Nekromanti Skräk

Det här igenteligen väldigt dumt men jag kägger upp det ändå. borde inte alla ha något som man kan kalla en slags "fobi" eller liknande till exempel en väldigt gammal alv har Drakar och liknanade?

Jag tänkte bara att alla har väl något dom är rädda för men jag förstod vad svaret skulle bli (mina förslag brukar inte vara så populära)

Rising

Vila i frid
ibofobi = rädslan för palindrom...

Det är ganska vanligt i vår spelgrupp att man ger rollpersoner olika fobier eller tvångstankar. Det där är en mekanism i huvudet som "hittar på" problem när man inte har några, bara för att vi ska få utlopp för grundläggande känslor som rädsla och plikt, vilka är sunda för kroppen. Människor i tredje världen har betydligt färre fobier och tvångstankar än oss i trygga sverige. Det är viktigt att man skiljer på fobier (när man belägger relativt ofarliga föremål/händelser med skräckkänslor) och rädslan för tex. drakar, som ju är livsfarliga på riktigt. (eh,drakar finns inte på riktigt, Rising)

Nå, serietecknaren Mats Johnsson har till exempel en fobi för rotvältar, det är en typisk fobi. Det är ju egentligen inte rotvältar han är rädd för, men hans hjärna har alltså "valt" att vara rädd för just rotvältar, vilket förmodligen är en mycket mer påtaglig och konkret sak än det som han egentligen bekymras av. Det är alltså rätt praktiskt med fobier.

Problemet är att de flesta rollpersoner brukar leva rätt farliga liv, så de har tillräckligt med saker att vara rädda för på riktigt, och har alltså inte samma undermedvetna behov av att projicera sin rädsla på andra objekt än de är menade för. Så rollpersoner borde inte ha så mycket fobier, det räcker gott om de är rädda för de hemskheter som de råkar ut för i deras verklighet.

/Rising
som skrattade gott åt sin egen rubrik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst, varför inte?

Om man har levt länge är det ju större chans att man träffat på en massa äckligt som man är rädd för, så varför inte?

/M

Re: Visst, varför inte?

Om man har levt länge är det ju större chans att man träffat på en massa äckligt som man är rädd för, så varför inte?

Jo, men var det inte så att gudarna lämnade alverna när drakarna kom eller har jag helt fel?

Re: ibofobi = rädslan för palindrom...

Jo men jag tänkte eftersom det finns en skräktabell i DoD så kan man ju få lite plus för just en viss sak

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nja...

...gudarna drog iväg efter den långa stormen, när drakarna hade slagits tillbaka. Just gudarnas svek är alvernas största trauma, och har format deras samhälle till och med mer än den långa stormen gjorde.

/M (skrev alverna till Jorges)

Legioth

Swordsman
Men!

"Om man har levt länge är det ju större chans att man träffat på en massa äckligt som man är rädd för, så varför inte?"

Men man har ju också haft mera tid på sig att lära sig hantera / kontrollera sin rädsla...

I DoD 4 mildras ju fobierna med tiden, för att slutligen helt försvinna...

Legioth

Swordsman
I DoD 4...

"Jo men jag tänkte eftersom det finns en skräktabell i DoD så kan man ju få lite plus för just en viss sak"

I DoD 4 finns det regler för fobier. Det finns tre resultat i skräcktabellen som ger fobier. Det lägsta av de resultaten ger en mild fobi, nästa en normal och det högsta fobiresultatet ger en djup? fobi.
Det finns också listor över vanliga fobier, så att SL kunde slumpa fram en fobi om denne inte kan komma på något läpligt själv.

Då man sedan ställs inför något som man har en fobi mot skall man slå ett slag på skräcktabellen, med modifikation beroende på hur allvarlig fobi man har.

För att bli av med sina fobier kan man använda speciella besvärjelser eller bara vänta. Om jag inte minns helt fel tar det 1T10 månader för en fobi att bli ett steg bättre (djup? -> normal -> mild -> ingen fobi) om man inte behandlar den.

w176

Förlorad dotter
Inlärd skräck

Sen så får man inte glömma det här med inlärd skräck, villket ofta misstas för fobier.
Inlärd skräck kan antingen vara socialt eller situationsmässigt inlärt tillskillnad från fobier som dyker upp utan någon specell anledning.

Den socialt inlärda skräcken är ofta någont som blir inpröntat under den tidiga barndomen. Rädsla för till exempel spindlar är ofta en inlärd skräck de får från spindelrädda mammor (som i sin tur blivit lärd att vara rädd för spindlar). Själv har jag en vän som inta kan arrangera eller fester eller liknande då hon har stora problem att släppa in eller överhuvudtaget prata med främmande människor i huset eftersom hon under hela sin barndom fick höra hur farligt det var.

Den situations inlärda skräcken är någontong man ofta finner hos människor som varit med om något hemskt (soldater, våldsoffer, barn från missbrukar familjer m.m.).

ro83rt

Swordsman
Problemet med att tvinga spelare att få fobier är att de kanske inte vill ha en och därför kommer att spela den halvhjärtat. Det blir mycket roligare om spelaren själv vill ha sin fobi och med glädje spelar den. Eftersom en fobi kan vara en svaghet så kan ju spelaren få en annan fördel om han väljer sin fobi själv.

Eftersom en fobi kan vara en svaghet så kan ju spelaren få en annan fördel om han väljer sin fobi själv.

Jo, om man väljer att ha en fobi så blir man ju belönad

LGS

Veteran
jag själv som spelare tycker det blir bara roligare om sin rp är rädd för något... Det är lättare att fixa en personlighet till sin rp om man är rädd för något...

man borde få välja om man vill ha en fobi och sen slå på en jätte bajsa stor tabell soom någon skriver...

LGS......Rädd för Darth Vader!!!!!!!!!

Johan K

Gammal & dryg
Kan ju vara kul att ha med. Det kan ju skapa en del roliga situationer...

Rickard

Urverk speldesign
Re: Skräck

"man borde få välja om man vill ha en fobi och sen slå på en jätte bajsa stor tabell soom någon skriver..."
Här har du.. Det är bara att sätta igång.. /images/icons/smile.gif

~Får gärna skicka filen till [color:448800]Han</font color=448800> när du är klar