Svarte Faraonen

ром и смерть
"Slutligen har vi den enkla lösningen, som går ut på att problemet inte är ett problem: det spelar ingen roll att man hellre använder skjutvapen, för det är minst lika häftigt. Om man börjar vandra ut i andra världar, som till exempel Älvalandet, någon parallellvärld eller Mars, så kan det dock kännas ganska fel med skjutvapen."

I Dreamlands sägs det väl att de föremål man tar med sig från den moderna världen omvandlas till närmast motsvarande föremål i drömvärlden? Till exempel blir en pistol en kroksabel eller en pilbåge. Detta löser ju vissa problem i fråga om resor till andra världar, rollpersonernas ägodelar omvandlas helt enkelt till sådana som passar in i miljön. Om ma ndessutom vill ha in folk med svärd i den moderna miljön kan man ju tänak sig att en van resenär mellan världarna förmodligen kommer lära sig att hantera det där svärdet för att så att säga vara förberedd på de oundvikliga förändringar som sker vid resor till främmande plan. Eller så är det helt enkelt en miljöskada. Om Älvalanden är lågteknologiska vänjer man sig vid en lågteknologisk miljö.

Magnum_UBBT

Warrior
En sak som kan vara värt att tänka på är att bara för att det finns skjutvapen så behöver det inte betyda att alla har skjutvapen. Du kan styra tillgången av vapen på flera olika och enkla sätt m hjälp av priset, tillgång och lagar osv.
Knivar/svärd/hjälmkrossare kanske inte kräver någon licens och är därför att föredre. Amunition kan vara mer eller mindre dyrt vilket oxå har en tendens att påverka mängden av bly i luften. Projektilvapan är även bra på avstånd (undantag hagel etc) men i en myllarnde stad kan ett bra kortsvärd vara minst lika bra. Kortsvärd och en pistol som backup, kanske? =)

Själv gillar jag konceptet i filmen Hellboy. Killen har en bamsefet revolver. Till den kan han välja olika former av ammunition för olika mål. Nu till det roliga, grejen är den att om man har dollan laddad med "Doxin Anti-Troll Ûber Stridsspets med dubbla överliggande kamaxlar" (eller vad man nu väljer) så är det perfekt om man möter troll men helt värdelöst mot alver eller likande. Olika amunition föär olika mål. Olika lätt att få tag på amunitionstyper försvårar även om man vill.

/Magnum
*spånar fritt och känner att han tappar tråden.. Lunchdax kanske? =) *

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
A) Är man tillräckligt stark gör man mer skada med svärdet än man skulle göra med ett skjutvapen.

B) I en pistol tar kulorna slut efter ett tag. Sådana problem slipper man med ett svärd. (Om jag var soldat skulle jag kräva att få med mig ett svärd i fält, så att jag har något ballare än en bajonett att försvara mig med när ammunitionen är slut.)

C) Man ser cool ut med ett svärd.

D) Till älvornas rike kan man inte ha med sig stål, och det är svårt att hitta en pistol som är tillverkad av mithrill eller en draktand.

I Millennium verkar det inte vara något problem. En stor del av de skapade rollerna är utrustade med primitiva vapen, trots att moderna vapen egentligen är lite bättre. Om jag ska analysera skulle jag gissa att det beror på att spelarna tycker att det passar rollen bättre och skiter i vad som är bäst spelmässigt, eller att de får så många poäng att köpa sina roller för att de inte behöver optimera dem.

/tobias

Sodivra

Champion
En annan variant..

Jag har varit intresserad av vapens personlighet i rollspel: Vapen som har rätt neutrala kvaliteter som sedan funkar olika bra beroende på vem som svingar det. (Dvs "Långt" eller "Tungt" snarare än +3 Skada och -1 Iniativ) Vidare så skulle man kunna vara mer familiär med specifika vapen, kanske få tillgång till nya sådana här egenskaper genom att lära känna det, osv.

Vapen skulle kunna bli personers signum, och just massproducerade skjutvapen har mycket svårare att bli personliga.

Hur personligt ett vapen sedan är (både vapnet själv, och ens bekantskap med det) skulle direkt kunna avgöra hur farligt det är, eller så skulle mer personliga vapen vara mer farliga för övernaturliga varelser, eller så skulle man kunna göra så att det är just egenskaperna som verkligen är farliga för de övernaturliga varelserna. Egenskaper som "Drakdräpare", "Snabbt nog att dräpa en älva", "Förlamande", osv.

Man kan se det som att dessa egenskaper simulerar antingen den personliga laddningen i vapnet; hatet dödar älvan, inte kulan, och/eller den magi vapnet laddats med genom besvärjelser eller stordåd. (Då simulerar personlighetsnivån hur mycket magi man kan ladda i föremålet)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Och inte att förglömma...

...att skjutvapen kan fungera bra i rätt situation:

"I'm your worst nightmare. A pumpkin with a gun!"
-Merv Pumpkinhead

/tobias

DarkMystic

Swordsman
A) Är man tillräckligt stark gör man mer skada med svärdet än man skulle göra med ett skjutvapen.

Beror vilken skjutvapen vi snacker om och avstånd. En typisk hagelbössa gör folk till köttfärs bara på några meter. Eller kanske ett jaktgevär som kan slita av kroppsdelar?

B) I en pistol tar kulorna slut efter ett tag. Sådana problem slipper man med ett svärd. (Om jag var soldat skulle jag kräva att få med mig ett svärd i fält, så att jag har något ballare än en bajonett att försvara mig med när ammunitionen är slut.)

Fast med svärd måste du komma fram och fienden kommer nog favorisera en person med stort svärd. Kanske en kombination av båda(som den dära FinalFantasy snubben med svärdpistolen :gremlaugh:).

C) Man ser cool ut med ett svärd.

Du överlever dagen med ett gevär

D) Till älvornas rike kan man inte ha med sig stål, och det är svårt att hitta en pistol som är tillverkad av mithrill eller en draktand.

Ta med en Glock gjord av totalt i plast då. Man kanske ska kidnappa en dvärg och tvinga honom att göra kulor att draktänder och gevär av mithreill :gremelak:

/DarkMystic som sitter i skolan

quetzalcoatl

Veteran
Eller, som i Amber, att krut inte funkar då det inte går att antända.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Beror vilken skjutvapen vi snacker om och avstånd. En typisk hagelbössa gör folk till köttfärs bara på några meter. Eller kanske ett jaktgevär som kan slita av kroppsdelar?
Och Tor kan slå en jätte till en våt fläck med sin hammare. Den jätten skulle vara jävligt glad om den fått en kroppsdel avsliten ... eller en spik i foten! :gremwink:

/tobias, som tänkte citera ur "Snow Crash" där Hiro föredrar svärd framför pistoler, eftersom man inte behöver bevisa att svärdet är farligt, men sitter på universitetet och inte kan citatet utantill.

Mask_UBBT

Hero
Dune-lösningen

I Dune har man löst det så att det finns kulpistoler, laspistoler osv, men det finns även kroppssköldar som inte släpper igenom saker som rör sig med en högre hastighet än, som jag fattat det, ett långsamt slag.

Jag gillar teknologi som gjort sig så avancerad att den gjort sig själv så gott som onödig. Sådant är myspys.

Annars håller jag nog med Krille.

/Mask

Gordeg

Hero
Kewl powers

Ett annat förslag.

Du kan låta skjutvapen fungera precis så bra som de gör i verkligheten jämfört med svärd. En mundan person eller en nybörjare i den dolda världen väljer då antagligen en puffra framför ett svärd.

Efter ett tag lär man sig övernaturliga attacker som bara kan användas med närstridsvapen. Man kan fortfarande gå omkring med skjutvapen, men den som vill använda sitt Celestial death blow måste dra något vasst.

Gordeg

Rising

Vila i frid
Ta med en Glock gjord av totalt i plast då.
När jag speltestade CCC (ett fantasyspel i 50-talstappning) så var just vissa plaster närmast att betrakta som ett magiskt material i stil med mithril.

Så... den lösningen tror jag också på. Istället för att försöka ta med sig det mytiska värdet av mithrilsvärd in i en modern setting; så kan man bygga upp nya myter om det som hör den moderna settingen till: Alltså; hjälten bekämpar skurken och tar över dennes plastpistol!!! De dvärgiska ingenjörerna har försett honom med en kevlarväst!!! Osv. Det funkar bäst om rollpersonerna antingen är på en låg nivå (såsom småtjuvar och liknande) eller om tekniken av någon anledning är outvecklad (såsom i CCC's 50-talssetting), för då så undviker man på ett snyggt sätt det här med att plastgrejerna kan serietillverkas och därför riskerar att demystifieras.

/Riz

fusk

Warrior
"Osårbarhetslösningen går ut på att alla varelser som hör hemma i den dolda världen, som drakar och troll, helt enkelt är osårbara mot moderna vapen. Nackdelen här är att det känns lite väl otroligt, nästan, men jag är inte säker. Dessutom känns det också lite taget ur luften."

Men moderna vapen är egentligen inte så farliga.. :gremsmile: Hm, det där låter väldigt dummt.
Hursomhellst, om ni som jag, besöker Neotech forumet väldigt ofta så kanske ni läst RipperDocs länk till en utredning om i hur pistoler och gevär skadar.
I den kommer de fram till det enda säkra sättet att, med pistol och på en gång, döda en människa är att skjuta densamme i huvdet eller i ryggraden.
Det vanligaste är väll också att man dör genom att man förblöder.
Och vem har sagt att magiska varelser har hjärnor? De har kanske själar?
Eller blöder för den delen?
"If it bleeds, we can kill it", fast tvärt om då. :gremcool:

Mvh fusk