Nekromanti Skräck i annorlunda fantasymiljöer

CGH

Warrior
Det har hänt att jag skrivit lite här om mitt projekt Tellakhas och nu kommer jag tillbaka för att få lite mer feedback.

Spelet har omvandlats flera gånger om för att jag inte har varit nöjd med själva grundkonceptet.

Spelet har dragit sig mot att bli någon slags konspiratorisk skräck i en exotisk fantasyvärld. Smalt och kanske motsägelsefullt, men det borde gå!

Nedan beskrivs de olika stämningarna som ges utav olika saker i världen.

Naturen: Bestar och underliga djur gömda i djupa hav och djungler. De är drabbade utav den onda gudens förvridningar utav världen.

Samhället: Orättvist och i vissa fall "barbariskt", och med många konflikter, men ändå med en struktur som tillåter konspirationer.

Världsbilden (den hemliga): Världens gudar är varken särskilt trevliga eller hjälpsamma. De är i många fall maktgiriga varelser som vill ta för sig av världen innan den går under. Andra sysslar med vad som faller dem i smaken.

Världen omskapas i cykler. Varje ny värld blir mörkare och mörkare. En gud gömmer sig för skapargudarna för att ständigt återkomma och förstöra världen. Varje gång guden kommer tillbaka är den starkare.

Jag skulle vilja få höra folks tankar om det här kan funka.

Problemet kan vara att skräcken mår dåligt av att spelarna inte riktigt kan sätta sig in i världen för att den är lite annorlunda från normal fantasy. Om allt är konstigt är det ju svårt att bli rädd för det som är konstigt. Jag funderar på att lägga in många bestar och djur okända i våran värld.

Går det att göra skräck i en annorlunda fantasyvärld som få känner igen sig i?

Rising

Vila i frid
Först: Läckert med skräck i en annorlunda setting!

"Världen omskapas i cykler. Varje ny värld blir mörkare och mörkare. En gud gömmer sig för skapargudarna för att ständigt återkomma och förstöra världen. Varje gång guden kommer tillbaka är den starkare."

Det låter kanske lite som en skolgårdsbuse. En sån där som river ner andras snögubbar. Var det meningen?

"Jag skulle vilja få höra folks tankar om det här kan funka."

Jo, det tror jag, men kanske saknas det motsättningar som får en att tänka till. Du skriver till exempel att det finns vilda läbbiga bestar i naturen, samtidigt som samhället är orättvist och barbariskt.

"Bestar & Barbarer"

Det hade kanske varit läbbigare om man hade en kontrast att bygga på. Typ, så länge samhället var primitivt så hade de inga problem med naturen, men när de började bli civiliserade och expanderade sina städer, så rubbade de ekosystemet och primitiva bestar lämnade sina revir i djunglernas hjärtan för att söka mat närmare civilisationerna. Och om man då tänker att människorna är akademiker, matematiker, alkemister, vetenskapsmän och teologer (och fula. Tänk I Rosens Namn) så förstår man ju att vilddjuren enkelt lägger ned sina byten och får smak för människokött.

Eller nåt. Nej, förlåt. Mitt huvud vandrade iväg.

Du skriver ju att samhället har konflikter och till och med utrymme för konspirationer. Där har du ju motsättningar.

Försök lyfta fram de kontraster du redan har i ditt koncept, alltså. Tänk lite som Alan Moore, han lyfter nästan alltid fram just motsatserna som finns i hans serier. Dr.Jekyll plågas av samvetskval/Osynlige Mannen har inget samvete alls. Ozymandias är en övermänniska som verkar kunna klara allt/Nightowl är en småfet fjant som inte klarar någonting. Ozymandias har en vision för att råda bot på jordens undergång, och låter ändamålen helga medlen/Rorschack dör hellre än att kompromissa, men är desillusionerad och känner sig maktlös i det stora hela. Osv.

Hela tiden dessa kontraster, motsatsförhållanden, speglingar, friktioner. Lysande berättartricks.

Alla har dem säkert, men det är svårt att lyfta fram dem. Lovecraft lät inte Elder Thingsen kriga mot Great Race, den konflikten skulle ju inte ha tillräcklig kontrast, utan han satte de två intelligenta, civiliserade folken mot varsitt djuriskt, aggresivt och primärt; shoggoths resp. flygande polyper.

Så, om jag tillåts citera en vis man (=mig själv) så skulle jag vilja säga:
"lyft fram motsättningarna!"

---

Men visst; bestar i djupa hav och djungler. Jag älskar sånt.

/Rising

CGH

Warrior
Det låter kanske lite som en skolgårdsbuse. En sån där som river ner andras snögubbar. Var det meningen?
:gremwink: Jag har haft en tanke på att det är en gud som är avundssjuk på de andra gudarna skapelser för att han "inte fick vara med och leka" för mycket mycket länge sedan. Men så som du beskrev det har jag inte sett det förut, men det är en helt riktig beskrivning.

Jo, det tror jag, men kanske saknas det motsättningar som får en att tänka till. Du skriver till exempel att det finns vilda läbbiga bestar i naturen, samtidigt som samhället är orättvist och barbariskt.
Menar du då att det inte är tillräckliga kontraster mellan naturen och människorna? Tanken är att den onda skall korrumpera och bryta ned allt tills den slutgiltiga undergången kommer.

En kunskap som man för en stund kan lugna ned sig med är att en ny värld återskapas efter att denna förstörs, men den som efterforskar tillräckligt mycket (frågar ut gamla andar och varelser mm) får veta att den nästa världen kommer bli ännu mörkare.

Typ, så länge samhället var primitivt så hade de inga problem med naturen, men när de började bli civiliserade och expanderade sina städer, så rubbade de ekosystemet och primitiva bestar lämnade sina revir i djunglernas hjärtan för att söka mat närmare civilisationerna.
Nja, det går inte ihop med mina ideer direkt. Tänkte du som att "människan har gjort fel för att de har byggt en civilisation" eller bara brainstormade du?

Försök lyfta fram de kontraster du redan har i ditt koncept
Tack för tipset! Det skall jag försöka göra.

Rising

Vila i frid
"Menar du då att det inte är tillräckliga kontraster mellan naturen och människorna? Tanken är att den onda skall korrumpera och bryta ned allt tills den slutgiltiga undergången kommer."

Jag tänkte att det kanske skulle bli tydligare om man fick se något brytas ned, medan det bröts ned. Då måste man ha något obrutet att börja med.

"Nja, det går inte ihop med mina ideer direkt."

Nej, jag såg det. Men det är inte så viktigt vad det finns för motsatser och kontraster, bara du kan hitta något och lyfta fram det på ett kittlande sätt. Om det blir för platt så förlorar man dynamik. Liksom "Aggresiva, primitiva rovdjur lurar runt de primitiva, brutala barbarerna som ber till deras urålderliga, primitiva monstergudar som är rena naturkrafter och..." då tappar man kontrast. Det är inget fel med att ha en genomgående känsla, såsom att det är en primitiv urvärld man spelar i, men då kan man hitta något annat som tillför ett element av motsättning och friktion.

Typ. Men vad det kan vara, det får du själv klura på.

/Riz