Nekromanti Skogarnas stora städer

Don Kennetho

Warrior
Alltså, jag bara fastnade för en sak som nämndes i intervjun med Riotminds. Där stod att i den nya världen kunde enorma städer ligga mitt inne i skogen och jag började undra över hur detta skulle kunna tolkas. Innebär det en värld med betonad sagostämning eller en värld med bristande trovärdighet (då viktiga städer ju borde ligga mer centralt), eller både och?
Det som jag direkt tolkade det som var den med den bristande trovärdigheten, men jag hoppas att jag har fel!

Don Kennetho

Archer

Swashbuckler
Finns inget som hindrar att en stad är omgiven av en stor skog, allt beror ju på utgångsläget för att staden kom till i första hand.

G

Guest

Guest
Vidare i intervjun kan man ju finna att de (RiotMinds dvs) vill framhäva en sagostämning... Så, hmmm, det kanske ger en fingervisning om saker och ting? =)

//J

---
Johnny
johnny@rollspel.nu

Vindhand

Myrmidon
Trovärdighet

Jag funderade också på detta och kom fram till att bristande trovärdighet skulle kunna vara en styrka. Rollspel var roligare innan man började fundera på realism och sådant. Numera verkar det som man behöver en fil kand i plattektonik innan man får placera ut bergskedjor med gott samvete.

Mera fluff och sagor. Mindre bnp/capita, geologi och agronomi :)

Nathan

Schattenmeister
Ingen anledning till oro

Varför tro det värsta? Jag tror att RiotMinds betonar stämning, alltså sagostämning. Jag tror inte att de menar att stora städer i skogar är samma som Chronopia i skogar.

Sen är det väl inte omöjligt att en stor stad i en skog kan ligga centralt?

N.

Magnus Malmberg

Veteran
Tänk om en stad ligger centralt i en skog, mitt mellan två större större städer. Denna stad skulle då kunna leva på att bringa in tull för allt gods som passerar t ex en tiondel av godset. Om då den ena staden (en av de stora) lever på att producera säd i sina intilliggande gårdar, skulle därmed skogsstaden få sitt bröd och slippa äta bark.
Möjligheterna är trots allt ganska stora för att en stad skulle kunna blomstra mitt inne i en skog.
Tänk bara hur Sverige såg ut för några hundra år sedan innan folk började att hugga ner alla våra träd. Fanns det bara kuststäder då? ; )

Magnus

Malakhai

Veteran
Instämmer.... en försvars post mot de ev. fientliga områdena i närheten är ju också ett alternativ... men det är klart de kan importera säd/bröd.... jag tycker personligen ideen med en "skogsstad" är tilltalande... mysig på nått sätt... tror att man kan få en väldigt fin stämning.... men men... får väl se... hoppas att det är mer sago betonat.. som Västmark t ex... skön stämmning helt klart...

Malakhai
Döden är bara början

Widde

Warrior
Hmm... Lever på... I skogen...

Bär, nötter, frukt, det tidigare nämnda barkbrödet, skogens alla små välsmakande djur, svamp, mossa, dadlar, kokosnötter...

Möjligheterna är oändliga, de fyra sädesslagen är inte allt. Det kanske finns ett träd vars kottar går utmärkt att mala mjöl av. Och så har vi ju brödfruktträden, och dom därninga slingerväxterna med välsmaknade rotknölar - potatis kallas dom visst.

Fortsätt gärna att fabulera.

Glöm inte ägg från skogshönsen; vaktel, fasan, orre, tjäder och hämpeltuting.

Sagan blir vad man gör den till.

-Widde

Hunden

Veteran
Låter som AD&D och Conan

Ja inget fel på sagostämmning, men det låter lite väl mycket AD&D om nya DoD. I AD&D världaran kryllar det av overkliga städer både i antalet invånare samt platsen den ligger på. Kommer osökt in på den där CONAN serien som fanns förut där Conan snubblade på en ny okänd jätte stad i varje skog, dal, bergskedja osv. Får känslan av att det kommer att bli som i Conan serien man går in i den svarta skogen och där finns miljonstaden som ingen någonsin sett eller hört tallas om men den finns där och har alltid funnits. Och givet vis så är det en handelsstad som ingen handlar med. Börjar blir rädd för att ny DoD kommer att få en AD&D världs kopia som forgotten realms och det vore ju synd.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
"Finns inget som hindrar att en stad är omgiven av en stor skog, allt beror ju på utgångsläget för att staden kom till i första hand."

Vad skall stadsborna äta då, kottar?

