Nekromanti Skogarnas stora städer

Baldyr

Hero
en betraktelse

Jag undrade förvisso också över städerna i skogarna, dvärgaporten och all vildmark, men den här tråden visar nog mer än något annat att själva intervjun kanske inte var så lyckad i sig. Jag tycker nog att den reste fler frågor än den besvarade. Exempelvis om bebyggelse i vildmarken. Det verkar dessvärre som att vi får fortsätta vänta på att spelet utkommer för att få klarhet i många saker. (Som exempelvis vad som egentligen menas med "yrkesnivåer".)

Sedan undrar jag hur gammal artikelförfattaren egentligen är när han refererar till 30-åringar som "pojkar"? Jag vet inte om det ska tolkas som att männen/pojkarna bakom RiotMinds verkade "omogna" i intervjuarens ögon, eller om det endast handlar om ett slarvigt språkbruk, alternativt kortslutning under korrekturen.

/Baldyr - 24-årig man

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Krille

Super Moderator
"Om du inte tror att det går att överleva i skogen så rekommenderar jag dig att genomgå en överlevnadskurs så lär du upptäcka att det finns ganska mycket som går att äta i en skog."

När man går en sådan kurs upptäcker man också hur fantastiskt mycket energi man gör av med för att hitta mat och hur lite ätbart det finns per kvadratkilometer. Pluttificera med 200 pers (vilket IMHO inte ens är i närheten av en stad) och 365 så får man en fantastiskt stor yta skog som 200 pers måste använda sig av för att inte svälta ihjäl.

Det finns tre sätt att undvika problemet:

1) Riv skogen och odla.
2) Idka handel med de icke-ätbara resurser som finns i skogen som man kan byta mot ätbara resurser från utanför skogen.
3) Skit i realism.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

G

Guest

Guest
Pojkar eller män? ;)

Vet inte om du förväntade dig ett komplett spel när du läste intervjun... :gremwink: En del saker ville RiotMinds inte släppa, det får vi respektera. Jag försökte fråga en del saker men de ville inte släppa allt eftersom det lätt kunde bli misstolkningar, detta kan jag ju förstå... Men jag hoppas att jag väckt nyfikenheten hos folk i och med min intervju...

När det kommer till "pojkar" så var det tänkt att vara lite humoristiskt... Men så kanske folk är humorbefriade vad vet jag? :gremwink: Seriöst så ville jag använda en annan term än "RiotMinds" eller nåt liknande... Satt och funderade en stund och kom fram till att "pojkar" var lagom skämtsamt och ganska användbart... Sen kanske inte alla gillar mitt sätt att skriva - må så vara... =P

//Johnny - en 18 årig snorunge =P
---
Johnny
johnny@rollspel.nu

Discordian

Swordsman
Re: Pojkar eller män? ;)

Jag tyckte också det var en aning irriterande, men mest för att det blev en aning tjatigt. "Pojkarna" ditten och "pojkarna" datten. Variation, Johnny, variation! ;)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Archer

Swashbuckler
Ja du blir inte fet på det, men det går att överleva, och om du enbart ska överleva på vad som slumpmässigt existerar i skogen så behöver du stor yta. Jag tänkte snarare på att det finns en möjlighet att ha djur i inhängnader som huvudkälla till födo ämnen, får klarar sig utmärkt i en skog. Sedan så är det ju fullt möjligt att man ser till att på gynsamma platser odla svamp/bär/ nötbärande växter med mera utan att för den delen hugga ned skogen.

Skita i realismen ? tja bara att skapa ett rollspel innebär att man skiter i realismen, det finns inget realistiskt rollspel. Och för övrigt så hatar jag termen "realistiskt" i samband med rollspel, då det av uppenbara skäl är en omöjlighet. Däremot kan rollspel vara "balanserade" eller till och med "mycket trovärdiga", men aldrig realistiska.

G

Guest

Guest
Re: Pojkar eller män? ;)

*fnissa*

Där har du en point och det tar vi till oss... Skall förbättra mig inför nästa intervju som kommer... Whoops, sa jag för mycket nu? ;)

//Johnny

---
Johnny
johnny@rollspel.nu

Archer

Swashbuckler
Glömde kommentera, handel är ju också ett sätt att överleva, det finns ju gott om resurser i skogen som kan bytas mot livsmedel. Men vilka resurser man vill exploatera beror ju ganska mycket på hurvida man är beredd att göra större åverkan på skogen eller inte. Om det nu är alver som har städer i skogarna så antar jag att de inte är direkt beredda på att fälla träden, men kanske möjligtvis sälja en del bearbetade djurskin och dylikt.

