Troberg
Sinister eater
I en annan tråd skrev jag nyligen följande text, då insprängd i en annan diskussion. Den fick mig att fundera och jag tror att jag är något på spåren och tycker därför att den är värd en egen tråd.
Here goes (Ber om ursäkt om den är lite förvirrad, skrev den fort eftersom jag verkligen behövde gå på toaletten och inte ville sitta i en pöl och skriva den. Jag är rätt så nöjd med den ändå som en brandfackla mot traditionell skräck.):
Varför ser man inte mer av den skräcken? Varför hänfaller alla spel åt sådana (rätt så löjliga egentligen) skräckmoment som vampyrer, varulvar, zombies, razider, spöken och demoner? Är det för att de inte träffar så mitt i prick att det blir för otäckt? Att de ger en trygg distans till skräcken? Är det för att det inte är spännande-otäckt längre utan istället blir hemskt-otäckt?
Är detta något man kan eller bör använda i spel, och i så fall hur (och om inte, varför)?
Några andra tankar i ämnet?
Here goes (Ber om ursäkt om den är lite förvirrad, skrev den fort eftersom jag verkligen behövde gå på toaletten och inte ville sitta i en pöl och skriva den. Jag är rätt så nöjd med den ändå som en brandfackla mot traditionell skräck.):
Min fråga är då:Min poäng var att folk glömmer fort och är det inte egentligen det som är den verkliga skräcken? Att vi upprörs en vecka eller så, sedan är vi bara lite milt ogillande och efter några år så kommer vi inte ihåg om det hände på riktigt eller i en film med Bruce Willis. När det gått så långt så är läget redo för nästa illdådare att kliva in på scenen och göra om samma sak igen, utan att folk lärt sig någonting utan bara låter det ske om och om och om igen. Det är den civiliserade världens skräck. Det är vad Kurtz pratade om. Att bli civiliserad är att omfamna skräcken, låta den vagga dig till sömns och att låta den ske. "The horror, the horror". Nå, Mistah Kurtz is dead och ingen kommer ihåg vad han sade heller, eftersom vi då tvingas att inse vem vi egentligen är och det skulle vi inte klara och då dövar vi hellre samvetet med glömska.
Rota omkring lite i bottenslammet i det som vi glömt och du hittar du den verkliga skräcken. Tro inte att Dorian Grey var unik med att ha en polerad fasad som döljer ett krälande mörker, vi har alla den. Jag vet i alla fall att jag har fått min dos av saker som jag mestadels glömmer för att jag inte orkar komma ihåg dem, och det är något jag skäms för, men ändå inte kan låta bli att göra. Det är existentiell skräck när den är så otäck att man inte ens vill spela den (såvida man inte är Ymir antar jag), det behövs inga blodtörstiga vampyrer för att hitta den. Hur kan man fly skräcken man har inom sig? Lovecraft var på rätt väg, kunskap är leder till skräck, även om den inte behöver ha med monster och urgamla gudar att göra. Man har en skyldighet som människa att hålla sig informerad om de illdåd som begås så att de inte ska upprepas, samtidigt så orkar man inte bära bördan av att känna till dem. Vonnegut skrev i Galapagos att människosläktets största problem är att vi har en för kraftfull hjärna för vårt eget bästa. Vi är för smarta för att vara lyckliga. Jag tror han har en poäng.
Om jag hade fått välja skräck i verkligheten så skulle jag valt vampyrer framför kunskapen om verkligheten. Vampyrer kan man slåss mot med ett krocketset om det kniper. Hur slåss man för att glömma det som är smärtsamt utan att glömma det som är viktigt? Det är när man inser att för att vara en god människa så måste man också leva med mörkret, omfamna skräcken som man inser hur kört läget är. Skräcken är inte ett monster. Den bor i våra minnen. Den är vad vi är.
Varför ser man inte mer av den skräcken? Varför hänfaller alla spel åt sådana (rätt så löjliga egentligen) skräckmoment som vampyrer, varulvar, zombies, razider, spöken och demoner? Är det för att de inte träffar så mitt i prick att det blir för otäckt? Att de ger en trygg distans till skräcken? Är det för att det inte är spännande-otäckt längre utan istället blir hemskt-otäckt?
Är detta något man kan eller bör använda i spel, och i så fall hur (och om inte, varför)?
Några andra tankar i ämnet?