Nekromanti Skräddarsy bra eller dåligt? [SpoilerMinaSpelare!]

solvebring

Superhero
Visst brukar man "anpassa" scenariot efter sin grupp. Det gör man ju alltid, och det händer ju att man verkligen ordnar vissa delar så att det ska vara alldeles ypperligt för den och den rollpersonen och spelaren.

Att verkligen skräddarsy då?
Ja, jag tänker på det att skriva ett scenario efter de spelare man har, och det ordentligt. Ge dem något som är skrivet just för dem och enbart dem. Hela skiten utgår ifrån hur pass man känner sina spelare.
Har ni några erfarenheter av detta, och är det bra eller dåligt?

Jag har tyvärr bara erfarenheten av att anpassa lite smått, så där som man alltid gör för att glädja sin spelgrupp. Detta är dock tänkt som steget längre.

Jag funderar nämligen på att göra detta. Som ni vet är jag nybliven pappa, har dåligt med tid, och kommer därför spela korta små indieprylar före någonting annat samtidigt som jag pluggar in Andra Imperiet i mycket godan ro.

Nå, det jag funderar på, är att eftersom jag bara har tillgång till min gamla spelgrupp (som de senaste åren) bara varit jag + 2 pers till, skriva ett scenario gör just de två.
Jag har en skojig, ganska så alldaglig idé, och jag har en fin idé om rollpersonerna. Jag tänkte nämligen göra två färdiga rollpersoner. Det jag tänkt göra med dem är att utmana spelarna med dem. Den ene spelaren är tillexempel alltid killen med skinande rustning, kulspruta och det karlkarliga jaget. Åt honom har jag tänkt en kvinnlig forskare. Den andre spelaren som är lite åt hållet att han... Tja, han har svårt att gå in i en roll; alla roller är inte bara likadana, de är yrliga, alltid skämtsamma osv också. Vad jag ska finna på åt honom funderar jag fortfarande på.

Idén är i alla fall denna: Skriva rollpersoner som triggar dem och gör att de får skärpa till sig lite och pröva något nytt, ett scenario som handlar om att de befinner sig på ett rymdskepp som kraschar (alla dör utom RP i den kraschen) och hur de finner en gammal bas för illegal forskning på vilken de måste försöka finna ett sätt att komma hem samtidigt som de väcker upp basens mörka historia. Ja, ni ser bilden framför er. Inte särskilt unikt, men roligt, och i detaljerna tänkte jag försöka göra det personligt åt mina två spelare.

De gillar nämligen båda just det här med handlingsresolution. Lyckas jag eller inte?! Kom igen, slå tärning, vad händer?! ... Och de gillar dessutom att finna dolda prylar, sneaka runt, få lite Indiana Jones känsla, övervinna främmande hinder osv. Man kan säga att de gillar en blandning av mycket enkelt detektiv/mysterietjosan och dungeonsstuk. Exploringkitet går alltid hem om man säger så.

Så, vad tror ni?

Och jag tror jag postat rätt, eftersom detta i grund är en förfrågan om hur folk ser på att skräddarsy rollspel och funktionerna i det, före det att praktiskt taget göra det - alltså tycker inte jag att detta är rollspelsmakande, utan en allmän rollspelsdiskussion.
But correct me if I'm wrong.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Skräddarsy bra eller dåligt? [SpoilerMinaSpela

Den ene spelaren är tillexempel alltid killen med skinande rustning, kulspruta och det karlkarliga jaget. Åt honom har jag tänkt en kvinnlig forskare.
Jag gillar inte alls tanken på att tvinga in mina spelare i roller som jag tycker skulle vara roligt om de spelade. Ta i beaktande att spelaren troligtvis väljer sådana karaktärer för att han faktiskt tycker att det är roligast att spela.

