Discordian
Swordsman
Har någon någon gång lyckats få till någon slags skräckstämning i ett WoD-spel?
Vampire ska ju vara ett spel om "personal horror", men det görs det ju inte speciellt mycket av. "Visst, koolt, jag är vampyr, jag måste dricka blod. Det kan jag ta, för jag är ju en så hård kille/så rubbad redan innan/en goth-wannabe/så ångestdrabbad redan innan att det inte gör någon skillnad."
I Werewolf är karaktärerna bland de hårdaste varelser som finns, och då är det svårt att skrämma spelarna. "Han skjuter dig med sin ultrafeta pistol!" "Jag reser mig upp och slår skallen av honom med mina klor." "De kör över dig med en långtradare!" "Jag ligger still och reggar ett par rundor, sen borstar jag av mig och knatar vidare." Visst, det går att hota den fina miljön som voffendoffarna vill rädda, men det är svårt att riktigt -skrämmas- med något sådant.
I Mage kan man möjligen skrämmas med möjligheten att bli hjärntvättad av Teknokratin, men det känns lite tamt på något sätt. Det beror kanske på att det är ett hot som är svårt att genomföra, eftersom det är ett rätt stort ingrepp att ta ifrån en spelare hans karaktär, vilket är det som ska till. En SL som "stjäl" en spelares rollperson mot hans vilja finner sig snart utan spelare.
Wraith har jag själv inte spelat, men där kan möjligen de onda impulserna som spelarna ska pracka på varandra vara lite otäcka. I övrigt är det ju mest bara betongångest snarare än skräck.
Changeling skulle ha stor potential för skräck, eller åtminstone tragedi - risken att förlora sin fantasi och bli till en vanlig grå-Svensson borde ju skrämma byxorna av vilken rollspelare som helst - men det verkar inte heller utnyttjas speciellt mycket.
Genomgående verkar det som om man möjligen kan utsätta spelarna för tragedi eller lite ångest, men skräcken tycks vara rätt avlägsen.
Har någon några tips? Hur gör man för att skrämma en två hundra år gammal vampyr, eller en muskelpackad stridsmaskin till varulv? Vad finns det i WoD (annat än Baba Yaga (st?) och liknande monster) som man kan skrämmas med?
"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
Vampire ska ju vara ett spel om "personal horror", men det görs det ju inte speciellt mycket av. "Visst, koolt, jag är vampyr, jag måste dricka blod. Det kan jag ta, för jag är ju en så hård kille/så rubbad redan innan/en goth-wannabe/så ångestdrabbad redan innan att det inte gör någon skillnad."
I Werewolf är karaktärerna bland de hårdaste varelser som finns, och då är det svårt att skrämma spelarna. "Han skjuter dig med sin ultrafeta pistol!" "Jag reser mig upp och slår skallen av honom med mina klor." "De kör över dig med en långtradare!" "Jag ligger still och reggar ett par rundor, sen borstar jag av mig och knatar vidare." Visst, det går att hota den fina miljön som voffendoffarna vill rädda, men det är svårt att riktigt -skrämmas- med något sådant.
I Mage kan man möjligen skrämmas med möjligheten att bli hjärntvättad av Teknokratin, men det känns lite tamt på något sätt. Det beror kanske på att det är ett hot som är svårt att genomföra, eftersom det är ett rätt stort ingrepp att ta ifrån en spelare hans karaktär, vilket är det som ska till. En SL som "stjäl" en spelares rollperson mot hans vilja finner sig snart utan spelare.
Wraith har jag själv inte spelat, men där kan möjligen de onda impulserna som spelarna ska pracka på varandra vara lite otäcka. I övrigt är det ju mest bara betongångest snarare än skräck.
Changeling skulle ha stor potential för skräck, eller åtminstone tragedi - risken att förlora sin fantasi och bli till en vanlig grå-Svensson borde ju skrämma byxorna av vilken rollspelare som helst - men det verkar inte heller utnyttjas speciellt mycket.
Genomgående verkar det som om man möjligen kan utsätta spelarna för tragedi eller lite ångest, men skräcken tycks vara rätt avlägsen.
Har någon några tips? Hur gör man för att skrämma en två hundra år gammal vampyr, eller en muskelpackad stridsmaskin till varulv? Vad finns det i WoD (annat än Baba Yaga (st?) och liknande monster) som man kan skrämmas med?
"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste