Nekromanti [Skrômt] Kontakter

kwarnberg

Swordsman
Jag vill ha med någon form av specialförmåga för olika yrken i Skrômt, men samtidigt inser jag problematiken med att ha yrken i ett spel som till stor del kan utgöras av roadtrips mellan olika platser i landet, då rollpersonerna åker för att utreda konstigheter. Jag har i stället valt att fokusera på kontakter. Varje rollperson börjar spelet med en till två kontakter, och dessa kontakter definieras till stor del av deras yrken. Varje kontakt har två värden - Lojalitet och Inflytande. Lojalitet är kontaktens relation till rollpersonen, ju högre Lojalitet, desto mer ställer kontakten upp på för rollpersonen. Riktigt konstiga förfrågningar ger minusmodifikationer på Lojalitet. Inflytande är kontaktens möjlighet att faktiskt utföra rollpersonens önskemål.

För att nyttja en kontakt behövs två tärningsslag. Det första är mot Lojalitet, för att se om kontakten tycker om rollpersonen tillräckligt mycket för att göra denne en tjänst. Om slaget misslyckas kan kontakten fortfarande på med på att göra en tjänst, givet att rollpersonen är skyldig denne en gentjänst. När rollpersonen gått med på att utföra en tjänst åt rollpersonen rullas sedan kontaktens Inflytande för att se om hen kan dra i tillräckligt många trådar, har rätt kontakter, eller vad som nu krävs för att få igenom sina önskemål.
Exempel på hur man kan använda kontakter:
  • En polis som kan släppa ni dig på brottsplatsen.
  • En journalist som kan låta dig komma åt material som inte publicerats
  • En bibliotekarie som kan rota fram de där sällsynta och magiska böckerna från magasinet.
  • En uteliggare som kan hitta information om vad som sägs på gatan.
  • En advokat som kan ta fram de där pappren du behöver för att ha rätt att bära vapen.
  • En hacker som kan hjälpa dig hacka dig in i myndighetens privata databas.
  • m.m

da_bohz

Swordsman
Jag tycker det låter nice! Speciellt eftersom jag i mitt system använder ett liknande system, fast med "Makt" och "Relation" istället för Inflytande respektive Lojalitet.
Har du något regelbaserat system för det där med gentjänster? Exakt vad händer om man precis misslyckas med sitt lojalitetsslag?

kwarnberg

Swordsman
da_bohz;n176881 said:
Har du något regelbaserat system för det där med gentjänster? Exakt vad händer om man precis misslyckas med sitt lojalitetsslag?
Inte direkt. Det är mer en grej för spelledaren att använda. "Du vaknar upp mitt i natten av att någon bankar på dörren. När du öppnar ser du att trollet Huldar, som hjälpte dig få tag i den magiska amuletten för några veckor sedan står utanför. Han är där för att få igen den tjänsten, och han tar inte ett nej som svar."
Om du lyckas med ett lojalitetsslag kan två saker hända. Antingen tycker inte kontakten om dig tillräckligt mycket för att vilja göra dig en tjänst. Enkla tjänster får bonusar på lojalitetsslaget, krävande tjänster ger avdrag. Om du inte lyckas kan du fortfarande misslyckas framåt, så att säga. Kontakten går med på att göra dig en tjänst, men du är skyldig hen en gentjänst. Gjorde det saken något klarare?

da_bohz

Swordsman
Absolut!
Modifieras Lojaliteten något om man ber om för många tjänster?

kwarnberg

Swordsman
da_bohz;n176891 said:
Modifieras Lojaliteten något om man ber om för många tjänster?
Jag kan tänka mig att den kan modifieras under spelets gång beroende på hur rollpersonen beter sig mot kontakten. Och fummel bör kanske också riskera sänka den. Exceptionellt lyckade slag bör kanske likaså kunna höja en kontakts lojalitet.