Dazumal;n340215 said:
Jag drar mitt svärd för Mikael Bergströms KUTULU. Regel-lätt och trevligt. Har ett genialt system för att hantera skräckupplevelser. Gratis att ladda ned också, om jag inte minns galet?
Korrekt. Jag vill såklart precis som Marco ta tillfälle i akt att blåsa i min egen tuta, så here goes:
Kutulu är synnerligen regellätt från spelarnas sida. Och från SLs sida också, för den delen. Det är byggt för att inte lägga sig i mer än absolut nödvändigt, eftersom jag upplever att få saker är så stämningsdödande som regler. "Du får 1t6 SAN" gör ju mest att man blir påmind om att man egentligen bara är ett gäng halvtjocka chipssmuliga nördar (lätt överdrift) som sitter och låtsas kring ett bord – där jag menar att skräck mår bäst när man är investerad i spelvärlden och inte tänker mer än nödvändigt på "det jordiska".
De regler som finns är fokuserade på utredningar och undersökningar. Ger man sig in i strid är man dum i huvudet och kommer antagligen att råka väldigt illa ut, precis som i verkligheten. Människor är squishy. Dert gör att man uppmuntras att hitta andra lösningar.
Vansinnessystemet är helt osynligt för spelarna. SL använder det som händer i äventyret som motor för att skapa hallucinationer och förvrängningar av verkligheten, samtidigt som rollpersoner som utsätts för mycket konstigt mythos-relaterat börjar se just mythos-varelser mer och mer tydligt. De tappar greppet om verkligheten och gränsen mellan verkligt och mythos-verklighet suddas ut. Vad av det man ser, är bara hallucination? Och vad är bara högre verklighet, som andra inte ser? Och detta sköts helt utan synlig mekanik, bara genom hur SL beskriver världen med ledning av råden och teknikerna i Kutulu-grundboken.
Så vill man ha regler som underlättar undersökande skräck, och gillar Lovecraft, så tänker jag att Kutulu ihop med väl utvalda Call of Cthulhu- eller Trails of Cthulhuäventyr är en bra början. Eller bara det officiella Kutulu-äventyret De försvunna soldaterna.
Och ja, alltsammans finns att ladda ner
gratis från hemsidan, ifall man vill läsa innan man köper. Allt är släppt via creative commons.