Nekromanti Skräck äventyr & signatur

Karlsson

Veteran
Jag skulle behöva lite tips om hur man får in rätta känslan i ett skräck äventyr. Jag gjorde ett försök till ett vid förra spelmötet och fick faktiskt en spelare att skrika till av rädsla ( eller överaskning?). Med dom andra spelarna gick det däremot skit, flera var så uppe i att planera sitt nästa drag att dom missa allt annat.

Och angående signaturen, eftersom jag inte är så haj på det här med citat och sånt frågar jag: är det tillåtet att använda ett citat från en fantasy bok utan tillstånd?
jag kanske borde ha gjort 2 inlägg.....

Tzoch'anthar

Veteran
Omvärldens attityd mot spelarna måste vara hård från början till slut. Spelarna skall hur bra de än är vara ovissa om de skulle klara en strid med vad som än kan finnas därute i mörkret. Se till att lägga in händelser som spelarna inte riktigt kan förstå. Målande beskrivningar som nattliga djurläten, prassel i buskar, vindar som vänder ger mer känsla av att vara där. Jag tror framför allt att skräcken bör visa sig när spelarna minst anar det och sedan skickar man in det tunga artelleriet.

/Tzoch

Mmm

Swordsman
är det tillåtet att använda ett citat från en fantasy bok utan tillstånd?

Det lär inte vara nån som bryr sig om vad man signerar sina e-post brev/foruminlägg med.

Men skall man vara laglydig så skall man väl ha en korrekt källhänvisning. Har man det så är det fritt fram även att använda sig av citat i mer kommersiella syften.

Min signatur vete fan vem som skrivit när jag tänker efter ...

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry

ripperdoc

Myrmidon
Musik kan även vara utmäkrt, men även mycket förstörande. Bara ett passsande stycke kommer vid rätt tillfälle. Sedan kan man studera en vanlig skräckfilm för att få veta hur man ska bli skraj. För det första, det skall i inledningen röra sig om helt normala händelser, som att man i Eon ska gå och köpa vapen eller övernatta som vanligt vid sidan av vägen. Sedan skall oförklariga saker börja hända, som får rollpersonerna undrande. Sedan skall man skjuta tätt med skräckartilleriet, MEN, nästan bara lösa skott. Gör spelarna på helspänn för små katter eller liknande. Sådana här falska spår är ett måste, för skräcken handlar om okunnighet. Om allt är normalt, men en skugga försvinner runt ett hör och det verkligen är "mördaren" elelr vad man nu vill ha, då kommer RP:na följa efter och döda denne tillslut. Om det istället var en katt som var skuggan, om pengar börjar försvinna från bältet (ficktjuv), när hästarna blir skraja (vargar) etc. Sedan skall vad-det-nu-är-som-är-så-hemskt vägra dö. Han skall reta rollpersonerna och driva dem till vansinne, till den stora upplösningen.

/RipperDoc - typ

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
musik som spelsystem

Senast jag spelade in nomine funderade vi på problemet med att få passande musik till den aktuella spelsituatonen. En ide var att vända på sambandet... i stället för att sitta och fibbla med CD-växlare och fjärrkontroller för att tvinga fram en passande låt skulle man kunna låta spelsituationen följa musiken. Om det råkar komma en mystisk låt (twin-peaks) låt spelet bli litet mystiskt. Om det kommer en Actionlåt, fixa en farlig situation o.sv... Inte helt seriöst men en kul tanke /images/icons/smile.gif

Rev

Warrior
Personligen försöker jag skrämma spelarna, inte rollpersonerna. Jag tycker inte det är ett dugg skrämmande när spelledaren slänger fram något übermäktigt vulgomonster med stora tentakler, utan man ska istället försöka få fram en bra stämning på annat sätt.

Släck ner på belysningen, eller spela om möjligt i en källare eller på någons vind. Stearinljus funkar alltid bra, och musik kan användas, om det görs på rätt sätt och relativt sparsamt. Använd dig av olika röstlägen, mystiska ljud, et cetera.

Spelar man som SL sina kort rätt så är det fullt möjligt (och dessutom inte så svårt) att få rollpersonerna att skita på sig av skräck när de vandrar omkring i en helt vanlig, tom tvåplansvilla.

/R

Tzoch'anthar

Veteran
Re: musik som spelsystem

Det funkar, ibland. Oftast sker det rent psykologiskt att strider börjar vid actionlåtarna och skräcken kommer vid de mystiska osv.

/Tzoch

Vindhand

Myrmidon
Re: musik som spelsystem

Jag har inte testat det själv men det känns som en kul ide, speciellt för ett halvoseriöst splatteräventyr :)