Nekromanti [Skrômt] Vilka väsen vill ni möta?

kwarnberg

Swordsman
Jag har kommit till den punkten nu att det är dags att börja tänka på vilka varelser och väsen spelarna ska träffa på i Skrômt. För er som inte känner till spelet, men som ändå är nyfikna på vad det är för något rekommenderar jag att kolla in denna tråd: https://www.rollspel.nu/threads/72922?-svenska-väsen-och-folktro-möter-supernatural

Det är viktigt att vara medveten om att varelser i Skrômt inte nödvändigtvis är fiender. De kommer ofta att vara fiender, men jag ser dem aldrig som klassiska monster. Beroende på rollpersonernas handlingar och val kan exempelvis den lokala stammen med troll antingen bli trogna bundsförvanter eller svurna fiender. Skogsrået kan bli en resurs eller ett hinder. Och så vidare.

Jag har tagit fram en mall för hur varelser kan beskrivas, och om ni är sugna får ni mer än gärna använda den och hjälpa mig skapa lite varelser. Mallen är som följer:
Namn och alternativa namnformer.
Beskrivning av utseende och beteende.
Särskilda attacker och egenskaper.
Hur de kan besegras.
Var man kan hitta dem.
Legender, historier, och myter.

Och här är ett tidigt utkast på Näcken enligt ovanstående mall:

-------------------------
Namn och alternativa namnformer.
Näcken. Strömkarl. Forskarl. Bäckamannen.

Beskrivning av utseende och beteende.
Näckar kan manifesteras i många olika skepnader och utseenden, men det finns alltid vissa gemensamma drag - gula, kattliknande ögon och grönsvart, stripigt hår. Han tenderar att vistas ensam, ofta sittandes på en sten i vattnet eller vid vattenbrynet. Allt som oftast har han med sig ett instrument, en fiol eller mungiga, som han spelar på.

Särskilda attacker och egenskaper.
Näckar har en otrevlig vana att lura människor med sig ner i vattnet. Vad som väntar dem där nere är det ingen som vet. Det enda man vet med säkerhet är att man inte kommer få se dem igen. Om en Näck blir attackerad kan han också anfalla med både tänder och klor. Näckar har förmågan att förändra sitt utseende med hjälp av illusioner, och ibland besöker de människornas värld i hopp om att lura med sig en kvinna ner i vattnet.

Förmågor
Rörlighet
Fysik
Närvaro
Psyke
Klösa
Bita
Illusioner
Fresta/Locka

Hur de kan besegras.
Näckar är svaga mot stål. Om man sticker ner en kniv i marken kan man bada ostört. Stickvapen av stål gör dubbel skada.

Var man kan hitta dem.
Näcken går att finna i forsar, åar, bäckar och andra vattendrag. Särskilt rörligt vatten lockar till sig näckar, men också mer stilla vattendrag kan ibland få besök av varelserna.

Legender, historier, och myter om den.
Under arbete.

-------------------------

Det jag i första hand är intresserad av är vilka varelser och väsen ni skulle vara intresserade av att träffa på, och gärna varför. Vilka förmågor tror ni att varelserna skulle ha? Nedan följer några förslag på vad jag har tänkt ska finnas i spelet:
Flyga
Kamouflera/Bli osynlig
Drömvandra (Invadera någons drömmar eller tankar)
Hamnskifta (Byta skepnad)
Fresta/Locka (Locka med sig, lura ner i vattnet/in i skogen, m.m)
Besvärjelsekonst (Trollformler, förbannelser, m.m)
Manifestera (Sig själv eller föremål)
Ändra storlek (På sig själv och på föremål)
Kontrollera djur
Telepati
Hypnos (Se Fresta/Locka)
Illusioner