Så, var väldigt tydlig i förväg med att förklara för spelarna vad du tänker göra, och var väldigt lyhörd för deras önskemål. Tänk på att de kanske inte vill säga ifrån rakt ut eftersom du är spelledare, och på så sätt har ett visst övertag över dina spelare, så du kan behöva känna av deras reaktion även om de inte uttrycker den verbalt.

Regmolar

Swashbuckler

Helt rätt.

Tycker du att han bör utvidga sin repertoar av karaktärer lite skulle jag föreslå att istället göra en karaktär som är tillräckligt lik hans vanliga för att han ska kunna tänka sig att spela den utan problem, men har med tillräckligt med andra element för att inte vara hans "standardformulär 1 A"´, t.ex. genom att låta forskaren ha det mesta spelarens vanliga personlighet och ägna sig åt pistolskytte eller boxning på fritiden; han kan spela den roll han vill, men har plötsligt andra färdigheter och karaktärsdrag som ska in i personen också.

Och att prata med spelarna tror jag _alltid_ är en bra idé.

solvebring

Superhero

Jag gillar inte alls tanken på att tvinga in mina spelare i roller som jag tycker skulle vara roligt om de spelade. Ta i beaktande att spelaren troligtvis väljer sådana karaktärer för att han faktiskt tycker att det är roligast att spela.
Jo, jag vet. Fast jag tänker inte så, och jag uppfattar inte situationen som sådan. Det jag ser är mer som att det är brist på att vilja prova något nytt och göra något annat. Det handlar om att de är lite insnöade rent ut sagt.

Så, var väldigt tydlig i förväg med att förklara för spelarna vad du tänker göra, och var väldigt lyhörd för deras önskemål. Tänk på att de kanske inte vill säga ifrån rakt ut eftersom du är spelledare, och på så sätt har ett visst övertag över dina spelare, så du kan behöva känna av deras reaktion även om de inte uttrycker den verbalt.
Det är jag såklart införstådd med, det är ju en del av ansvaret att vara SL; att pejla av ordentligt och ändå ge dem vad de vill ha. Dessutom känner vi varandra såpass väl att om de inte gillar det blir reaktionen:
"Är du dum i huvudet eller, det suger ju fullständigt. Jag tänker fan inte spela om det ska vara något jävla kärringspel!". :gremsmile:

solvebring

Superhero

Tycker du att han bör utvidga sin repertoar av karaktärer lite skulle jag föreslå att istället göra en karaktär som är tillräckligt lik hans vanliga för att han ska kunna tänka sig att spela den utan problem,
Det är faktiskt en tanke hos mig. Den senaste jag spånat på är nämligen att bara rubba konceptet men inte personligheten. Alltså, istället för "Manglande Muskelknutte" så får han "Kvinnlig forskare", men vad hon pysslar med förutom forskning och hur hon är som person är fritt för honom att styra upp själv. Bara det att hon har ett icke våldsrelaterat yrke och är kvinna borde vara nog för att skifta om.
Hur låter det?

Och att prata med spelarna tror jag _alltid_ är en bra idé.
Klart man gör det också. Vill de inte testa slipper de naturligtvis, men jag vill ändå göra ett försök. Tror ni absolut inte det är värt att experimentera lite med dem?

Regmolar

Swashbuckler

Bara det att hon har ett icke våldsrelaterat yrke och är kvinna borde vara nog för att skifta om.
Resultatet beror helt på personen i fråga och hur det går med karaktären och i äventyret.

Eller så kommer han fram till att det suger eftersom han inte kan döda tillräckligt med saker/inte gillar akademiker/inte känner att han kan spela kvinna och når slutsatsen att det definitivt bara blir manglande muskelknuttar för hans del framöver.

Han är ju inte nödvändigtvis är trångsynt eller fantasilös bara för att han spelar samma sorts karaktär hela tiden; är man den spelartyp som får sitt utbyte av att fiktivt slå på saker så får man ju ut mest av en karaktär som är bra på sådant (har själv en sådan i gruppen; vill man göra honom glad ger man honom något att döda eller någon att göra intryck på).

