Nekromanti Skjutvapenpräster

God45

#PrayersForBahakan
Jag föddes för att mörda världen

När jag var en pojke talade hon till mig. Hon talade till mig i en dröm av eld, rök och död. Och röken talade till mig. Den sade "Saol, du är mitt verktyg. Från och med idag skall du vara känd som en puritian och du ska sprida mitt ord och mina verk över världen". När jag vaknade snubblade jag till min fars smedja och byggde den, min första pistol.

Gunslinger klassen, specifikt i Pathfinder men också i andra spel, ger vissa typer av personer och ibland även mig problem. Skjutvapen fungerar genom ganska enkla vetenskapliga principer och hela poängen med dem är att massproducera dem. Så varför är där en snubbe som vandrar runt med pistoler, oftast revolvrar till och med!, och skjuter folk som använder bredsvärd och lansar? Så det här är min lösning som inte ändrar någon spelmekanik överhuvudtaget. Bara kör reglerna för gunslingers precis som de ser ut i ditt favorit spel och gör följande ändringar till fluffet:

Gudinnan av industriell förstörelse och död är inlåst i ett uråldrigt fängelse någonstans, placerad där av de andra gudarna för att hon var för farlig någon gång för länge sedan. Detaljerna rörande detta, gudinnans existens och till och med hennes namn har gått förlorade sedan dess. Men gudinnan har rasat i sitt fängelse och äntligen, efter tusentals år, har sprickor börjat uppstå i det. Sprickor genom vilka gudinnan inte kan fly men som hon kan vidröra världen genom. Och hur gör gudinnan för att sprida sitt inflytande och/eller hitta/skapa dödliga som har potentialen att rädda henne? Hon gör som alla andra gudar, hon skapar clerics, orakel, utvalda själar, paladins och andra gudomliga själar.

Men gudinnan skiljer sig från flera av sina gudomliga syskon. Hennes kraft är annorlunda än sina syskons. Kanske på grund av hennes natur eller kanske på grund av något med hennes natur. Så vad ger gudinnan sina utvalda? Hon ger dem mod, makten att döda som gudarna gör, makten att skapa fruktan i sina fienders hjärtan, hon ger dem frihet. Hon ger dem skjutvapen.

Gunslingers får inte tramsig magi eller löjliga, tomma välsignelser. De får kunskapen att bygga och bygga om skjutvapen. Vilket förklarar varifrån de får sina skjutvapen i en värld där ingen annan har dem och det ger spelledaren möjligheten att ge dem loot utan att fylla världen med folk som använder skjutvapen.

Men vad vill skjutvapen gudinnan? Hon vill att folk blir skjutna. Hon har inga moraliska åsikter i övrigt och Gunslingers kan vara av vilket alignment som helst. Så länge de har en motivation att plocka upp en pistol och göra världen lite farligare. Visst, många gunslingers är ostabila och går på en killingspree innan de antingen skjuter sig själva eller blir dödade. Detta har gett skjutvapen ett dåligt rykte... Men de kan ta dina pistoler ur dina kalla, döda händer.

.113

Swashbuckler
Grymt! Får jag dock föreslå ett namn, Enyo.

"Enyo är en antik grekisk krigsgudinna, som ofta uppträder tillsammans med Ares, krigets gud, som ibland uppträder som hennes tvillingbror. Enyo sades vara så glad åt krig och strid att hon inte ens valde sida när Zeus slogs med Typhon."

Taget från Wikipedia.

Tänkte direkt på det, efter en karaktär jag körde som jag snodde namnet till från denne :)

God45

#PrayersForBahakan
.113;n99029 said:
Grymt! Får jag dock föreslå ett namn, Enyo.

"Enyo är en antik grekisk krigsgudinna, som ofta uppträder tillsammans med Ares, krigets gud, som ibland uppträder som hennes tvillingbror. Enyo sades vara så glad åt krig och strid att hon inte ens valde sida när Zeus slogs med Typhon."

Taget från Wikipedia.

Tänkte direkt på det, efter en karaktär jag körde som jag snodde namnet till från denne :)
Jag älskar det! Enyo har ju säkerligen lärt sig saker från att se Typhon och Zeus braka ihop och har skapat något som kombinerar åskknallarna från när Zeus använder för att kasta sina åskviggar och Typhons eldsprutande huvuden att ge till sina utvalda. Så det här är en riktigt grym förstörelse gudinna.

Jag ville egentligen inte ge gudinnan för mycket personlighet för det gör henne svår att passa in i vissa världar. Men det här är absolut en perfekt gudinna som det kan röra sig om.

.113

Swashbuckler
Jo, det stämde in så bra tyckte jag :) Skitbra post, jag blev inspirerad! :) Grym start text och allt :)

God45

#PrayersForBahakan
.113;n99034 said:
Jo, det stämde in så bra tyckte jag :) Skitbra post, jag blev inspirerad! :) Grym start text och allt :)
Tack :)

Ulfgeir

Swashbuckler
Cool text. Den idén skulle funka rätt bra.

Har kört en Gunslinger i Kingmaker-kampanjen till Pathfider. Funkade riktigt bra, men de får vissa förmågor som bara är meningslösa. Kan ju säga som så att kör man med Mythic-reglerna så blir de löjligt bra... Det som begränsar dem är dels mängden grit de har och hur snabbt de kan ladda om sina vapen.

/Ulfgeir