Hej!
Tänkte använda mig av skräck i westernrollspelet. Men jag vill inte gå så långt som Deadlands har gjort: http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlands
Vill behålla känslan av realism och vara trogen den historiska eran som det utspelar sig i.
I indiankulturer finns det ju många berättelser om andeväsen och andar, något jag tycker man skulle kunna använda sig av för att skapa inslag av skräck i en kampanj.
Voodoo är också någonting man skulle kunna använda sig av. Vet dock inte hur det passar in i en western setting, såvida man inte befinner sig i New Orleans. Kanske att det reser någon udda personlighet i sällskapet som tillämpar voodoo.
Spöken är väl det mest klassiska. Om ett spöke hemsöker en indiangravplats, ett spökstad eller en gammal gruva.
I en 1800 talsmiljö där ovanstående skräckinslag uppdagas - skulle säkert förklaras utifrån en religiöst perspektiv - att det är onda andar, demoner.
Jag vill inte att skräck bara finns där för att skrämma upp spelarna, för jag tycker inte skräck i sig själv fyller något självändamål... utan jag vill att skräckinslagen fyller ett djupare syfte än så. Men riktigt hur vet jag inte.
Vad har ni för tankar kring skräck i westernrollspelet?
/Eagle
Tänkte använda mig av skräck i westernrollspelet. Men jag vill inte gå så långt som Deadlands har gjort: http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlands
Vill behålla känslan av realism och vara trogen den historiska eran som det utspelar sig i.
I indiankulturer finns det ju många berättelser om andeväsen och andar, något jag tycker man skulle kunna använda sig av för att skapa inslag av skräck i en kampanj.
Voodoo är också någonting man skulle kunna använda sig av. Vet dock inte hur det passar in i en western setting, såvida man inte befinner sig i New Orleans. Kanske att det reser någon udda personlighet i sällskapet som tillämpar voodoo.
Spöken är väl det mest klassiska. Om ett spöke hemsöker en indiangravplats, ett spökstad eller en gammal gruva.
I en 1800 talsmiljö där ovanstående skräckinslag uppdagas - skulle säkert förklaras utifrån en religiöst perspektiv - att det är onda andar, demoner.
Jag vill inte att skräck bara finns där för att skrämma upp spelarna, för jag tycker inte skräck i sig själv fyller något självändamål... utan jag vill att skräckinslagen fyller ett djupare syfte än så. Men riktigt hur vet jag inte.
Vad har ni för tankar kring skräck i westernrollspelet?
/Eagle