Nekromanti Skräckens sanna natur

Troberg

Sinister eater
Efter att ha läst ett antal diskussioner om vad som är skrämmande och vad som inte är det så tänkte jag föreslå en lösning.

Vi börjar med att lista filmer vi tycker är skrämmande. När några filmer börjar utkristalliseras som mer skrämmande än andra så plockar vi sönder dem och ser vad som gör dem skrämmande. Sedan försöker vi göra rollspelstermer av det.

Jag börjar med en kort lista över filmer jag av olika anledningar tycker funkar.

Riket
The Shining
Blair Witch Project
Alien
Night of the living dead

Jag kan direkt se vissa gemensamma faktorer här, trots att det är mycket olika filmer, men lämnar dem tillsvidare därhän.

entomophobiac

Low Prep High Play
Min lista

Ok. Min lista:

The Thing
Event Horizon
Alien
Devil's Advocate

That's it. Event Horizon är den enda som skrämt mig som "vuxen". Men å andra sidan är det nog bara andra Alien filmen - Aliens - som verkligen skrämt mig ordentligt. Förstår inte varför, eller hur, men när jag såg den första gången i mitt liv (typ tio år gammal) så var jag verkligen livrädd hela natten därefter.

Till saken hör nog att jag stannade uppe länge trots att jag inte fick, för att föräldrarna inte var hemma... men det är en annan historia.

Nightowl

Champion
Jag undviker filmer som kan tänkas verkligen skrämma mig, eftersom jag egentligen inte gillar skräck. Så, vad kan man lära av min därför verkligt korta lista? Ingen aning...

Event Horizon
När lammen tystnar
Dubbelgångare
The Ring

Däremot blev jag trots att jag är en total fegis inte det minsta skrämd av någon Alien-rulle, Carpenter's The Thing, någon Poltergeist, någon Psycho eller Blair Witch.

Vad det nu säger.

Erik

Erufailon

Swordsman
Event horizon?

har inte hört något om denna film, någon som vill berätta utan att för den delen berätta hela story:n, ifall man vill se den någon liksom.

har inte sett för många skräckfilmer i mitt liv, men exorcisten är väll bra skräck, har dock inte sett den nya utgåvan...
sedan var det någon sci-fi skräckfilm jag såg men som jag inte kommer ihåg namnet på och kommer bara ihåg några incidenter i den, det var ganska länge sedan, det enda jag riktigt komm ihåg är att den var hemskt läskig.

sedan så måste jag bara ta upp space 1999 (eller månbas alfa på svenska) , den är mycket bra enligt mig, skräck, känslan av instängdhet, på något sätt känner jag mig berörd av de få avsnitt jag sett.

Krille

Super Moderator
Event Horizon!

"har inte hört något om denna film, någon som vill berätta utan att för den delen berätta hela story:n, ifall man vill se den någon liksom."

2042 skickas djuprymdsforskningsskeppet Event Horizon iväg mot solsystemets yttre gräns. Det har ett hemligt uppdrag: att testa ett nytt överljusdrivsystem som viker ihop rymden så att två punkter blir en och samma. Man gör detta genom ett konstgjort svart hål, som skapar en konstgjord händelsehorisont där naturlagarna mer eller mindre upphör att gälla. På så sätt kan man färdas från en punkt i universum till vilken annan punkt som helst. Allting går jättebra, tills Event Horizon plötsligt försvinner.

2049 får man in en svag signal vid Neptunus från Event Horizon. Räddningsskeppet Lewis and Clarke skickas ut för att undsätta Event Horizon och få reda på vad det var som hände.

Event Horizon har kommit tillbaka. Men inte ensam.

Nightowl

Champion
Re: Event horizon?

I en nära framtid kommer folk till en rymdbas som övergivits. Bevarade inspelningar tyder på att den förra besättningen blivit spritt språngande galen på ett mycket obehagligt sätt.

Sedan blir det krypande mycket värre.

Filmen var direkt obehaglig, vilket är hur jag oftast reagerar på vad som brukar betraktas som 'bra' skräckfilm.

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tycker att väldigt få filmer verkligen är skrämmande. Många fungerar på den primitiva nivån att någon hoppar fram och ropar "Bu!", men det är bara överraskning, inte skräck. Vilka filmer har jag då sett som verkligen är skrämmande?

