Nekromanti [Skrômt] Uppväxttabeller

kwarnberg

Swordsman
Jag arbetar med processen för att skapa rollpersoner i Skrômt nu, och har börjat skriva på tabeller för uppväxt. Det finns tre steg: barn, ungdom, och ung vuxen. Varje steg ska ha en tabell för omvälvande händelser, samt en annan tabell.

Tabellerna ser ut i stil med denna:

Barn
Var växte du upp?

1. I skogen, långt från civilisationen.
2. Några kilometer utanför närmaste samhälle.
3. I ett litet samhälle/by på landsbygden.
4. I förorten till en större stad.
5. Mitt i storstan.
6. Utomlands, i en liten stad.
7. Utomlands på landsbygden.
8. Utomlands i en storstad.
9. Hemlös.
10. Flyttade runt mellan massa ställen (slå 3 ggr till. Slå igen om får du 10).

Spelet utspelar sig i Sverige i nutid, och jag vill att händelserna i första hand ska vara sådant man helt enkelt kan råka ut för. Olyckor, du förlorar en familjemedlem, din familj vinner på lotto, osv. Händelser som är mer specifika för setting är något sällsyntare, och nog enklare för mig själv att skriva.

Har ni förslag på tabeller som kan finnas med, samt innehåll i dessa? Jag är verkligen urusel på tabellskrivande av den här sorten...

JJoghans

Regelknackare
Kul! :) Du vet nog redan vad jag skulle stoppa i tabellerna, men jag kan ju resonera lite kring hur jag tänkt när jag började med motsvarande kapitel i mitt spel.

Jag ville tabellerna skulle knyta an, om inte direkt till settingen, så åtminstone till settingens stämning. Så jag försökte göra resultaten så specifika som jag tordes, och istället ha många olika utfall. Det blir förstås en massa jobb, och många tillfällen av "second-guessing".

Det som jag först försökte göra, var att lista ut vilka parametrar i rollpersonen som resultaten skulle påverka. Dvs färdigheter, egenskaper osv, och försökte sprida dessa specifika saker jämnt över tabellerna.

Sedan försökte jag hitta på händelser som jag kunde knyta till dessa. Efter mycket laborerande insåg jag att jag var tvungen att begränsa mig, så att inte det skulle bli för komplext och övermäktigt. T.ex så lyfte jag ur de flesta saker som bara detaljerade familjesituationen, eftersom det inte kändes så relevant för spelet som sådant. Och eftersom min setting är... ...dyster, så är de flesta händelserna det också. :)

kwarnberg

Swordsman
Dazumal;n218308 said:
Kul! :) Du vet nog redan vad jag skulle stoppa i tabellerna, men jag kan ju resonera lite kring hur jag tänkt när jag började med motsvarande kapitel i mitt spel.

Jag ville tabellerna skulle knyta an, om inte direkt till settingen, så åtminstone till settingens stämning. Så jag försökte göra resultaten så specifika som jag tordes, och istället ha många olika utfall. Det blir förstås en massa jobb, och många tillfällen av "second-guessing".

Det som jag först försökte göra, var att lista ut vilka parametrar i rollpersonen som resultaten skulle påverka. Dvs färdigheter, egenskaper osv, och försökte sprida dessa specifika saker jämnt över tabellerna.

Sedan försökte jag hitta på händelser som jag kunde knyta till dessa. Efter mycket laborerande insåg jag att jag var tvungen att begränsa mig, så att inte det skulle bli för komplext och övermäktigt. T.ex så lyfte jag ur de flesta saker som bara detaljerade familjesituationen, eftersom det inte kändes så relevant för spelet som sådant. Och eftersom min setting är... ...dyster, så är de flesta händelserna det också. :)
Mina bakgrundstabeller har än så länge ingen regelteknisk påverkan, utan fungerar mest som fluff för spelaren att bygga sin rollperson på. Efter att ha tagit fram en tidig testversion av några tabeller nu lyckas jag slå fram följande:

Rollpersonen växte upp i en mindre stad utomlands, jag tänker Spanien. Där såg han en av sina vänner bli allvarligt skadad i en trafikolycka, något han aldrig riktigt kunde komma över (två slag på tabell Barn). Väl tillbaka i Sverige igen fann han sig i gymnasiet helt utan vänner, och han gick genom den perioden i livet ensam. Under ett restaurangbesök med sina föräldrar utsattes restaurangen för en skjutning mellan två gäng och flera dödsfall skedde. Rollpersonen och hans familj klarade sig dock oskadda (två slag på tabell Ungdom). När han var nästan klar med gymnasiet fick han besked om att en av hans släktingar hade gått bort, och han hade fått ärva en hel del pengar. Han använde dem för att flytta tillbaka till Spanien, men någonting hände där och han fick inte längre stanna kvar (två slag på tabell Ung vuxen).

De flesta resultat är i nuläget rätt deprimerande och hemska, men här och där finns någon enstaka god händelse. Gemensamt för rollpersonerna i Skrômt är att de har haft en hård bakgrund. Det krävs nämligen en omvälvande och omskakande händelse som katalysator för att någon ska kunna börja se bortom det magiska skydd som varelserna använder för att hålla sig hemliga från människorna. Vissa av händelserna i de här tabellerna är märkta som katalysatorer, och slår man inte fram en sån här får man slå ytterligare ett slag på annan tabell där alla resultat är hemska nog för att rollpersonens psyke tillfälligt ska hamna i osynk med verkligheten och kunna se bortom illusionen.

kwarnberg

Swordsman
Ytterligare en framrullad rollperson tack vare tabellerna. Tror de fungerar rätt bra. De lyckas åtminstone skapa rollpersoner med hemska bakgrundshistorier...

Lillian föddes i Angered utanför Göteborg. I ung ålder kom föräldrarna över en stor mängd pengar och familjen flyttade till en fin villa en bit utanför staden. I gymnasiet hamnade hon i dåligt sällskap och umgicks bara med folk som sedan några år tillbaka hade gått ut gymnasiet. På grund av dem fastnade hon i en härva av droger och tvingades läggas in för drogmissbruk redan vid 17 års ålder. Det dröjde år innan hon lyckades ta sig tillbaka in i samhället igen, och hon levde länge på sina föräldrar och deras pengar. Det skulle dock snart visa sig att pengarna de levt på större delen av Lillians del inte alls var tack vare en lotterivinst som hennes föräldrar alltid hävdat, utan en lång rad försäkringsbedrägerier. Lillian fann sig stående ensam och övergiven när hennes föräldrar sattes dit för brottet.