Nekromanti Skräckmusik.

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Så många titlar så lite skrivyta, kan vara svårt att hitta flera titlar men rumstera om på nätet så finns de nog!!!
Om du bor i Göteborgs området är butiken Näckrosen idealet för alternativ musik,
1. Måste ha Sister of Mercy , vad som helst gårr bra.
2. Therion, vilken skiva som helst.
3. Leather strip, Serenade for the dead.
3. Dead can dance, samlingsplatta underground svår som satan att hitta.
4. allt med tchaicovsky, neo klassiska verken är bäst,
5. skräck modern, Rammstein vad som helst.
6. Queen of the damned soundtrack från filmen.
7. Leta efter New world companys lablen på skivor brukar ha annorlunda musik som passar som stämning.
8. Dimu Borgir, vad som helst utan live inspelningar.
9. Den ultimata skräckstämningen vad som helst med Lasse Berghagen eller dansband, får fyggraden att bli till vaten redan vid förstas tonen..........
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
är det mörk, sakta krypande skräck du är ut efter så kan du leta efter något av följande:
* dead can dance // de har gjort mycket varav en del är bra till skräckspel.
* arcana // har gjort en hel del bra som kan funka till skräck, ganska dystert.
* delerium // vad som helst av deras material kan egentligen fungera.
* skinny puppy // mörkt.
* bal sagoth // kan fungera, är inte säker dock.
* de flesta goth / goth metal band har gjort i alla fall några låtar som går mot stämningsmusik-hållet. jag har använt mig av bland annat några få låtar av my dying bride och type o negative.

Noir - Känner att han bidragit lite i alla fall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
1. Måste ha Sister of Mercy , vad som helst gårr bra.
Håller med, men inte för skräck. Jag har svårt att komma i skräckstämning av deras politiska texter och nihilistiska kärlekssånger. Men bra är de!

3. Dead can dance, samlingsplatta underground svår som satan att hitta.
Japp. Finns mycket som funkar fint för fantasy också. Bra musik som bakgrundsmusik.

För skräck på mentalsjukhus eller liknande rekommenderas starkt Diamanda Galas, speciellt då Vena Cava och Shrei X (gärna samtidigt). Ha nersläckt och det kryper rakt in i det undermedventa utan att man märker det, helt plötsligt bara märker man hur man tittar sig över axeln och känner pulsen öka.

Använd sökfunktionen. Diskussionen har avhandlats många gånger förut, med många bra förslag.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Givetvis bör du kolla upp Cold Meat Industries som har många schysta band. Arcana, Maschinenzimmer 412, In Slaughter Natives, Megaptera och så vidare - fullt av stämningsfulla band som gör utmärkt bakgrundsmusik (vare sig det är industri eller dark ambient). Undvik goth och gothmetal som bakgrundsmusik. Jag brukar alltid tipsa om soundtracken till David Lynchs filmer - hans huskompositör Angelo Badalamenti är helt briljant med sin "helvetesswing" som skapar en lätt absurd och märklig stämning. Danny Elfman är en annan stor kompositör i de här sammanhangen (gör musiken åt Tim Burton). Komeda (Polanskis gamla filmer) och Kilar (Dracula och Ninth gate) är två tips till.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Angelo Badalamenti är helt briljant med sin "helvetesswing" som skapar en lätt absurd och märklig stämning

Haha, du har ingen aning om hur kraftfull han var med sin "audrey's dance" under en intrigpumpad rädda skogen-gala (ironiskt nog) i Eon.
 

Alchas

Veteran
Joined
6 May 2003
Messages
11
Tycker att varken metal eller ebm är speciellt lämpligt för skräck, håller med om dead can dance dock...
 

Alchas

Veteran
Joined
6 May 2003
Messages
11
Hmm, Dead can dance och Arcana har du redan blivir tipsade om... En del klassisk musik kan också fungera att använda.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
?!??!

Ärligt talat nu; fungerar (black?) metal som skräck musik? , jag får bara ont i huvudet om jag lyssnar på sånt! 8)
Nej själv så tippsar jag om stora körer med mkt basröster :gremwink: , alt. Soundtrack - Express har nog dom flesta soundtracks som man vill ha! , dock så kan man nog inte köpa därifrån men då har vi ju Amazon & Ebay..

the omen soundtrack fungerar jävligt bra på mina offer =) , men även andra soundtracks som Alien t.ex.


Sen har man ju alltid soundtracket till Anime Serien " Hellsing "
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Till skräck kan jag inte tänka mig något värre än musik med sång, eller användandet av tal och röst-samplingar.

Låt därför inget av Skinny Puppy, FLA eller annan EBM komma i närheten av din spelare.

Sen är ju frågan vilken TYP av skräck det rör sig om. Om det är snabb våldsam skräck skulle ju ebm/nån metal-version kunna funka bra, men i 99% av ebm-fallen så kommer det finnas med nån jobbig skräckfilms-sampling i början, mitt och slut. Letar du och söker här på forumet så kommer du hitta massor av förslag. Ta sen bort allt med störande moment.

Men en bra regel är att det alltid finns film-scores som funkar. Har man tur finns de dessutom på skiva, Krille är mannen att leta hos.

Sen vill jag ju alltid tipsa om Chris Vrennas musik till American McGee's Alice-spelet. Men problemet är att det i flera av låtarna finns med lite röster. Men det gör inget för skivan är så jävla bra ändå :gremlaugh:

chrull - ska nog pröva lite merzbow och masonna på spelarna nästa gång de är stressade och nojjiga...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Om Cold Meat Industries

Som kuriosa kan jag väl nämna att en av mina kompisar har skrivit en skräckkampanj med just namnet Cold Meat Industries... :gremcool:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Om det är bakgrundsmusik du är ute efter så föreslår jag:

Ravenous - filmmusiken (billig på Ginza)

X-Files - Fight The Future - filmmusik (borde vara ett självklart val och skivan är som gjord för skräckstämning)

Leather Strip : Serenade For The Dead (instrumental platta i industrisynthens spår, hyllning till de stora skräckförfattarna)

Delerium och FLA (deras tidigare plattor, Kolla www.delerium.com för nedladdning av deras andra projekt som också är instrumentala)
 
G

Guest

Guest
Använder inte musik när jag spelleder men jag kan tipsa om Throbbing Gristle, speciellt Hamburger Lady är sjukt obehaglig att lyssna på.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Re: ?!??!

Ärligt talat nu; fungerar (black?) metal som skräck musik?
Jag tycker inte att det funkar, men inget av det jag föreslog passar i den kategorin eller är ens i närheten.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,243
Location
Borås, Sverige
Tja, det mesta funkar ju.. Fast helst skall det ju vara något mörkt tungt ljud. Mycket cello, dova horn, tunga trummor och liknande. Tips på en grupp/artist som passar: SPK...


Fast jag anser nog ändå att ett av de mer traumatiska minnena av musik i samband med rollspel var det CoC-äventyr som en kamrat skrev till BSK för ett par år sedan. Man spelade där ett gäng dansbandsmusiker i gruppen Rune-Lennarts orkester. (Mitten av 70-talet)... Vi hade på en skiva med gruppen under provspelandet av scenariot. Skivan blev sedan första-pris i turneringen. Ja de var lika hemska som namnet antyder.

/Ulfgeir
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: ?!??!

Det som tycks funka bäst är alternativ musiken..... eller så kan man göra EN egen ihoplock som en polare gjorde & avrundade skivan av misstag med barbie-girl med Aqua det är sann skräck stämning det....
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Juno reactor - lu-ci-ana

Det är en enda låt på inte mindre än 61 minuter. Krypande mörk ambient som till större delen bara består av nåt slags skrapande maskinljud och svepande spökljud och konstiga röster. Med jämna mellanrum dyker ett nytt ljud upp helt oförberett och försvinner lika snabbt. Får mig att kallsvettas och må illa, helt underbart.=) Tyvär är den svår att få tag på.
 

Bernard

Veteran
Joined
1 Jun 2003
Messages
3
Location
AB
Ja nog är det CMI som gäller. Noterade dock med viss besvikelse att du inte tog upp Raison d'être, som enligt min uppfattning gör den finaste dark ambient som tänkas kan, och Sophia, Sophias första plattor är kanske mer lämpade för fantasy men den senaste, Spite, tror jag kan fungera bra till skräck (så länge man undvikar Carola samplingarna).

Har någon provat med noise till sitt spel? Någonstans tyckte jag mig se Merzbow nämnas, nu är jag i och för sig lite tveksam till japnoise i skräckrollspel men jag kan tänka mig att PE kan fungera. Lite Survival Unit när nefariterna närmar sig skulle nog kunna vara något.
 
Top