Blir man på påprackad en helt annan karaktär och känner att man inte kan spela som vanligt kan det i värsta fall leda till slutsatser som ovan, särskilt som han inte nödvändigtvis inser att han kan spela en vältränad kvinna med ett intresse för pistoler och kampsport utanför forskningslivet.

Tror ni absolut inte det är värt att experimentera lite med dem?
Det mycket möjligt att jag är helt ute och cyklar och personen i fråga älskar sin nya roll och får en helt ny upplevelse av rollspel; jag förordar bara försiktighet, eftersom han kanske inte känner sig helt bekväm med att plötsligt spela en karaktär som är helt annorlunda allt han har spelat tidigare.

Men jag känner inte personen i fråga, och innan jag gör det kan jag bara ge allmänna råd och ge anekdoter. Allt handlar ju om vad han får ut något av under rollspelandet.

solvebring

Superhero

Resultatet beror helt på personen i fråga och hur det går med karaktären och i äventyret.

Eller så kommer han fram till att det suger eftersom han inte kan döda tillräckligt med saker/inte gillar akademiker/inte känner att han kan spela kvinna och når slutsatsen att det definitivt bara blir manglande muskelknuttar för hans del framöver.

Han är ju inte nödvändigtvis är trångsynt eller fantasilös bara för att han spelar samma sorts karaktär hela tiden; är man den spelartyp som får sitt utbyte av att fiktivt slå på saker så får man ju ut mest av en karaktär som är bra på sådant (har själv en sådan i gruppen; vill man göra honom glad ger man honom något att döda eller någon att göra intryck på).
Jag förstår helt och fullt dina åsikter, faktum är att jag förstår dem och tycker att de är mycket vettiga.
Samtidigt är just den här snubben vi talar om av den personen som ratat spel och äventyr han aldrig spelat eller knappt ens känner till för att han har förutfattade meningar om det mesta. Allting i spelväg som inte innefattar krig, våld och action är totalt värdelöst enligt honom. Sedan att han egentligen aldrig gett någonting annat en chans struntar han i. Det är så bara, enligt honom. Jag tycker liksom det är synd.
Jag tror att han har mycket mer att ge bara han vidgar sin horisont. Jag kan ha helt fel och kanske ställer till med allt det negativa som du tar som exempel... Jag vet inte, men jag får en känsla av att detta kan vara bra för vårt framtida rollspelande.

Nu blir jag dock jävligt osäker. Vad tror du förresten om resten av idén, förutom det har med rollpersonerna, att försöka binda upp alla momenten och göromålen kring just deras favoriter?
Är det hållbart, eller blir det för mycket av det goda om jag skickar mycket tärningsavgörande och utforskarscenario till 110% på dem?

Regmolar

Swashbuckler

Övertolka mig inte; jag säger inte att du gör fel eller att det kommer att gå dåligt, jag tycker bara att du ska ta ett steg i taget istället för gå från noll till hundra på en gång.

Om spelaren som du säger faktiskt säger rätt ut att våld är det enda som gäller skulle jag ta det lite lugnt - är det här ett one-shot-äventyr skulle jag göra kanske 50-50 våldsverkare/forskare (Indiana Jones nämndes, tror jag...) och se till att färdigheterna används i ungefär samma förhållande så att han får prova på lite annat samtidigt som han ändå känner sig hemma. Korsa mysterium och action, liksom, ifall det går.

Min egen sådana spelare (som lyckligtvis är en naturbegåvning vad gäller att vara en bra rollspelare, speciellt i de delar som inte bara innefattar rollgestaltning) börjar vidga sina vyer lite efter att ha spelat ett tag med min ganska "mogna" grupp nu: han har gått från vansinnigt aggressiv barbar till aggressiv men hedersam och stridsoptad riddare. Inte ett väldigt stort steg, men han har insett att social dominans är ett fullgott alternativ till fysisk sådan och att man kan få ut mycket av att spela på andra fasta övertygelser än att saker är till för att dödas, och vi får se vad som händer sedan.