Alien
Jaws
The Shining
The Hitcher
Event Horizon

Om man ska börja analysera sönder filmerna finns det två saker i dem som kan betraktas som skrämmande: stämning och fara.
Stämning: Stämningen är egentligen det enda regissören har att jobba med i en film som The Shining. Det händer märkliga saker utan att de förklaras och det är det som är otäckt. Musiken är det absolut viktigaste för stämningen. Att titta på en skräckfilm utan ljud är inte ett dugg otäckt.
Fara: För att en film ska bli skrämmande måste hotet i princip vara ostoppbart, som i Alien eller Event Horizon. I The Shining är hotet mindre otäckt eftersom det utgörs av en halt snubbe med en yxa. Det våg av vanliga-människor-blir-galna-filmer som kom under nittiotalet var genuint oskrämmande. "Åh nej! Barnvakten har en kniv och hon är en knäpp brud som väger hälften så mycket som jag. Vad ska jag göra?" En annan film som inte fungerar eftersom faran är för mesig är the Exorcist. Om det värsta djävulen har att komma med är att besätta en liten tjej och få henne att kräkas ärtsoppa på en präst kanske inte helvetet är så illa i alla fall.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Event horizon?

har inte hört något om denna film, någon som vill berätta utan att för den delen berätta hela story:n, ifall man vill se den någon liksom.
Lite hellraiser in space ungefär. Funkade inte alls för mig.

sedan så måste jag bara ta upp space 1999 (eller månbas alfa på svenska) , den är mycket bra enligt mig, skräck, känslan av instängdhet, på något sätt känner jag mig berörd av de få avsnitt jag sett.
Eftersom jag har nästan alla avsnitt av den så bara måste jag svara fast jag egentligen inte har något att säga. En del avsnitt funkar som du säger, men långt ifrån alla. Jag tror dock att konceptet skulle kunna lånas för rollspel och göras mycket mörkare, kanske med lite stänk av datorspelet Martian Gothic. Har själv påbörjat en kampanj på liknande tema (dock på en rymdskeppskonvoj i stället för en månbas) med stor framgång.

Netzach

Veteran
Skräckisar

Som många påpekat ganska sällsynt med skräckfilmer som faktiskt skrämmer på riktigt, men några som väckte tankar, funderingar och viss oro hos mig var:

*Pet Sematary -iofs för många år sedan, men jag tycker fortfarande att den kalla, olycksbådande stämningen i den filmen är grym

*Sixth Sense

*Stir of Echoes

*Jeepers Creepers

Temat här tycks vara spöken och gengångare :gremshocked:

*Memento -Ingen skräckfilm egentligen, men fruktansvärt obehaglig ändå.

Rising

Vila i frid
Risings rullar:

Okej, jag listar dem i någon sorts ordning som både tar i beaktning hur bra jag tycker de är idag, och för hur rädd jag blev av dem när jag såg dem.
Några filmer kom inte med (Gremlins, Ouijaboard) trots att de gav mig tokiga mardrömmar, men jag var så väldigt liten då. Sedan finns det någon film om en unge som gör ett inbrott i ett hus där två kristna fanatiker bor, och det är skitsvårt att komma ut ur det där huset. Vet inte vad den heter dock, men den skulle säkert ha kommit med rätt högt annars.

The Shining
Sjätte Sinnet
Lida (Misery)
Se7en
Fåglarna
Hajen
När lammen tystnar
Event Horizon
North by Northwest
Alien
What Lies Beneath
Scream (Drew Barrymore-scenen)
Nightmare on Elm Street
Psycho 2
Det
Rosemarys baby
Psycho
Exorcisten
Dead Calm

/Rising

Ymir

Liten kantbaron
Re: Och de enda Ymir godkänner är...

Det okända skrämmer mig. Skräckkällan, måste vara okänd, egendomlig, gåtfull, till synes utan ett syfte - åtminstone till en början. Det är mer eller mindre en förutsättning för att jag ska bli rädd. Zombier, aliens, mördare och annat psykopat/splattergrejs som utgör ett klart definierat, dödligt hot skrämmer mig väldigt sällan, om någonsin. Det otäckaste av allt är faktiskt när 'skräckkällan' egentligen inte alls vill något illa egentligen, utan bara vill meddela de levande någonting, men begränsas av sitt tillstånd (död), och försöker göra sig uppmärksammade med alla medel som står till buds - dvs så läskiga medel som möjligt. Det är alltså spökfilm som gäller för min del, men det bör tilläggas att jag har en avsevärd fobi för mumiefierade kroppar också.

Jag är rätt kräsen, kan på rak arm bara komma på ett fåtal skräckfilmer som är tillräckligt bra (ur skräcksynpunkt då). Vissa av dem är rakt igenom skitläskiga, andra innehåller blott några enstaka scener av tillräckligt läskig/skrämmande karaktär, men jag räknar upp samtliga här:

Besökarna, svensk klassiker om hemsökt familj, oöverträffad i sitt subtila men skrämmande upplägg. Kanske läskigast av alla, men det var så länge sedan jag såg den att jag drar mig för att uttala mig innan jag sett om den igen.
Event Horizon. Klaustrofobisk rymdskräck med obehagliga, inspelade ljud på latin. Klart otäckt.
Ringu (Ring). Ungdomar som dött i fruktansvärd skräck, förvridna fotografier, mördarflickor i kimono som krälar ut ur TV:n. Uuuuuhhh...
Honogurai mizu no soko kara (Dark Water). En mer renodlad spökfilm än 'Ringu', med alla de element jag förväntar mig av en sådan. Att vanligt vatten kan vara läskigt...
The Others. Ytterligare en otäck spökfilm, subtilt och obehagligt uppbyggd med tidernas finaste plottwist mot slutet.
Blair Witch Project. Fruktansvärt otäck om man bara kan leva sig in i den. Den enda som verkligen skrämt njurtalgen ur mig, tror jag.
Jian Gui (The Eye). Jag trodde bröderna Pang var thailändare...nåja, välgjort är det iallafall, och läskigt också. Kaïro. Teknologiskt relaterad skräck, baserad på tanken om vad den teknologiska utvecklingen egentligen gör med oss människor. En skräckkälla jag verkligen kan relatera till.
Cradle of Fear. Cradle of Filth-medlemmar goes skräckfilmskådisar. Och de gör det bra. Den här rullen hade kunnat vara väldigt otäck om den inte vore så B. Hantverket är dock gediget - mest budget som fattas.
Eraserhead. En filmatiserad mardröm, komplett med groteskt vanskapt spädbarn som ligger och skriker filmen igenom, till monotona industriljud. Lynch. Aaaaargh. Ingen skräckfilm egentligen, dock. Hoppas jag...kanske. *Försöka förtränga*
Riget (Riket). Mest lysande humor och den bästa TV-serien någonsin, men också en liten spökhistoria som bitvis innehåller en del riktigt läskiga scener.
Det spökar. TV-serie som gick för ett par år sedan, baserad på autentiska (om man nu tror på't) svenska spökhistorier. Inte direkt så att man blev skräckslagen, men det var ändå fullt av uppslag på den sorts ångestfyllt tragiska, mystiska och alltjämnt otäcka spökhistorier jag älskar att spelleda. Och lite otäckt kunde det vara - programledaren hade vääärldens berättarröst...totalt creepy.

Och sedan fanns en annan svensk TV-serie om en högstadieklass som gjorde en skolresa till ett hus på Gotland. Jag minns inte vad den hette, men jag minns att den var såå läskig. Någon som kommer ihåg?

- Ymir, filmsnobb

Johan K

Gammal & dryg
Medhåll, till viss del iaf..

Kan ju hålla med om att the Blair Witch Projekt & the Shining är 2 utmärkta skräckisar !! Utan tvekan. Säkerligen är de bra upplägg till skrämseläventyr !
Men Alien ?? Tycker mer att den är lite mer underhållande skräck & har inte samma skrämselfaktor som Blair Witch Projekt & the Shining.

chrull

Stockholm Kartell
Skräckfilmer och falsk rädsla.

Jag gillar inte skräckfilmer, därför har jag svårt att komma på några som verkligen skrämt mig.

Anledningen till att jag inte gillar skräckfilmer är för att jag alltid går ifrån dem med känslan av att ha blivit lurad. Så många skräckfilmer bygger på en formel typ:
förväntan->krypande uppbyggnad->BU!
Alltså. Jag vill inte bli rädd för några snabba klipp. Det kanske inte är ens rädd man blir, men visst kan det kännas så när man sitter där.
Jag blir mest arg och besviken på de billiga trick som får mig att hoppa till.

Ännu värre blir det när BU! efterföljs av:
nedtrappning->överasknings comeback.