Discordian

Swordsman
Re: Ser inte träden för all skog.

Att det sedan är lite svårt att försörja en hel stad med mat på det sättet är ju en annan femma. När man producerar timmer hugger man ju dessutom i allmänhet ner skogen (eller hur var det nu det hängde ihop? Jag borde hängt med bättre i PogoPedagog-bildbanden på mellanstadiet), vilket gör att den hypotetiska staden ganska snart inte ligger i en skog utan på ett kalhygge. Strax efter det kommer nån klurig inflyttad före detta bonde som omskolat sig till barkskrapare på en AMS-kurs på att man kanske skulle kunna dra upp stubbarna och, tja, odla lite potatis eller vete eller nåt på den där marken som bara ligger där till ingen nytta och sälja det man odlar lite billigare än snubbarna som fraktar dit mat från LångtBortUtanförSkogenStället, vilket bland annat skulle medföra att han skulle kunna använda sin surt förvärvade barkskraparlön till att köpa sig ett par nya tofflor i stället för dyra importerade Hobens Sirapslimpor.

Resten kan ni nog räkna ut själva. :)

"Hellre kul i kaos

Malakhai

Veteran
Käka bör man annars dör man....

Jag instämmer med föregående talare... jag menar det finns massvis med olika sätt att lösa problemet med mat... jag menar finns det något som kan hindra folket på Riotmind att fixa med en fantasy inspirerad "trovärdig" lösning på problemet... som hatten här t ex. är ju en fin lösning på ett meningslöst "problem"... allt går att lösa..

Malakhai
Döden är bara början

Discordian

Swordsman
Alver och kottar

Om det nu är alver, som vi alla vet ju är lite... ja, ni vet, "feminina" och så *nudge nudge*, som bor i de där städerna i skogen, och om de verkligen lever på kottar, kommer det då inte att leda till oändliga rader av dåliga skämt om att "ja de där alverna vet ni, de bara snaskar kotte hela dagarna" och så? :)

/Discordian, oroad för alvernas rykte

"Hellre kul i kaos

Vindhand

Myrmidon
fjolliga skogstomtar

Om det nu är alver, som vi alla vet ju är lite... ja, ni vet, "feminina" och så *nudge nudge*,

Och tur är väl det. Om alver inte vore dylika skulle de snart överbefolka världen. (detta är den egentliga förklaringen, allt det där tjafset om "begränsat antal själar" vara bara en undanflykt för att Target var för fördomsfulla för att våga säga sanningen ;)

jag känner på mig att jag inte borde posta detta...

Discordian

Swordsman
Re: fjolliga skogstomtar

Ojojoj, jag tror vi är något på spåren här... :)

Jag har för mig att det nånstans (i en gammal Sinkadus kanske?) står att alver återföds som älvor ibland för att deras själar ska få vila upp sig och vara barnsliga ett tag. Vad heter älva på engelska? Fairy. Vad är fairy slang för? Det hela blir mer och mer uppenbart... :)

"Hellre kul i kaos

Vindhand

Myrmidon

Ojojoj, jag tror vi är något på spåren här... :gremsmile:

Verkligen!
Att det alls blir några nya alver kan man nog tacka de mörka skogarna för. (det är nog därför Eon-alverna är så förbannade, tänk dig själv att växa upp medveten om att du är resultatet av en genant olycka)

Discordian

Swordsman

*LOL*

Fast i de flesta rollspel brukar ju alver ha väldigt bra mörkersyn. De kanske är förtjusta i blindbock? (Med betoningen på "bock", naturligtvis.)

"Hellre kul i kaos

Krille

Super Moderator
"Däremot kan rollspel vara "balanserade" eller till och med "mycket trovärdiga", men aldrig realistiska."

Tja, en stor stad i en skog som överlever utan jordbruk behöver antingen en väl utformad ekonomisk/handelsmässig förklaring eller en jättebudget hos ILM för att bli trovärdig hos mig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Discordian

Swordsman
<quote>Och för övrigt så hatar jag termen "realistiskt" i samband med rollspel, då det av uppenbara skäl är en omöjlighet. Däremot kan rollspel vara "balanserade" eller till och med "mycket trovärdiga", men aldrig realistiska.</quote>

Vilka är dessa (för mig inte så) uppenbara skäl?

"Hellre kul i kaos

Vindhand

Myrmidon

Hmm... good point... De kanske offrar sig ibland för artens fortbestånd?

Man skulle kunna binda det (hehe :gremwink: till religion... med jämna mellanrum har de en mystisk och hemlig rit som involverar ögonbindlar och annat. Resultatet är nya alver som en gåva från någon lämplig guddom :gremsmile: