Nekromanti skräck i western

Eagle

Swordsman
Hej!

Tänkte använda mig av skräck i westernrollspelet. Men jag vill inte gå så långt som Deadlands har gjort: http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlands

Vill behålla känslan av realism och vara trogen den historiska eran som det utspelar sig i.

I indiankulturer finns det ju många berättelser om andeväsen och andar, något jag tycker man skulle kunna använda sig av för att skapa inslag av skräck i en kampanj.

Voodoo är också någonting man skulle kunna använda sig av. Vet dock inte hur det passar in i en western setting, såvida man inte befinner sig i New Orleans. Kanske att det reser någon udda personlighet i sällskapet som tillämpar voodoo.

Spöken är väl det mest klassiska. Om ett spöke hemsöker en indiangravplats, ett spökstad eller en gammal gruva.

I en 1800 talsmiljö där ovanstående skräckinslag uppdagas - skulle säkert förklaras utifrån en religiöst perspektiv - att det är onda andar, demoner.

Jag vill inte att skräck bara finns där för att skrämma upp spelarna, för jag tycker inte skräck i sig själv fyller något självändamål... utan jag vill att skräckinslagen fyller ett djupare syfte än så. Men riktigt hur vet jag inte.

Vad har ni för tankar kring skräck i westernrollspelet?

/Eagle

Kolla in filmen Ravenous, den är ett bra exempel på skräck i Western miljö och är också baserad på Indian legenden om Wendigon.

Jag tror personligen skräck elementen i Western mest kommer till sin rätt ifall spelarna är rejält isolerade i Vildmarken, tex som i ovan nämnda Ravenous.

Jag har själv såvitt jag minns aldrig testat skräck i western miljö men vill minnas att jag tänkt tanken vid ett par tillfällen.

Eagle

Swordsman
Hej!

Tack för tipset. Den ska jag ta och titta på.

När jag skrev att jag ville ha skräck i western, så vill jag givetvis inte alla äventyr skall fokusera på skräck. Men vissa äventyr kan vara kul att koppla till lite skräck, mystik, gåtor och oförklarliga ting. RP ska liksom ha känslan av att de möter motstånd som de inte riktigt förstår sig på och att inga vapen i världen kan rädda dem ur knipan.

Vad för intressanta äventyrsideer dyker upp i ditt huvud med anledning av detta?

Ett sätt att "besegra" otäcka varelser i skräckrollspel är ofta okultism. Men sånt förekommer ju inte i westernrollspelet i samma utsträckning som i andra mer utpräglade rollspel. Så med bakgrund av det - hur kan RP förväntas besegra den sortens motstånd som vapen inte rår på? Att bara sätta sig ner och be blir lite för enkelt och något av ett anti klimax - även om det rent logiskt är en naturligt att vända sig till Gud för beskydd. Men som sagt... det blir en för enkel utväg.

/Eagle

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Jag har också funderat på skräck i Western, men utifrån helt andra utgångspunkter.

Eftersom vi befinner oss i 1800-talets Amerika spelar självklart kristendomen en stor roll. Det kan man använda sig av. Bibeln är full av märkliga föreställningar, som att vissa människor är besatta av demoner, att man kan möta Djävulen etc. Låt sådant existera i spelet - exakt i den grad man tycker är spännande.

Spöken är väl annars det mest självklara. Det finns ju många (slavar, indianer, sjöfarare etc) som har anledning att vara osaliga. Vill man spela strikt realistiskt kan man ju faktiskt låta det vara hallucinationer - eller kanske oklart, spelarna får aldrig veta vad det var de egentligen såg.

Som helhet tycker jag att skräckinslag är en fråga om genregränser - allt som passar in i den värld man har tänkt sig är bra. Allt annat bör man låta bli. Själv skulle jag nog välja att låta exempelvis spökens existens vara oklar.

Eagle

Swordsman
Har du några uppslag på äventyr som har tonvikt på skräck?

/Eagle