Karaktärsbytet var det också han själv som drog igång, så det här var vad han tyckte var ett lagom steg. Hoppas du kan utvinna något ur anekdoten :gremwink:

Att sedan bygga äventyren efter vad spelarna gillar tror jag alltid är en god idé så länge man inte upprepar sig för mycket. Jag normalt 5-6 spelare med ganska så varierad smak, så jag behöver inte ha med så stor mängd av något moment och de är ganska självgående när det gäller att ha saker att göra (jag behöver bara ge dem något litet så bygger de på det genom karaktärsspelet), så jag har tyvärr inte så mycket erfarenhet där.

Lycka till i varje fall!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tycker det är helt ok. Däremot bör man väl vara öppen med vad man håller på med. Det har hänt att jag sagt till spelarna: "Jag har en ide om ett äventyr som jag skulle vilja spelleda, men det kräver att ni spelar rollpersoner som är si och så." Om de inte behöver förbinda sig till en hel kampanj så brukar det inte vara några problem.

Och förberedda roller och situationer är ju rätt populärt i form av konventsrollspel, själv åker jag 130 mil med tåg varje påsk för att få spela sådant.

solvebring

Superhero
Jo, helt klart ska jag prata med mina spelare om idén.
Jag tyckte dock att det kunde vara intressant och höra hur andra gör/har gjort och om någon har en viss teknik för att bygga scenarion som är väldigt präglade av vilka spelarna är.

Om de inte behöver förbinda sig till en hel kampanj så brukar det inte vara några problem.
Nej, detta är ju en enkvällspryl, kanske två.

Ram

Skev
solvebring said:
Om de inte behöver förbinda sig till en hel kampanj så brukar det inte vara några problem.
Nej, detta är ju en enkvällspryl, kanske två.
Då tycker åtminstone jag att du bara skall tuta och köra och att det nästan är roligare om du inte förbereder spelarna på det utan bara säger till dem att du tänkte köra ett experiment som utmanar dem under en kväll. Säg typ att det är ett annorlunda rollspel eller liknande.

Kommunikation är överskattar. :gremgrin:

(Och nej, det är det såklart inte...)

solvebring

Superhero
Konfliktsresolution

Nå, som sagt. Ett one-shot-scenario med en krasch, vakna upp på en främmande planet, finna en skum gammal bas som använts för illegal forskning, väcka det mörker som sover där, samt skapa en helhetsbild av vad som försiggått där etc.

Förutom att försöka utmana spelarna med rollpersoner de inte är vana vid, om jag nu göra det, hade jag tänkt att lira med konfliktsresolution istället för handlingsresolution.
Varför?
... Jag har bara spelat med handlingsresolution förut!

Fast det är klart att jag funderar över om det kommer att märkas någon skillnad, vad man kan vinna på det i spelkänsla och utförande etc.

Sedan är det detta med hur det går till. Behöver rollpersonen och systemet se annorlunda ut, eller duger egenskaper, färdigheter plus lite värden för att göra detta, eller behöver jag ordna med fler mekanismer?

Det är väl bara det att göra skillnad på vinna på slaget = få sin vilja fram (konfliktsresolution), och vinna på slaget = vad som helst är ändå möjligt och det är inte säkert att det du själv önskade händer (handlingsresolution). Det vill säga, jag ska lägga tyngden vid konsekvensen av att lyckas istället för tyngden vid att lyckas. Am I right?!
Uppfattade det iaf så i tråden där jag fick reda på allt detta. :gremlaugh:

Nå, är i alla fall tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Förövrigt vill jag inte ha en massa tunga systemmekanismer för ditten och datten, det är som sagt ett one-shot i största möjliga enkelhet.