Grejen med att inte ha en stor stad mitt inne i skogen är att det finns fält i närheten där bönder kan odla mat. Samt ev nått större vattendrag för fisk.

Awaiting MERMAID: the Dehydration

Vindhand

Myrmidon
Hur har sjöjungfrur sex?

Vad skall stadsborna äta då, kottar?

Var gick Smaug på toaletten? Varför gick inte askungens glassko sönder? Var säljer de sju dvärgarna sina diamanter? Hur kunde jätten bo bland molnen?

Vem bryr sig egentligen? Om man siktar på sagostämning kan man strunta i obekväma detaljer.

(kottar är annars en rätt bra ide... )

Vindhand

Myrmidon
Storleken räknas ;)

Hur stor en stad behöver vara för att vara stor varierar litet med spelvärlden. 1000 människor är enormt mycket om man är van vid småbyar.

Rosen

Myrmidon
Re: Mjölke och rom?

<I>Om man siktar på sagostämning kan man strunta i obekväma detaljer.</I>

Det är <B>svårt</B> i ett rollspel, för det förutsätter att ingen ställer frågorna - och bland alla spelgäng runtom i landet kan man ge sig tusan på att någon gör det. Sen börjar de andra undra, och så skriver några fanzineartiklar som besvarar frågorna, och så...

--
Åke

hatten

Swashbuckler
Om skog är ovanligt i andra delar av värden skulle en stor stad lätt kunna växa upp i en stor skog för det är lättast om man bara har tillgång till häst och så att frakta träd korta sträckor till ett centralt ställe ( stad ) där de gör om virket till exempel viss Plankor som sen fraktast bort till de ställerna som har ONT om ved och så skulle en stor skogs belägen stad kunna existera..

Sen så kanske det är en handels stad som lever av frakt som far genom floden som rinner igenom skog och stad ..
ÄR floden riktigt stor så kanske de lever av fisk ?
Eller så har de odlings områdena på ett berg som finns i närheten ett berg som har bördiga dalar..

Archer

Swashbuckler
Jag tror du är lite för fast i Bönder odla = mat, Bönder inte odla = ingen mat. Faktum är att det finns ganska mycket i en skog som kan förse människor i en stad. Det går utmärkt till exempel att ha vissa djur i inhängnader i skogen. Det är möjligt att det finns gott om olika växter att livnära sig på också, floran behöver ju inte vara lik vår egen värld (det rör ju sig om en fantasi värld, så den har inga krav på sig att ha samma flora och fauna som våran värld). Dessutom så är det ganska gott om olika larver och andra smådjur som man kan leva av i en skog.
Allt beror ju på hur stor staden är också, en stad på 200 personer har inga problem att livnära sig på vad skogen ger, och en sådan stad kan nog räknas som stor i en skog. Om du tänker på orealistiska städer så som chronopia eller liknande så är det ganska uppenbart att det krävs mycket mer för att förse staden med dess förnödenheter.
Om du inte tror att det går att överleva i skogen så rekommenderar jag dig att genomgå en överlevnadskurs så lär du upptäcka att det finns ganska mycket som går att äta i en skog.

/Johan

hatten

Swashbuckler
Re: Vad dom äter

Under medel tiden saknade de våra genetiskt förbättrade och vetenskapligt framavlade sädeslag så de behövde större områden för att odla sin föda på.
Man talar om avkastning här i Sverige hade vi dåligt väder så vi fick/får till skillnad från länder söder ut mindre skördar/avkastning på våra utsäd. Under medeltiden var en Avkastning på 1:5 ansedd som ett gott år
( 1:5 = på 1Kg utsädd blir det 5 kg skörd/avkastning ) Nu anser vi att en avkastning på ungefär 1:15 är normalt här i sverige.

I Riotworld växer en lav som kallas Miirak och denna lav som odlas i löv skogar ( finns en typ av Miirak som odlas i grann skog med. Miirak laven är släkt med skägg lav och liknar den i utseendet ) ger om man rostar den ett mjöl som är otroligt mättande och närande den har även frön som kan samlas och användas kokas och ätas.
Miirak ger ett avkastning som är många gånger högre än den som vete ger vilket har lett att många bönder har börjat plantera stora skogar i hopp om att få en god skörd av Miirak.
Problemet är att Miirak trivs bäst på gamla träd som har en kraftig lövkrona och gott om utrymme att växa i så skog är nästan den enda ställe man kan odla Miirak i..
I förlängingen så hålls djur för avel och kött.

Och om Riotmind vill använda sig av Miirak så gärna för mig nämn gärna Gamla Hatten som uppfann den *ler*

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-09-11 19:57.</EM></FONT></P>