Jo, precis. *ahem* Kanske skulle vidareutveckla det här lite...
Fantasyvärldar ska givetvis ha med sina ondingar, vad vore det annars? Men ondska är alltid något lite knepigt, vissa kör orcer som jätteonda (slagpåsar, helt enkelt), andra kör med att de faktiskt har ett fungerande samhälle och kan samverka med andra raser. Personligen föredrar jag ondska i den senare världen.
Lite glad-fantasy kan ändras drastiskt till skräckfantasy, det är inte vidare svårt heller. Onda magiker (cliché, men vänta) som springer omkring i staden på natten och mördar samt styckar sina offer, tar med sig vissa organ och sen lämnar kroppen. Demoner, som även om de är lite för mycket gladfantasy, kan man också använda. Speciellt om demonen ifråga har tagit en "mänsklig" skepnad och tja, kör sina demon-grejer.
Det hela beror lite på hur du vill ha din skräck, antar jag. Psykologisk skräck? Då skulle jag nog använda antingen demonen (sår split och misstankar i folks sinnen, folk reagerar konstigt/aggresivt), vampyren (_något_ händer med ungmön Tilda, men vad? Hon verkar blek och frånvarande?) eller en helt vanlig människa som utför sina "helt onormala" experiment på tiggare och liknande. Vad händer om ett av experimenten rymmer? Vad är hans _planer_ med dessa experiment?
Tja, jag yrar...