Tyvärr kan jag nog inte precis säga att jag har varit i en situation som jag verkligen varit rädd för något. Som mest har jag nog gått till en typ av... orolighet av "något kommer hända" eller något, snarare än ren rädsla som skulle få mig att skrika och/eller gå rent ljudlös och/eller fly eller krypa ihop till en liten boll. Jag kan ju såklart få dom där tillfällen där håren på mina armar reser sig, och/eller en kall kår som går längs ryggen, skulderbladen, eller övre delarna av armarna, och upp till nacken och backre delen av huvudet. I spel, filmer, tv-serier, riktiga händelser, mm... dom grejer som oftast får en faktiskt märkbar reaktion ifrån mig... är jump-scares, jag kan rycka till och sådant. Men mer än det har jag inte än så länge råkat ut för i reaktions effekt. Dom kalla kårarna kan ju oxå visa sig där.
Med det sagt så betyder inte det att jag inte kan känna stämningen i en skräck/horror film eller något, men det kräver en väldigt specifik typ av stämmning för att jag ska verkligen känna det, och mycket av det har oxå med vilken typ av film det är utanför skräck/horror... vilket i slutändan avgör om jag tycka om filmen eller inte. För "skräck/horror" som genre gör inget för mig igentligen... tycker oftast dom är oerhört tråkiga att titta på/spela/mm, det finns undantag så klart... men det är ju snarare undantagen som bekräftar reglen, än något annat... det behöver inte ens vara skräck elementet i dom som gör att jag tycker dom är bra.
En hel del sci-fi filmer som har rätt stämning för mig har redan nämnts, som t.ex Alien och Event Horizon. Så här är ett par tillägg av liknande filmer, som kanske kan användas som grund för ett pnp rpg (inte i någon specifik ordning, och kvaliten på dom kan väl variera oxå). Pandorum (2009), Pitch Black (2000), Sunshine (2007), Cargo (2009, en Schweizisk film), The Last Days On Mars (2013)... kan finnas fler, men i så fall minns jag dom inte, eller minns inte namnen (urusel på att komma ihåg namn).
Men i ett rent penna och pappers rollspel, så funkar det helt enkelt inte för mig... Skräck/horror pnp rpg's skulle aldrig kunna ge mig en känsla av rädsla, eller få mitt blod att pumpa, från ett sådant typ av spel. Och det är ju oxå en genres som i helhet inte intresserar mig. Så att få ett intresse, för ett spel med det som basis, kan jag inte.
Kan väl oxå nämna att så långt jag kan minnas så har jag aldrig haft någon mardrömar. Har haft drömmar som kändes riktiga (har det rätt ofta faktiskt, drömmar av alla de slag som känns väldigt riktiga) där jag har varit t.ex jagad av något... antingen okänt vad det var, eller känt, men där jag vetat att om jag inte lyckades fly undan så skulle jag vara körd. T.ex hadde en dröm där jag jagades av en tiger som jag visste skulle äta upp mig om den kom ifatt, men jag var aldrig rädd... och jag till och med "lekte" med den, och medvetet irriterade den... sådant som att när den kommer i sitt hoppande anfall bara glida åt sidan så den missar eller något, minns även en "scen" där den var nästan helt ifatt mig, där jag försvann runt en hörna och stannade upp, och när tigern kom runt hörnan så knäppte jag till den på nosen med pekfingret (pekfinger mot tumme och sedan snärta iväg pekfingret), varpå den ryggade tillbaka lite grann, och jag försvann iväg, innan den tog upp jakten igen. XD