Men ska jag ta med någåt så måste jag säga:

Psycho, När Lila vandrar runt i källaren och är på väg att hitta Mamma så var det otäckt. Men å andra sidan hade jag nöjet att se den i bio, med en perfekt publik.

Requiem for a dream. Ingen skräckfilm, men efter at ha sett den här var jag RÄDD. rädd på riktigt. Det är så jag vill känna efter en skräckfilm. Vi såg den projicerad på duk, och var en grupp på 10-13 personer. vi satt och småpratade lite i början. en halvtimme in i filmen var det knappt någon som rörde sig. Eftertexter och allt sådant han passera förbi utan att någon gav ifrån sig ett ljud.

Hm, det finns säkert några fler.

Men är det bara jag som har orimliga krav på filmerna, eller håller ni med mig?

Troberg

Sinister eater
Re: Skräckfilmer och falsk rädsla.

Men är det bara jag som har orimliga krav på filmerna, eller håller ni med mig?
Till viss del håller jag med dig, men det finns undantag.

Riket har till exempel en långsam skräck som byggs upp bit för bit, utan någon egentlig urladdning, tills den blir så påträngande att man inte kan låta bli att bli påverkad.

Blair Witch funkade också just därför att den totalt struntade i alla sådana filmknep som vi byggt upp en mental skyddsbarriär mot och i stället gjorde det väldigt dokumentärt, med en större närvarokänsla. Den är dock en film man bör se ensam i ett mörkt rum den är hur lätt som helst att kommentera sönder i MST3k-stil.

magoo

Hero
Magoo blir skrajsen av...

följande:

Omen I och II
Alien
The Others
6:e sinnet
Mothman Prophecies
Exorcisten
Psycho
När lammen tystnar
Nightmare on Elm Street (se Poltergeist nedan)
Poltergeist I (blev åtminstone livrädd på 80-talet)
Twilight Zone, Ray Bradbury mfl miniskräckisar, men bara vissa

samt det mesta som innehåller djävulen, kommunikation med de döda eller läskiga spegelbilder.

Magoo blir INTE rädd för:

Hajen, någon del
Fredagen den 13:e, någon del
Halloween, någon del
Uppföljare till När Lammen Tystnar
Scream eller liknande filmer

Troberg

Sinister eater
Re: Och de enda Ymir godkänner är...

Besökarna
Den är bra, tänk bara om de kunnat dumpa Johannes Brost så hade den blivit ännu bättre.

Event Horizon
Tror jag måste se om den, alla listar den, men mitt enda minne av den var en blek kopia av Hellraiser i rymden.

Blair Witch Project
Bra, men som du säger så kräver den rätt stämning. Över huvud taget så finns det bara ett sätt att se skräckfilm: ensam i ett mörkt rum. Allt annat är meningslöst.

Eraserhead
Håller med, den är fantastisk. Dock inte så mycket skräck som absurd hopplöshet. Men den är påträngande och otäck.

Riget (Riket).
Japp. Den är i en klass för sig. Filmning, ljud, story, den svarta humorn, känslan av att det inte kan bli värre men ändå blir det, hur folk försöker göra rätt men allting blir så fel, den vardagsnära skräcken i en miljö som många i sig finner otäck. Perfekt. Ni som inte sett den, gör det. Det är obligatoriskt. Ni har inget val, ni måste. Annars...

Enda haken var den engelska titeln 'The Kingdom'. Riget kommerfrån Rigshospitalet, jag skulle därför nog föredragit 'The State', vilket är närmare och dessutom har en underbart passande dubbeltydighet.

Det spökar
Den var faktiskt rätt bra. Den funkade. Jag såg den ibland när jag satt vid datorn, och det var inte utan att man tittade sig över axeln ibland...

När det gäller svenska historier, är det någon som kommer ihåg miniserien 'Månguden' som gick för några år sedan (gissningsvis 15)?

Troberg

Sinister eater
Re: Risings rullar:

Fåglarna
Har du sett om den nyligen? Jag gjorde det. Den kanske var bra på sin tid, nu var den en parodi på sig själv. Hitchcock var bra och skapade många av de tricks som är standard idag, men nu är han omkörd av sina arvtagare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Blair Witch Project"

Är det bara jag som inte blivit ett dugg rädd när jag sett de snoriga ungdomarna halka runt i skogen? Har det inte dessutom getts ut en tämligen okänd uppföljare till (Tony)Blair Witch Project?